Jump to content
Annons

Dragspel - några tips?


Pusa

Recommended Posts

Jag lånade ett spela av en kompis farsa.. låter ljuvligt och eftersom jag har en fet förkärlek till det i mina pop-dångor, sitter det som handsken i vanten i mina komposistioner.. men jag har svårt att hitta något bra schema öven hur man tar allt.. hade vart kul att höra andras åsikter och tips om hur man bör spela.. vilka fingrar som gör vad etc. för nu har jag liksom ingen struktur, C-basen ligger på långfingret, pek på G och ring på F... (Således spelar jag typ bara i C-dur.. )

Var ligger C# då? Och eftersom E ligger bortom C, (Cm då två knappar åt vänster... var ligger då Em? Lite funderingar som kanske någon kan svara på..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till att börja med borde du ändra på fingeruppsättningen. Grundtonen C ska du ta med ringigret, Durackordet C faller då naturligt på långfingret och Cm hamnar naturligt på perkfingret. (ackorden för grundtonen ligegr diagonalt snett upp från höger upp mot vänster om man tittar på det från vinkeln man spelar).

Flyttar du nu alla fingrar en knapp uppåt så hamnar du på ett G med ringfingret och G:s dur resp. mollackord på lång- och perkifngret. Flyttar man ytterligare en knapp upp hamnar man på D. Ser du sambandet? 😆 Den ton ovanför du spelar på är Dominanten till den ton du spelar på eller kvinten i durskalan.

Vad händer om man går ner en knapp från C då? Jo då hamnar man på F och dess ackord. Och går man ner ytterliuagre en knapp så hamnar man på Bb och dess ackord. Sambandet när man går nedåt är alltså att man går till subdominanten från tonen ovanför eller kvarten i durskalan.

Knapparna följer alltså kvintcirkeln. Går du nedåt på knapparna går du kvintcirkeln motsols och går du upp en ton går du kvintcirkeln medsols.

Var något oklart? Fråga!

Lycka till!

Edit: C# finns inte i kvintcirkeln eftersom det då skulle bli 7 korsförtcken, däremot finns Db som ligger fem steg från C (och har fem B-förtecken). Svaret på din fråga är att C# ligger fem steg nedanför C (om man inte räknar med tonen C som numemr ett)

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med borde du ändra på fingeruppsättningen. Grundtonen C ska du ta med ringigret, Durackordet C faller då naturligt på långfingret och Cm hamnar naturligt på perkfingret. (ackorden för grundtonen ligegr diagonalt snett upp från höger upp mot vänster om man tittar på det från vinkeln man spelar).

Flyttar du nu alla fingrar en knapp uppåt så hamnar du på ett G med ringfingret och G:s dur resp. mollackord på lång- och perkifngret. Flyttar man ytterligare en knapp upp hamnar man på D. Ser du sambandet? 😄 Den ton ovanför du spelar på är Dominanten till den ton du spelar på eller kvinten i durskalan.

Vad händer om man går ner en knapp från C då? Jo då hamnar man på F och dess ackord. Och går man ner ytterliuagre en knapp så hamnar man på Bb och dess ackord. Sambandet när man går nedåt är alltså att man går till subdominanten från tonen ovanför eller kvarten i durskalan.

Knapparna följer alltså kvintcirkeln. Går du nedåt på knapparna går du kvintcirkeln motsols och går du upp en ton går du kvintcirkeln medsols.

Var något oklart? Fråga!

Lycka till!

Edit: C# finns inte i kvintcirkeln eftersom det då skulle bli 7 korsförtcken, däremot finns Db som ligger fem steg från C (och har fem B-förtecken). Svaret på din fråga är att C# ligger fem steg nedanför C (om man inte räknar med tonen C som numemr ett)

Tackar och bockar.. det där made sence.. det blir enklare att lära sig tonarter a la kvintcirkeln (som för övrigt ligger som bakgrund i mitt windows, dessvärre ser jag den numer bara som en bakgrund, det har inte hjälpt mig att memorera den som jag hoppades attd et skulle göra..) Med gitarren är det mkt svårare att se sambandet än vad det är på ett piano.. (iofs blir barré-ackorden rätt logiska i det avséendet)

Men ok.. ang att knapparna ligger E C C-dur C-moll... det där E:et ligger inte heelt logiskt där då? Vad har jag missat där? Så jag måste alltså för att ta ett Em, ta mig... vart?!

Tack så mkt för hjälpen så länge.. det är verkligen kul att se framstegen så snabbt på dragspelet, och detta hjälper mig verkligen på traven!

EDIT: Förresten.. jag har en "snurr-knapp" på ovansidan av spelet.. vad är den till för? Tycker inte mig höra ngn skillnad.. och vill inte skruva för mkt.. är ju rädd om det där..

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vil ta ett Em går du upp fyra knapapr från C (se kvintcirkeln. och sen trycke du med pekfingret på knappen som du hamnar på när du har ringfingret på E.

Du har alltså tonerna vertikalt på knappsatsen och dur/moll ackorden snett upp åt vänster från grundtonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vil ta ett Em går du upp fyra knapapr från C (se kvintcirkeln. och sen trycke du med pekfingret på knappen som du hamnar på när du har ringfingret på E.

Du har alltså tonerna vertikalt på knappsatsen och dur/moll ackorden snett upp åt vänster från grundtonen.

Aha... nu gick det upp ett ljus... jag kollar kvincirkeln nu... Där ser man.. tack igen!

Jag har fattat det där med det vertikala och det snett horisontella sambandet.. men fortfarande så tycker jag inte att E-tonen passar in snett horisontellt bakom C-tonen.. (Men förstår att E även då ligger som 4 upp vertikalt sett ifrån C) ..

Är det för att det skall vara enklare för att spela enstaka toner? eller varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar itne dragspel själv så jag vet inte riktigt varför det är så men jag vet att det är vanligt när man spelar vals att man på ettan tar grundtonen och på tvåan och trean spelar ackorden.

ok... satans kunnig för att ens inte spela.. fast det är klart.. väl sett på det en gång, så funkar det ju likadant på de flesta instrumenten.. jaja.. nu klarar jag mig ett tag.. schysst att du tog dig tid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Polardark: Har dessvärre inte kommit såpass långt än, men då jag just har investerat i en ny mic, kommer jag att testa detta.. (dock är ju mina två stormembranare ej matchade, men jag får för mig att en stereoinspelning ändå kommer att höja ljudupplevelsen) Jag skall slänga upp en version av min låt med MIDI-dragspel samt en där jag har spelat live med stereo samt mono när jag har tid att göra detta..

Räkna med ett sådant inlägg omkring jul... Har för mkt i skolan nu för att fixa med det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet från tonerna som du tar med vänsterhanden komemr ut på där vänsterhandens handflata är och ljudet från tonerna du tar med med högerhanden kommer ut vid högerhanden från den del av dragspelet som är vinklar ungefär 90 grader i förhållande till var man har högerhanden.

När jag har mickat upp dragspel har jag satt en mic vid vänsterhanden och en vid högerhanden. Sen har jag satt ett stereopar 1-2 meter ifrån "riktat" 90 grader mot dragspelets front. Ibland kör jag två mickar till högerhanden eftersom bastonerna från högehanden kommer ut upptill och diskanten komer ut längre ner men som sagt en mick i mitten en liten bit ifrån räcker.

Ibland kör jag en liten trumsetsgrej med en dynamisk mikrofon under dragspelet som jag skär konstigt och kraftigt och inland komprimerar i för att få ett lite "skitigare" sound. Används denna ligger den långt bak i mixen.

Oftast räcker det dock med en stereouppmickning. De två andra mickarna för hö- resp- vä- hand har jag bara för att kunna reglera bas och diksant lite bättre.

Fast stereoupptagning är inget måste alls. Kör mono om du vill det, låter riktigt bra det med!

(Anledningen till att jag kan en liten del om dragspel är p.g.a. att jag spelat in en hel del med farsgubben. Sitter även själv med dragspelet ibland men det slutar när det inte går bra att byta ackord med vänsterhanden 😛 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...