Jump to content
Annons

Kan en nybörjare bygga en dator utan krångel?


Ibowfornoman

Recommended Posts

Hej gott folk!

Jag har nu suttit och surfat på denna sida i timmar och letat om tips för databygge och liknande. Jag vill ha en bra musikdator runt 7000 kr som inte krånglar efter jag har satt ihop den. Detta är en djungel och speciellt eftersom jag inte har någon erfarenhet av datorbygge. Frost, AMD, pentium, fläktar m.m. Jag tror jag håller på att bli lite smått galen. Det sämsta tänkbara vore om jag skulle lägga ner pengar på komponenter som jag sen inte kan sätta ihop på rätt sätt. Jag tror jag har sett innehållet i en dator max 10 gånger. Ok jag vill inte dum förklara mig själv och säga att jag är helt blåst. Jag har faktist satt in en egen CD bärnnare i min dumburk jag har nu, De ni! Men med tanke på alla inlägg på denna sida (minst ett år tillbaks) så tycker jag att jag har fått en bild av att man INTE SKALL sätta ihop en egen dator. Eftersom de flesta inlägg handlar om hur man önskat att man la ner dem där extra 1000 lapparna.

Vad tycker ni?

Är jag kapabel till att sätta ihop en dator trots att jag ser mig själv som nybörjare inom datorer? Eller skall jag vända mig till nåt stor företag och lägga ner de där extra 1000 lapparna?

Sitter just nu med en P3 med 512 ram och jag märker tydligt mina begränsningar. Jag är begränsad att jobba med låtarna för att jag vet att den inte orkar med vissa saker.

Mvh Ibow

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du tar en titt på mitt recensionsforum, så hittar du exempel på några olika fungerande musikburkar och sedan är det bara att ta en lista med till din favorit-datoraffär och be dem sätta ihop exakt en sådan maskin til dig... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör ha någon som kan sätta ihop och välja komponenter som passar ihop om du inte är van själv. Klart att det går, men det kan orsaka en hel del huvudbry. Kolla runt bland polare och bekanta, kanske finns någon som är haj på det. Annars rekommenderar jag Claes råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tar en titt på mitt recensionsforum, så hittar du exempel på några olika fungerande musikburkar och sedan är det bara att ta en lista med till din favorit-datoraffär och be dem sätta ihop exakt en sådan maskin til dig... 🙁

Det var en kanon sida! Visserligen så vet jag inte vilken prisklass det rör sig i men kan tänka mig att det flesta är bra mycket dyrare än 7-8000 Kr 😕

Vad rör de sig i för prisklasser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Just angående att vara helt färsk när det gäller att sätta ihop en dator så är det helt ok. Nån gång är alltid den första. Tar man det bara lungt samt är nogrann så går det bra.

Det är väldigt bra att kunna ha en annan dator igång för att kunna söka på nätet ifall frågor uppstår. Kan t.ex vara hur man skall fästa fläkten på CPU:en. Men gör hellre det grundarbetet innan du börjar sätta samman. Leta gärna - om dessa nu finns - reda på sidor som beskriver hur din komponenter sätts samman. Medskickade beskrivningar är inte alltid så tydliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det kan han inte!

Om du känner någon som kan hjälpa dig så... skulle jag inte rekommendera det i alla fall men absolut inte annars!

Min dator är köpt och den funkar ändå bara bra ibland! Har byggt en dator en gång, efter en jvla massa strul så visar det sig

att moderkortet är defekt, nytt moderkort och, okej den funkade väl riktigt bra (... ibland) men då sa jag: aldrig mer bygga dator!

Det är inte värt besväret, med vilken timmpenning som helst är det billigare att köpa färdigmonterad, om man inte själv är kunnig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det kan han inte!

Om du känner någon som kan hjälpa dig så... skulle jag inte rekommendera det i alla fall men absolut inte annars!

Min dator är köpt och den funkar ändå bara bra ibland! Har byggt en dator en gång, efter en jvla massa strul så visar det sig

att moderkortet är defekt, nytt moderkort och, okej den funkade väl riktigt bra (... ibland) men då sa jag: aldrig mer bygga dator!

Det är inte värt besväret, med vilken timmpenning som helst är det billigare att köpa färdigmonterad, om man inte själv är kunnig!

Allvarligt Hans, om du inte har nåt vettigt att skriva så skriv det inte. Börja lacka lite på dina onödiga inlägg!

klart killen ska testa att bygga ihop burken själv, som det skrev ovan....nån gång är den första och tar man bara det lungt och sakligt så är det inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart du kan bygga en dator!

Är du någorlunda tekniskt lagd och har tillgång till Google så kan jag inte se hur du inte skulle klara det. Ta god tid på dig att läsa på om komponenterna innan bara, det är där det sitter hur bra den kommer funka senare, inte i själva byggandet. Välj om möjligt komponenter från samma tillverkare, satsa på kvalitetsminnen etc.

Som jag ser det handlar det mycket om att komma över rädslan och den onödiga respekt många har för att ta fram skruvmejseln, missförstå mig inte, man ska vara försiktig när man är och pillar inne i burken, men är man påläst och nogrann och har lite tålamod så brukar det gå fint.

Första gången jag byggde ihop en dator var det lite nervöst, men efteråt kunde jag inte förstå vad jag hade varit så nervös för. Det har sedan blivit många datorbygen genom åren, både till mig själv och till kompisar, och alla har fungerat perfekt.

Det är en hel del man bör tänka på men finns många steg-för-steg guider som du kan läsa innan du sätter igång för att undvika dom vanligaste fallgroparna.

Det är egentligen det bästa tips jag kan ge, läs, läs, googla, läs och googla lite till...

Här är två tips på läsning:

64bit.se

Toms hardware

Se det som ett jävligt dyrt lego, svårare är det inte. :rolleyes:

Lycka Till!

Link to comment
Dela på andra sajter

kan hålla med föregående till viss del.

Är du osäker och vill komma igång snabbt med musik

så skippa byggandet av dator.

Är du däremot intresserad av datorbyggande och vill

lära dig så finns inga hinder förutom tiden.

Ta god tid på dig och läs noga samt kolla kompabiliteten med

olika hårdvaror! det finns inga genvägar 🙁 (har för mig att jag hört det förr här nånstans)

Link to comment
Dela på andra sajter

det enda som spelar roll är väl om de olika delarna är kompatibla med moderkortet? jag har bytt nätagg, dvd, minne, fläkt, ljudkort och hårddisk så jag känner att jag nästan har byggt en dator, fast i etapper.

funderar på att bygga en ny. vad är det som kan gå fel, finns det några klassiker man bör se upp för?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart du kan bygga en dator!

Är du någorlunda tekniskt lagd och har tillgång till Google så kan jag inte se hur du inte skulle klara det. Ta god tid på dig att läsa på om komponenterna innan bara, det är där det sitter hur bra den kommer funka senare, inte i själva byggandet. Välj om möjligt komponenter från samma tillverkare, satsa på kvalitetsminnen etc.

Som jag ser det handlar det mycket om att komma över rädslan och den onödiga respekt många har för att ta fram skruvmejseln, missförstå mig inte, man ska vara försiktig när man är och pillar inne i burken, men är man påläst och nogrann och har lite tålamod så brukar det gå fint.

Första gången jag byggde ihop en dator var det lite nervöst, men efteråt kunde jag inte förstå vad jag hade varit så nervös för. Det har sedan blivit många datorbygen genom åren, både till mig själv och till kompisar, och alla har fungerat perfekt.

Det är en hel del man bör tänka på men finns många steg-för-steg guider som du kan läsa innan du sätter igång för att undvika dom vanligaste fallgroparna.

Det är egentligen det bästa tips jag kan ge, läs, läs, googla, läs och googla lite till...

Här är två tips på läsning:

64bit.se

Toms hardware

Se det som ett jävligt dyrt lego, svårare är det inte. 😳

Lycka Till!

Var inne på 64 bit sidan och den var ju verligen inte alls svår att förstå sig på!

Men hur mycket billigare får man egentligen ner priset jämfört med en färdig dator?

Var inne på Dell och kollade på Dimension 5150 och det verkar ju hur strålande som helst (5821:-) och för 1000 spänn till får du en med dubbla kärnor!

Mvh Ibow

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig riktigt greppat det här med "musikdator"?

Precis som att det skulle finnas en massa processorer, minnen osv som är speciellt gjorda för att spela in musik?

Nog är det väl bara så att som allt annat processorkrävande gäller: ju kraftigare processor och mer minne man har desto bättre dator för musik?

Sen att man kan konfigurera datorn på ett speciellt sätt(egna partitioner osv..) är väl också rätt givet.

Men några magiska komponenter för musiktillverkning? Glöm det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart du kan bygga en dator!

Är du någorlunda tekniskt lagd och har tillgång till Google så kan jag inte se hur du inte skulle klara det. Ta god tid på dig att läsa på om komponenterna innan bara, det är där det sitter hur bra den kommer funka senare, inte i själva byggandet. Välj om möjligt komponenter från samma tillverkare, satsa på kvalitetsminnen etc.

Som jag ser det handlar det mycket om att komma över rädslan och den onödiga respekt många har för att ta fram skruvmejseln, missförstå mig inte, man ska vara försiktig när man är och pillar inne i burken, men är man påläst och nogrann och har lite tålamod så brukar det gå fint.

Första gången jag byggde ihop en dator var det lite nervöst, men efteråt kunde jag inte förstå vad jag hade varit så nervös för. Det har sedan blivit många datorbygen genom åren, både till mig själv och till kompisar, och alla har fungerat perfekt.

Det är en hel del man bör tänka på men finns många steg-för-steg guider som du kan läsa innan du sätter igång för att undvika dom vanligaste fallgroparna.

Det är egentligen det bästa tips jag kan ge, läs, läs, googla, läs och googla lite till...

Här är två tips på läsning:

64bit.se

Toms hardware

Se det som ett jävligt dyrt lego, svårare är det inte. 😳

Lycka Till!

Var inne på 64 bit sidan och den var ju verligen inte alls svår att förstå sig på!

Men hur mycket billigare får man egentligen ner priset jämfört med en färdig dator?

Var inne på Dell och kollade på Dimension 5150 och det verkar ju hur strålande som helst (5821:-) och för 1000 spänn till får du en med dubbla kärnor!

Mvh Ibow

Dell är nog rätt billiga och då slipper du bygga själv, fast jag har ingen erfarenhet av deras datorer. Men tänk på att du kanske åker på att köpa ett annat ljudkort om du ska spela in musik...

Har byggt min själv med delar jag plockat ihop, och inte blev det så där fantastiskt billigt fast jag säkert tjänade 1 eller 2 tusingar...?

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart du kan bygga en dator!

Är du någorlunda tekniskt lagd och har tillgång till Google så kan jag inte se hur du inte skulle klara det. Ta god tid på dig att läsa på om komponenterna innan bara, det är där det sitter hur bra den kommer funka senare, inte i själva byggandet. Välj om möjligt komponenter från samma tillverkare, satsa på kvalitetsminnen etc.

Som jag ser det handlar det mycket om att komma över rädslan och den onödiga respekt många har för att ta fram skruvmejseln, missförstå mig inte, man ska vara försiktig när man är och pillar inne i burken, men är man påläst och nogrann och har lite tålamod så brukar det gå fint.

Första gången jag byggde ihop en dator var det lite nervöst, men efteråt kunde jag inte förstå vad jag hade varit så nervös för. Det har sedan blivit många datorbygen genom åren, både till mig själv och till kompisar, och alla har fungerat perfekt.

Det är en hel del man bör tänka på men finns många steg-för-steg guider som du kan läsa innan du sätter igång för att undvika dom vanligaste fallgroparna.

Det är egentligen det bästa tips jag kan ge, läs, läs, googla, läs och googla lite till...

Här är två tips på läsning:

64bit.se

Toms hardware

Se det som ett jävligt dyrt lego, svårare är det inte. 😳

Lycka Till!

Var inne på 64 bit sidan och den var ju verligen inte alls svår att förstå sig på!

Men hur mycket billigare får man egentligen ner priset jämfört med en färdig dator?

Var inne på Dell och kollade på Dimension 5150 och det verkar ju hur strålande som helst (5821:-) och för 1000 spänn till får du en med dubbla kärnor!

Mvh Ibow

Fast visserligen när man läser längre så blir det ju helt klart mer avancerat! Fan va trött jag blir! Snart slutar jag upp med musik alltså. Jag har pengar men vill inte slänga dom i sjön på varken en egen byggd skitdator som inte funkar eller en Dell dator jag inte kan använda till det jag främst vill ha!

Säga att den här funkar till musik och så skiter jag i resten. Det vore kanon och få lite feedback på den här datorn för jag har kollat på den en längre tid och jag vill bara veta för och nakdelar PLEASE!!!!!

Mvh Ibow

Processor och chipset

Learn More

Bullet Intel® Pentium® 4 processor med HyperThreading-teknik - 500/600 Sequence, upp till 650 (3,40 GHz, 2 MB L2-cache, 800 MHz FSB)

Operativsystem

Learn More

Bullet Äkta Windows® XP Home Edition

Minne

Learn More

Bullet 256 MB delat2 DDR2-400 MHz SDRAM-minne med dubbla kanaler som standard. Minnet kan uppgraderas till 4 GB3 odelat DDR2-400MHz SDRAM med dubbla kanaler

Bullet 4 DIMM-fack

Enhetsfack

Externt:

Bullet Två 5,25 DVD+/-RW4 eller kombinerad enhet

Bullet Ett 3,5-tumsfack för en extra diskettenhet eller 9-i-1-mediakortläsare

Internt:

Bullet Två 3,5-tumsfack för hårddiskar

I/O-portar och kontakter and Connectors

Bullet 1 hörlursuttag på framsidan

Bullet 1 mikrofonuttag på framsidan

Bullet 8 USB 2.0-portar - 2 främre/5 bakre/1 intern för mediakortläsare

Bullet Seriella ATA-portar: två 7-stiftskontakter

Bullet 1 integrerad grafikport

Kortplatser

Bullet 2 PCI-platser

Bullet 1 PCIe x1-plats

Bullet 1 PCIe x16 (grafik)-kortplats

Chassi

Learn More

Supertyst chassi i alpinvitt och arktiskt silver med följande:

Bullet 8 USB 2.0-portar (2 på framsidan, 5 på baksidan, 1 intern) och uttag för hörlurar och mikrofon på framsidan

Bullet Enklare service och installation med färgmärkta portar och internkablar

Bullet Mått: 414 x 188 x 457 mm (höjd x bredd x djup)

Effekt

Bullet Inspänning: 100 till 120 V vid 60 Hz, eller 200 till 240 V vid 50 Hz

Bullet Uteffekt: max. 305 W kontinuerligt

Bullet Värmeavgivning: 560,5 BTU/tim

Bullet Reservbatteri: 3,0 V CR2032 knappcell

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast visserligen när man läser längre så blir det ju helt klart mer avancerat! Fan va trött jag blir! Snart slutar jag upp med musik alltså. Jag har pengar men vill inte slänga dom i sjön på varken en egen byggd skitdator som inte funkar eller en Dell dator jag inte kan använda till det jag främst vill ha!

Skit i ny dator & datormusikskapande. Kom ihåg tiden då du spelade in på en gammal kassetbandspelare och du hade ett ekonomiblöjpaket till baskagge. Det behövde inte mastras, mixas och trixas. Det bara var äkta och ärligt.

Det var gamla tider vilka låtar det va då.

Det var innan Cubase, RAM & CPU.

Nånting glatt nånting enkelt så att alla kan förstå.

Nåt man känner igen som en kär gammal vän...

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Nog är den säkert hur bra som helst, fast 2 saker att tänka på:

Utöka minnet till minst 512 Mb. Kanske mer, det beror på vad du ska köra för program och hur mång kanaler du ska köra samtidigt osv. Vad jag förstår kräver t.ex. en plugin som DFH 1 Gb som minst.

Tror det var integrerat ljudkort på den. kanske inte det bästa för musik. Som tillval kunde du lägga till nån Soundblaster XiFiXtreme ljudkort, men jag vet faktiskt inte hur bra det kortet är för musikinspelning. Annars finns det billiga ljudkort (Audiophile 2496, 995:- tex?) som funkar hur bra som helst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det kan han inte!

Om du känner någon som kan hjälpa dig så... skulle jag inte rekommendera det i alla fall men absolut inte annars!

Min dator är köpt och den funkar ändå bara bra ibland! Har byggt en dator en gång, efter en jvla massa strul så visar det sig

att moderkortet är defekt, nytt moderkort och, okej den funkade väl riktigt bra (... ibland) men då sa jag: aldrig mer bygga dator!

Det är inte värt besväret, med vilken timmpenning som helst är det billigare att köpa färdigmonterad, om man inte själv är kunnig!

Allvarligt Hans, om du inte har nåt vettigt att skriva så skriv det inte. Börja lacka lite på dina onödiga inlägg!

klart killen ska testa att bygga ihop burken själv, som det skrev ovan....nån gång är den första och tar man bara det lungt och sakligt så är det inga problem.

Jo, va dum jag är, förlåt jag är ju inne och skriver på fel forum - trodde jag var på ett musikforum, men bygg ni era datorer har på datorbyggarforumet!

Hade jag nu befunnit mig på musikforumet där personer med musik som hobby hänger, så hade jag starkt rekommenderat att köpa färdigbyggd dator

dock självfallet håller jag med dig om att när hobbyn är att bygga datorer så bör man också bygga datorer, annars hade man ju ingen hobby kvar och...

vad skulle man göra då, musik 😳?

... men nej, det är inte alls svårt att bygga en dator, om man har tur eller är kunnig, men som sagt är en enda komponent eller liten kabel defekt

då sitter man där utan att varken kunna göra musik eller lämna tillbaka datorn och någon (d.v.s. Hans) måste vara den som säger detta självklara! Det

tar även tid så ifall man har inkomst baserad på hur mycket man jobbar, mätt i tid, är chansen stor att det inte lönar sig ekonomiskt att bygga datorn själv!

Och alla ni som anser att o bygga en perfekt fungerande musikdator ät lika enkelt som att byta till vinterdäck, var ärliga nu - en normal vecka vilket läggs

det ned mest tid på, att fixa med datorn? (program & Co) eller musikskapande? Om svaret blev att datorn tog mest tid i anspråk så kanske det allra bästa

ändå inte var att själv bygga datorn... ifall hobbyn företrädesvis är musikskapande 😛? OBS! Dator-hobbyn är varken mer eller mindre värd än nån annan

hobby men eftersom nu alla då har olika hobbys så kan inte alla datorer och även om detta kan vara mycket svårt att greppa, är det likväl somså ändå!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig riktigt greppat det här med "musikdator"?

Precis som att det skulle finnas en massa processorer, minnen osv som är speciellt gjorda för att spela in musik?

Nog är det väl bara så att som allt annat processorkrävande gäller: ju kraftigare processor och mer minne man har desto bättre dator för musik?

Sen att man kan konfigurera datorn på ett speciellt sätt(egna partitioner osv..) är väl också rätt givet.

Men några magiska komponenter för musiktillverkning? Glöm det...

Visst är det skillnad på dator och dator ifall man tänker använda den i en (hemma)studio. Några saker man bör fundera på:

1. Ljudnivå och elektriska störningar

- Skaffa en låda som har ljuddämpande egenskaper (diverse gummidämpningar för t.ex. hårdskivorna, stora och tysta fläktar etc.). T.ex. Antec Sonata-serien är en ok mainstreamlåda som sannolikt är bättre än de flesta vanliga lådor, men det finns också bättre (och dyrare) alternativ.

- Var beredd att kompromissa mellan låg ljudnivå och optimala dataspelsegenskaper. Skaffa en tyst fläkt för processorn, och undvik moderkort som har ytterligare fläktar för att kyla ner olika komponenter. Många fläktar höjer ljudnivån, och kan också skapa irriterande resonansfenomen pga. fläktarnas olika "toner". Skaffa ett tyst grafikkort (spel behöver snabba grafikkort, men det behöver inte en musikdator). I och för sig kan snabba grafikkort vara tysta och långsamma grafikkort vara högljudda, så här gäller det att se upp lite 😆

- LCD monitorer ger mindre elektriska störningar än vanliga CRT monitorer (inte längre en stor grej eftersom nästan alla köper LCD i varje fall)

- Trådlösa komponenter kan ge störningar (trådlös mus + gitarrmikrofon = potentiell källa för knaster)

2. Hårdskivor

- En bra grundregel är att en musikdator har minst två hårdskivor: en för programmen och operativsystemet, och en annan för att skriva ljudspåren på. I princip är snabba hårdskivor bättre, men de flesta av dagens hårdskivor är tillräckligt snabba för mainstream bruk. Hårdskivor på bärbara datorer kan däremot vara lite tröga. Hårdskivor kan också ha lite olika ljudnivå, men där är skillnaden inte så stor. Konfigurationen av hårdskivorna är sedan ett kapitel skilt för sig.

3. Kompatibilitet

- Vissa komponenter fungerar bättre tillsammans än andra. Speciellt ifall man använder USB eller Firewire tillbehör kan det löna sig att kolla ifall det finns dokumenterade problem eller att komponenterna bevisligen fungerar tillsammans. Ett exempel jag personligen råkade ut för:

Köpte ett Firewire ljudkort som inte fungerade så bra med Firewire portarna som var "inbyggda" i moderkortet. Hade svårt att få stabil latens under 10ms, och grafisk aktivitet kunde störa ljudet. Provade en massa olika konfigurationer och deaktiverade diverse komponenter för att kunna utesluta resurskonflikter. Till slut gav jag upp och köpte ett kort med extra Firewire portar för att se ifall det skulle hjälpa. Och visst, fick ned latensen till 4ms (och rentav 2ms, men det belastar lite väl mycket) utan störningar.

- Det finns dokumenterade problem med vissa kombinationer av processorer och program, kommer dock inte på några exempel såhär på rak hand.

Som också redan konstaterades skall en musikdator såklart gärna ha rejält med centralminne (minst 1GB), och processorkraft behövs alltid 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte ett Firewire ljudkort som inte fungerade så bra med Firewire portarna som var "inbyggda" i moderkortet. Hade svårt att få stabil latens under 10ms, och grafisk aktivitet kunde störa ljudet. Provade en massa olika konfigurationer och deaktiverade diverse komponenter för att kunna utesluta resurskonflikter. Till slut gav jag upp och köpte ett kort med extra Firewire portar för att se ifall det skulle hjälpa. Och visst, fick ned latensen till 4ms (och rentav 2ms, men det belastar lite väl mycket) utan störningar.

Vad köpte du för firewirekort?

Har förstått att vissa chipset (eller vad det heter) funkar bättre än andra. Texas Instruments rekommenderas väl?

Har också hört att man ska kolla detta när man köper sitt moderkort med inbyggd firewireport i?

Link to comment
Dela på andra sajter

dock självfallet håller jag med dig om att när hobbyn är att bygga datorer så bör man också bygga datorer, annars hade man ju ingen hobby kvar och...

vad skulle man göra då, musik 😄?

Och man måste ju ha en dator för att skapa musik! 😉

Allvarligt Fredster, om du inte har nåt vettigt att skriva så skriv det inte. Börja lacka lite på dina onödiga inlägg... 😄!

Link to comment
Dela på andra sajter

dock självfallet håller jag med dig om att när hobbyn är att bygga datorer så bör man också bygga datorer, annars hade man ju ingen hobby kvar och...

vad skulle man göra då, musik 😄?

Och man måste ju ha en dator för att skapa musik! 😉

Allvarligt Fredster, om du inte har nåt vettigt att skriva så skriv det inte. Börja lacka lite på dina onödiga inlägg... 😄!

good point

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack 😉! Du hade nog en poäng du med!

För vad det är värt skulle nedanstående nog kunna bli en riktigt grym musikdator:

Låda: Antec Sonata 2 (450W)

Moderkort: Asus A8V Deluxe

Processor: AMD Athlon64 X2 3800+

Centralminne: 2GB Kingston (2x1024MB) DDR2-533

Audiodisk: 250GB Seagate 7200.8

Systemdisk: 250GB Seagate 7200.8

Grafikkort: Asus Radeon 9250, 128MB DDR

DVD/CD-brännare: Plextor PX-750A

Kostnad: Innunder 10,000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Är cubase egentligen programmerat så den kan använda båda processorerna då? Isåfall är det onödigt med 2 CPUs... Dom allra flesta programmena till windows är inte alls skrivna för dubbla processor vilket gör att datorn är lika snabb som en dator med en processor i större delen av programmena... Det är bara väldigt krävande program som i dagens läge är skrivna för fler än en processor, typ 3d renders och liknande... Nu vet jag inte om det går att köra en dator med ett moderbord gjort för 2 processorer med bara processor, men i fall det är så är det nog bäst att vänta med att köpa den extra processorn och sedan skaffa den när det finns stöd för det i programmena!

/fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Cubase har haft stöd för dubbla processorer rätt länge, dock är inte X2 dubbla processorer utan en processor med dubbelkärna, men det har cubase SX/SL/SE(?)

sen nån månad tillbaks (eller längre?) också stöd för! Den processorkraft man får ut med AMD X2 är ganska så exakt det dubbla som för motsvarande enkelprocessor.

Men jo som sagt det är ju långtifrån allt som kan utnyttja den extra kraften, Cubase är dock ett alldeles fantastiskt härligt undantag, köpte nyligen en AMD X2:a 😉!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

att sätta ihop datorn är inte så svårt, däremot att få rätt komponenter som funkar tillsammans.

därför är en färdig dator bättre för den är testad med sina komponenter, men får du hjälp av nån som kan eller hittar en beskrivning av en fungerande dator så borde det inte vara några problem.

skaffa minst 1024mb ramminne, det ångrar du inte!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte ett Firewire ljudkort som inte fungerade så bra med Firewire portarna som var "inbyggda" i moderkortet. Hade svårt att få stabil latens under 10ms, och grafisk aktivitet kunde störa ljudet. Provade en massa olika konfigurationer och deaktiverade diverse komponenter för att kunna utesluta resurskonflikter. Till slut gav jag upp och köpte ett kort med extra Firewire portar för att se ifall det skulle hjälpa. Och visst, fick ned latensen till 4ms (och rentav 2ms, men det belastar lite väl mycket) utan störningar.

Vad köpte du för firewirekort?

Har förstått att vissa chipset (eller vad det heter) funkar bättre än andra. Texas Instruments rekommenderas väl?

Har också hört att man ska kolla detta när man köper sitt moderkort med inbyggd firewireport i?

Minns inte fabrikatet, men chipsetet är Texas Instruments. I och för sig använder moderkortet också ett Texas Instruments chipset, men där var tydligen något annat strul. Ifall man sätter ihop sin egen dator (vilket jag gjorde) kan man bara försöka läsa sig till beprövade kombinationer eller chansa på att allt funkar.

Det är väl en stor del av mervärdet som "musikdatorpaket"-försäljare kan erbjuda, att hela sammansättningen har testats och är garanterat fungerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...