Jump to content
Annons

Ett kompressor/filter tips!


Hans

Recommended Posts

Tja!

Jo, detta vet antagligen de flesta om men för mig har en helt ny värld öppnats sig!

Om man tar en trumloop egen eller samplad och delar av den med ett brant filter i två delar, en ovanför typ 2-800 Hz och en nedanför och därefter

prövar olika kompressor inställningar på de två respektive frekvensdelar så kan man få fram makalöst svängiga beats, som sagt en helt ny värld öppnar

sig... doping/fusk känns det som om man inte nu inte visste om detta tidigare 😄! Lite som om man nysst upptäckt eq eller reverb 😄! Man kan även ta

två helt olika trumloopar och leka runt med eller 3 st och uti dessa göra lite filtersvep då och då det enda som sätter gränserna är galenskap, fantasi...

... samt tid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Säkert en gammal och beprövad metod, men jag har aldrig nyttjat den! Mina trumloopar skulle defintivt behövas svängas till en aning!

Finns det möjlighet att någon förklarar förloppet lite mer ingående? Är tanken att man ska dela in trumspåret i två ljudspår och ha olika EQ på dem? Och därpå lägga på en kompressor på respektive och prova sig fram (ge gärna exempel för en oinsatt!)!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...