Jump to content
Annons

Tips på utrustning

Recommended Posts

neoteric (oregistrerad)
Postat

Hade tänkt slänga ihop något halv improvisterat halv seriöst här i min studentlya. Vad jag har är en dator(otillräckligt ljudkort), en akustisk gitarr och pengar. "Studion" är som tänkt att kunna spela in endast akustisk gitarr och sång. Iom att jag är någorlunda nybörjare behöver det inte skena iväg allt för mycket. Någon som har tips på vad jag behöver köpa, gärna märken/modeller?

Annons
Postat

Vad är det för en dator; stationär eller bärbar? Mac eller Pc? Har du mjukvaran som behövs, eller ska den också köpas för budgeten?

Postat
Ljudkort: M-Audio Audiophile 2496. 995:-

Mickpreamp: Presonius Tube Pre. 1395:-

Mikrofon: TSM MT87S. 695:-

3085:- 4sound i Göteborg

+ Cubase SE 1395:-

= 4480:- 4sound Göteborg

Eller annat billigt inspelningsprogram.

Postat

Precis!

...eller så använd programet som följer med ljudkortet.

Ableton Live Lite 4

neoteric (oregistrerad)
Postat

Åh fan, hade inte riktigt väntat mig svar så snabbt 🙂

Säg budget max 5000.. men slutar det runt 2000-3500 vore gulligt då jag är student 😉..

Jag har en stationär pc, windows, angående inspelnings program så behöver det inte räknas in i budgeten då jag får prova mig igenom ett antal och köpa det jag tycker känns bäst helt enkelt. Tack för förslagen ovan någon mer som har något förslag?

Postat

Det brukar sägas att Studio Projects B1 är bästa kondensatormikrofonen i 1000-kronorsklassen, så en sån kan vara värd att spana in. Det finns många nöjda B1-ägare här på forumet och den har fått mycket goda recensioner av en hel uppsjö musiktidningar.

För att koppla in mikrofonen kommer du att behöva en Micpreamp, om du gör en sökning på forumet efter det kommer du att hitta en hel del tips på sådana. Samma sak med ljudkort, det finns nog hundratals trådar om vilket ljudkort i budgetklassen man bör välja. Populära alternativ brukar vara Audiophile och Delta1010 från M-Audio och ESIs budgetljudkort.

Lycka till!

Postat (redigerat)

...och där kom Grahn och tipsade om ganska precis de saker jag nämnde i mitt inlägg ovan. 😉

Redigerat av mornel
Hårboll (oregistrerad)
Postat

Är med på föregående talares tips om Studio projects och Juli@

Jag kör det paketet och är mycket nöjd. Vill du spela in sång och gitarr samtidigt så kan det dock kännas lite surt att preampen är enkanalig.

Mycket robusta och snygga prylar som har fungerat klockrent för min del.

finns som ett paket på emusic, medföljer säkerligen lite kablar och annat kul.

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=...exp=&info=11621

Mvh David

Postat

Precis!

...eller så använd programet som följer med ljudkortet.

Ableton Live Lite 4

Så går det när man inte är påläst. 😉

*Ställer mig i hörnet och skäms*

Postat

Jag köpte mitt ljudkort på blocket för 1½ år sen, för 400kr..

Maya 5.1 heter den, Audiotrak heter företaget som gjort den.

Den fungerar hur bra som helst för mig (brukar spela in elgitarr/akustisktgitarr och sång på den). Gitarrerna linar jag bara rätt in i ljudkortet. Låter mkt bättre än man tror faktiskt.

Som Sångmick använder jag en Shure SM58 med en hemma gjord puffskydd...

Du kommer bli förvånad hurpass bra ljud du får för den lilla budgeten.

Jag har använt exakt dessa prylar i 2 år nu..

Postat (redigerat)

Den fungerar hur bra som helst för mig (brukar spela in elgitarr/akustisktgitarr och sång på den). Gitarrerna linar jag bara rätt in i ljudkortet. Låter mkt bättre än man tror faktiskt.

En sm58 kostar mer än en studio projects B1.

Edit: Fast 400 pix för ett ljudkort är naturligtvis svårslaget. 😏

Redigerat av Signert
Postat

VAD - har jag inte sett denna tråden innan...? 😏😏

Nu kom jag alldeles av mig; vad skulle jag nu säga då...? 😏

Jo - nu kom jag på det! Om du vill jämföra diverse olika mikrofoner, så finns ett gäng testinspelningar att hämta på min testsite. Om en liten stund finns det tillgång till ännu fler än tidigare... 😕

Instämmer för övrigt i andras lovord angående den nästan löjligt billiga och extremt prisvärda B1 från Studio Projects. 😳

Postat

Edit: Fast 400 pix för ett ljudkort är naturligtvis svårslaget. :rolleyes:

Man kan köpa begagnat..😄

De är ju inte så att sådana saker föråldras, såsom tex hårdiskar och dyl.. under förutsättning att den förre ägaren inte använt micken som hammare eller nåt.😄

nu tog jag första bästa: http://www.blocket.se/vi/6845980.htm?ca=15_s

Postat
VAD - har jag inte sett denna tråden innan...? 😮🙁

hahaha

jag tror inte du har missat en enda tråd i detta ämne 😆

Respekt !

😄

Postat
VAD - har jag inte sett denna tråden innan...? 😮  😮

hahaha

jag tror inte du har missat en enda tråd i detta ämne 😆

Respekt !

😄

🙁

Kan ju också nämna att testsiten nu är uppdaterad med 13 nya micar. Det står visserligen i min signatur också - men det är kanske inte alla som tänker på det... 😄

Postat

en du m fråga kanske..

blev lite intresserad av att ge nemma B1 en chans, efter att ha hört så mkt om det.

Men frågan är... behöver jag verkligen mic-preampen? på mitt löjudkort finns phantommatning + en förstärkare som förstärker insignalen med +20 dB...

Är itne dettta precis vad mic-preampen gör?

Postat (redigerat)
en du m fråga kanske..

blev lite intresserad av att ge nemma B1 en chans, efter att ha hört så mkt om det.

Men frågan är... behöver jag verkligen mic-preampen? på mitt löjudkort finns phantommatning + en förstärkare som förstärker insignalen med +20 dB...

Är itne dettta precis vad mic-preampen gör?

Det är precis vad preampen gör (dock ger de flesta preampar högre maxförstärkning än +20dB...) - men kolla om ditt ljudkort lämnar ut 48V fantommatning. Lämnar den lägre spänningsmatning, så är det lite olika hur det fungerar. Vissa micar fungera utmärkt, vissa ger sämre ljud och vissa fungerar inte alls, med lägre spänning.

Den nämnda B1:an är specifierad till 48V +/-4V...

Redigerat av Claes
Postat

HINT: Du kanske vill höra någon form av ljud också? någon form av lyssning?

Försärkare/Passiva Monitorer alt. Aktiva Monitorer alt. Hörlurar!?

Eller har du redan lyssning?? 😄 Jag har i alla fall inga tips att ge ang. detta, men jag tyckte det var relevant att nämna ändå.... 😏

Lycka till med muciserandet....eller hur det nu stavas! 😄

Postat

Edit: Fast 400 pix för ett ljudkort är naturligtvis svårslaget. 🙂

Man kan köpa begagnat..🙂

De är ju inte så att sådana saker föråldras, såsom tex hårdiskar och dyl.. under förutsättning att den förre ägaren inte använt micken som hammare eller nåt.🙂

nu tog jag första bästa: http://www.blocket.se/vi/6845980.htm?ca=15_s

Då tar jag väl första bästa också: TSM MT87 :rolleyes:

Vill man komma riktigt billigt undan kan man ju köpa en "svart mikrofon". 😉

Postat

nästa fråga ang mickar..

Jag vill ha en kondensatormick som passar bra för både sång och akustisk gitarrmickning.... Ngt att rekomendera? kan man använda B1 till båda??

Postat
nästa fråga ang mickar..

Jag vill ha en kondensatormick som passar bra för både sång och akustisk gitarrmickning.... Ngt att rekomendera? kan man använda B1 till båda??

Absolut!

Jag upprepar som vanligt min stående uppmaning: Ladda hem lite exempel på olika modeller från min testsite och jämför.

Vill du ha en lite kraftigare färgning, så kan du gärna titta på Oktava MC319 också, så bara är en femhundring dyrare än B1 för stunden (åtminstone hos undertecknad... 😆 ).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.