Jump to content
Annons

audioproblem med sx1.06


stgl

Recommended Posts

Kör Cubase SX 1.06 (laddat senaste uppdateringen från steinberg.net) tillsammans med ett ST audio media 7.1 under winXP (senaste drivrutinerna osv. osv. såklart). Har försökt tweaka XP efter bästa förmåga men lyckas forfarande inte få audioinspelningen att fungera klanderfritt. Kör bara 2 st mickar (stereospår) simultant. Nästan varje gång jag spelar in en låt (ca 4 min kanske) får jag på något enstaka ställe ett klick/knaster-liknande ljud som "fastnar" på inspelningen (nej, inte digitaldist.). Har vi något PRO här som kan komma med några eleganta tips så vore jag mycket tacksam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är inget PRO men det skulle underlätta om du gav lite mer information som:

- Datormodel med specifikation över CPU, minne samt hårddiskuppsättning

- Samplingsfrekvens och upplösning för projektet

- Använder du ASIO eller annan drivrutin?

- Eventuellt andra observationer som kan vara av nytta?

Några förslag dock:

- Har du avfragmenterat hårddisken?

- Har du experimenterat med disk buffer storlekarna under "Device Setup", "VST Multitrack"?

- Har du experimenterat med buffer storlekar för tex ASIO?

- Hur ser CPU resp hårddisk prestandan ut under inspelning resp uppspelning

Jag tycker att det lutar åt ett buffer, cache och/eller disk problem med tanke på att knastret uppstår efter ett tags kontinuerlig inspelande.

/Mats

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mer datorspecifikationer: FujitsuSiemens Scaleo P4 1,8Mhz 512 mb SDRAM. Varken hårddisk eller processor ger nämnvärt utslag under inspelning (ca 10-15 %). Jag kör ASIO(WDM) drivrutiner tror jag. Har så förb*%2at svårt för det här med drivrutiner dock. 16 bitar, 48kHz. XP är instället på bakgrundsprocesser vilket jag hört skall vara det bästa om man vill ge mycket utrymme åt drivrutinerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

CSt (oregistrerad)

Hej stgl

Ytterligare några saker att kolla:

Delar ljudkort, grafikkort och/eller diskkontroller interrupt? XP kommer att säga att det är helt ok även om de gör det. Verkligheten säger oftast nej.

Jag hade problem med både lju in- och uppspelning och även att lköra tillbaks video via fire wire utan att ha några delade interrupts. Istället var det min IDE-Raid (HighPoint, fast på moderkortet) som ställde till det. Jag stängde av den i BIOS och allt var frid och fröjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...