Guest Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 Hej allihopa! När jag kopplar in min pod till mitt ljudkort så får jag mycket sämre ljud än när jag lyssnar i hörluar direkt ifrån pod:en, ljudet blir mycket "tunnare". Borde jag inte få samma ljud från steroutgångarna som från phones utgången? Är det så att ljudkortet stjäl kvalité från ljudet? Jag har kopplat med teleadaptrar till rca från Pod:en in i mitt Maudio 2496. Kan det vara så att kablarna är av för dålig kvalité så att det är de som är problemet? Tacksam för hjälp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mornel Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 Lyssnar du i samma hörlurar när du har kopplat in poden i datorn? Är du säker på att det inte är en fråga om volym? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ztevie Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 Har du kopplat om till "Direct"? Kan ju vara smart att se över ljudnivåerna på ljudkortets inställningar också. Sätt dem på max, och styr insignalen med Poden:s Output Level... Jag kör med helt vanliga rca-adaptrar in i ett 2496 precis som du, och jag har inga problem... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 Mornel: jodå jag använder samma hörlurar (ett par sennheiser hd 280 pro som är jäkligt najs) 😱 Zteve: jag har haft bra med involym i cubase när jag har spelat in så jag har inte tänkt på volym som ett problem men nu när jag kollade inställningarna i ljudkorts-mixern så var inte involymen fullt uppdragen, har inte min pod hemma just nu men ska kolla om det är nån skillnad så fort jag får hem den efter helgen. tack för svaren! 😄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ztevie Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 Kika på DEN HÄR TRÅDEN också. Där har jag screenshots från mina ljudkortsinställningar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Les Paul Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 Kan det vara så att du lyssnar i stereo, och spelar in i mono? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hellpig Posted December 10, 2005 Share Posted December 10, 2005 Jag insåg idag att jag har samma problem. Kör med Pox XT och ett Maduio FW410. Anledningen till att jag inte har tänkt på detta förut är att jag sedan länga bara kört Pod'en direkt via ljudkortet (stereo med två sladdar). Men, idag kopplade jag Pod'en direkt till datorn med USB-kabel för att leta lite nya ljud via Line 6's sida... Hittade några som lät riktigt bra, laddade ner, kopplade om och började spela in. Men 🙂 insåg att de inte lät likadant när jag kör Pod'en via ljudkortet!! Skall kolla upp det med stereo dock. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hellpig Posted December 10, 2005 Share Posted December 10, 2005 Jaha, nu har jag testat lite mera och kommit fram till att ljudskillnaden ligger i själva uppspelningen av ljudet. Jag spelade först in ett antal riff med olika ljudsättningar (i Poden) via ljudkortet. Sedan kopplade jag om för att spela in via Pod'en. Jag behövde inte spela in något för att konstatera att det som spelades upp nu lät HELT annorlunda än det som jag spelade in. Det lät bättre, mycket bättre, när man lät Pod'en agera ljudkort. Det låter bredare, högre (volymmässigt!) och klarare än när man låter Maudio-kortet sköta uppspelningen. Nu är det så här... att jag har använt använt mitt Maudiokortet för att köra ljud i spel och jag har varit lite förvånad över att ljudet då låter sämre än när jag kör hörlurarna via mina sunkiga Logitechhögtalare som kostade ungefär 2700 kr mindre än ljudkortet 🙂 Har även varit inne i kontrollpanel för ljudkortet men jag tycker det spelar ingen större roll hur jag rattar det - det låter ändå illa jämfört med om jag kör Poden som ljudkort. Argh! Finns det något som har en aning om vad det är som är fel här?!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 10, 2005 Share Posted December 10, 2005 Tack för screenshotsen ztevie underlättar mycket när man kan se hur andra har ställt in sina grejor. Har fortfarande inte fått hem min pod men ska spela in nått så fort jag får hem den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BburnerR Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 detta var en intressant tråd, ska genast hem å testa 😕 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts