Hans Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 (redigerat) Tja! Jo, att tydligen kommer det fungera sÄ med DVD (HD) att ifall nÄgot specifikt grafikkorts drivrutiner crackas sÄ gör Vista sÄ att inga filmer kan spelas upp med det grafikkortet förrÀns man uppgraderat till den senaste drivrutinen, eller nÄt (?) LÀste bara en del av en artikel i en datatidning, men min spontana reaktion Àr att om detta verkligen fullförs kommer det sluta med en katastrof för Microsoft! I synnerhet dÄ media-PCŽs blir allt vanligare! (Klanka nu inte ner pÄ Hans okunnighet utan diskutera istÀllet vidare, vill gÀrna höra allas synpunkter, Àr rÀtt sÄ intressant detta hÀr!) Redigerat 1 december 2005 av Hans
ChrisSnyder (oregistrerad) Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Haha .. varför ska man cracka en drivrutin, det var nog bland det dummaste jag hört ...
Tilly Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 (redigerat) Intressant. Fast Ä andra sidan. Windows XP skulle heller inte gÄ att cracka. Tycker dom kör med samma sak varje gÄng Edit: Jag tror jag missuppfattade det hela lite.... Redigerat 1 december 2005 av Soundborn
hackeman Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Cracka grafikdrivisar lĂ„ter knĂ€ppt... du kan inte lĂ€nka hit artikeln sĂ„ vi kan tolka den pĂ„ egen hand? Jag har PDC-versionen av Vista hĂ€r förresten, sĂ„ jag kan ju alltid testa att "cracka display driver"... đ
Claes Holmerup Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Handlar det inte om att cracka det sÄ att spelaren kan köra mer Àn en region eller nÄgot sÄdant...? Det verkar annars vÀldigt meningslöst att cracka en driver...
Violiner Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 (redigerat) Det Àr inte sÄ dumt som det lÄter. Mediabolagen - bland annat Sony igen - krÀver i sitt samarbete med Microsoft att det skall byggas in rutiner sÄ att bara vissa godkÀnda grafikkort med godkÀnda drivrutiner och godkÀnda skÀrmar skall fÄ anvÀndas för att du skall kunna fÄ se deras filmer pÄ din dator. Allt för att försöka förhindra kopiering. Din nyinköpta HD-skÀrm kan alltsÄ komma att bli vÀrdelös för att titta pÄ nya högupplösta filmer. Och för att inte drivrutinerna skall kunna crackas - det kommer att finnas en oerhörd mÀngd skydd i de nya systemen för att bilda en kopieringssÀker "tunnel" mellan skivan och skÀrmen - sÄ kommer det att byggas in sÀkerhetsrutiner för detta ocksÄ. Har dui "fel" skÀrm, grafikkort etc som inte media/film-bolagen godkÀnt kommer det bara up en ruta "Din skÀrm Àr inte godkÀnd för att visa den hÀr filmen". KUL VA?! SÄ dÀrför Àr crackning av drivrutiner inte alls det dummaste jag hört i alla fall... Det kommer, var sÄ lugn... edit: Det handlar alltsÄ om kommande Vista. Redigerat 1 december 2005 av Violiner
Claes Holmerup Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Lite i stil med resterande kopieringsskyddet som kommer ocksĂ„, med andra ord... Snart liknar vĂ€l PC mer och mer Mac, med bestĂ€mda komponenter som aldrig fĂ„r frĂ„ngĂ„s. Hur hög prioritet fĂ„r den mikroskopiska musiker-marknaden för datorer dĂ„ - och hur stor prioritet fĂ„r den gigantiska spel- och hemanvĂ€ndar-marknaden (kontor behöver man inte rĂ€kna med, eftersom i princip vad som helst fungerar dĂ€r)...? BLĂ! Skönt att man aldrig tittar pĂ„ DVD pĂ„ datorn...
Violiner Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Ja, riktigt vad det tar vĂ€gen Ă€r ju svĂ„rt att sĂ€ga, men inte Ă€r det helt orealistiskt att vi hamnar i den situationen att vi tvingas hĂ„lla fast vid senaste "öppna" versionen av hĂ„rdvara och ett Windows XP pro för att över huvud taget ha en dator som fungerar som vi vill i framtiden... De hĂ€r skydden kan naturligvis komma kringgĂ„s som allt annat. Men till vilket pris i funktionalitet för seriöst bruk? Att köpa en fĂ€rdig "mĂ€rkesdator" kan nog komma att bli helt otĂ€nkbart till exempel. BLĂ! Ă€r nog bara förnamnet tyvĂ€rr... đđ
Violiner Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Hur som helst... ...om vi nu skall prata om det hĂ€r allra högst verklige hotet mot datorernas anvĂ€ndbarhet inom en ganska snar framtid, som var ursprungstanken med trĂ„den, sĂ„... ...tror jag att det kommer att bli ett ramaskri frĂ„n alla anvĂ€ndare som kommer att upptĂ€cka att deras prylar inte kan spela upp filmerna de köpt. De kanske mĂ„ste köpa ny dator, nytt grafikkort etc. Eller lĂ€mna tillbaka filmen... đ Det kommer troligen att finnas rutiner som spĂ€rrar din nya fina digitala LCD-skĂ€rm, om den inte Ă€r/blir "sĂ€kerhetsklassad"... Det kan till och med komma att pĂ„verka de stationĂ€ra "vanliga" DVD-spelarna med HD-kapacitet om de Ă€r av en typ som inte kommer att anses "sĂ€ker nog" av Joakim von Anka pĂ„ Sony et Co... Det Ă€r bara att hoppas att det blir tillrĂ€ckligt mycket strul och elĂ€nde och framför allt protester och aktioner i tid sĂ„ att herrarna Anka fĂ„r kalla fötter. För det Ă€r nog mĂ„nga som idag inte ser effekterna av vad som kan komma. Vi kan bara ta reaktionerna i inledningen av den hĂ€r trĂ„den som ett bra exempel...
DÄligtGehör Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Kommer min gamla dammiga Atari ST1040 att vara vÀrd en hel del dÄ?
surikatmamma Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 GÀller det Àven inofficiella drivrutiner tro? Min erfarenhet Àr att de fungerar bÀttre sÄ jag vill helst anvÀnda dem, typ Omega.
kallemio Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Men det lÄter ju helt sjukt.. Typ den enda som alla jobbar med pÄ senaste har ju varit kompabilitet, att allt ska vara sÄ kompatibelt med varandra som möjligt.. Att dom skulle gÄ tillbaka ett steg verkar konstigt...
L.C Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Det Àr bara att hoppas att det blir tillrÀckligt mycket strul och elÀnde och framför allt protester och aktioner i tid sÄ att herrarna Anka fÄr kalla fötter. För det Àr nog mÄnga som idag inte ser effekterna av vad som kan komma. Vi kan bara ta reaktionerna i inledningen av den hÀr trÄden som ett bra exempel... Hur var det med XCP skandalen dÄ? Ramaskri som fanken och sony tog tillbaka plattorna fast har inga tankar pÄ att sluta med DRM skit. Jag kan garantera att en majoritet kommer att köra XP en lÄÄÄÄÄng tid framöver. LÀr even finnas masor av hobby kodare som fixar en egen drivrutin eller sÄ och sedan sprider den. Att köra Vista kommer i alla fall inte jag göra. Specielt inte med tanke pÄ dess absurda systemkrav. Ens musik PC tappar all prestanda under Vista. För mer info för intresserade/oroade/ej insatta i Àmnet hÀnvisar jag till min signatur.
hackeman Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Ja, riktigt vad det tar vĂ€gen Ă€r ju svĂ„rt att sĂ€ga, men inte Ă€r det helt orealistiskt att vi hamnar i den situationen att vi tvingas hĂ„lla fast vid senaste "öppna" versionen av hĂ„rdvara och ett Windows XP pro för att över huvud taget ha en dator som fungerar som vi vill i framtiden... Det dĂ€r Ă€r ju aldrig nĂ„t alternativ. NĂ€r Microsoft drar tillbaka supporten för en produkt Ă€r det bar' Ă„' bend over... Jag pratade precis "för" Microsoft i nĂ„n annan trĂ„d hĂ€r, sĂ„ nu ska jag prata emot. đ I ett företag av den storlek jag sitter pĂ„ (65,000 anstĂ€llda) kostar uppgradering till Windows Vista i runda tal $100M i licenskostnader, ny hĂ„rdvara, installation, utbildning, utveckling, applikationstester, etc, etc, etc. Ett astronomiskt projekt, helt enkelt. Det hĂ€r Ă€r sĂ„klart ingen siffra man hinner rĂ€kna hem i ökad produktivitet, sĂ€kerhet, etc - innan det Ă€r dax igen för nĂ€st-nĂ€sta version efter Vista. MEN - det kostar dĂ€remot mer att INTE uppgradera till Vista pga konsekvenserna nĂ€r Microsoft och tredjepartsleverantörer inte lĂ€ngre supportar W2K. Att inte fĂ„ support och inte kunna anvĂ€nda nya produkter/teknologier Ă€r att spela tĂ€rning med verksamheten och slĂ€ppa förbi konkurrenterna. Man Ă€r alltsĂ„ f*cked hur man Ă€n gör. đ
Per_a_55 Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 (redigerat) Jo, kÀnner igen problemet, vi hÄller just pÄ att gÄ över frÄn NT till XP, och det av ett enda skÀl egentligen, Pyttemjuk slutar supporta NT. Att vi sedan kan börja anvÀnda USB Àr ju i och för sig grÀdde pÄ moset, men inte fan drar vi in nÄgra mer kulor pÄ att byta operativsystem.... Fast PM tjÀnar ju sina stÄlar och sÄ lÀnge dom kan "tvinga" anvÀndarna (med det menar jag större företag) sÄ lÀr det nog fortsÀtta. Edit: Ska lÀra mig stava nÄgon gÄng... Redigerat 1 december 2005 av Per_a_55
Violiner Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Ja, riktigt vad det tar vĂ€gen Ă€r ju svĂ„rt att sĂ€ga, men inte Ă€r det helt orealistiskt att vi hamnar i den situationen att vi tvingas hĂ„lla fast vid senaste "öppna" versionen av hĂ„rdvara och ett Windows XP pro för att över huvud taget ha en dator som fungerar som vi vill i framtiden... Det dĂ€r Ă€r ju aldrig nĂ„t alternativ. NĂ€r Microsoft drar tillbaka supporten för en produkt Ă€r det bar' Ă„' bend over... Jag pratade precis "för" Microsoft i nĂ„n annan trĂ„d hĂ€r, sĂ„ nu ska jag prata emot. đ I ett företag av den storlek jag sitter pĂ„ (65,000 anstĂ€llda) kostar uppgradering till Windows Vista i runda tal $100M i licenskostnader, ny hĂ„rdvara, installation, utbildning, utveckling, applikationstester, etc, etc, etc. Ett astronomiskt projekt, helt enkelt. Det hĂ€r Ă€r sĂ„klart ingen siffra man hinner rĂ€kna hem i ökad produktivitet, sĂ€kerhet, etc - innan det Ă€r dax igen för nĂ€st-nĂ€sta version efter Vista. MEN - det kostar dĂ€remot mer att INTE uppgradera till Vista pga konsekvenserna nĂ€r Microsoft och tredjepartsleverantörer inte lĂ€ngre supportar W2K. Att inte fĂ„ support och inte kunna anvĂ€nda nya produkter/teknologier Ă€r att spela tĂ€rning med verksamheten och slĂ€ppa förbi konkurrenterna. Man Ă€r alltsĂ„ f*cked hur man Ă€n gör. đ Nja, det dĂ€r Ă€r ju inte verklighet för alla? Efter vad jag förstĂ„tt det sĂ„ finns det till exempel i USA fortfarande "governement users" som sitter kvar med W95... Men det beror ju pĂ„ hur man jobbar. Som liten proffsanvĂ€ndare eller privatperson kan man ju kanske vĂ€lja alternativet att hĂ€nga kvar beroende pĂ„ hur verkligheten ser ut dĂ„. Ă andra sidan Ă€r det ju de stora anvĂ€ndarna som borde ha den största möjligheten att pĂ„verka. Intressant Ă€r det ju ocksĂ„ att se hur till exempel vissa kommuner och andra relativt stora anvĂ€ndare i Sverige börjar gĂ„ över till Linux pĂ„ försök... NĂ„nstans kanske smĂ€rtgrĂ€nsen finns? (MissförstĂ„ mig nu rĂ€tt, jag Ă€r ingen Linuxpropagerare, Ă€ven om jag bara för skojs skull konfigurerat ett par burkar med Red Hat och annat hobbymaterial vid nĂ„gra tillfĂ€llen bara för att testa pĂ„ skoj... đ )
Eternal Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Som sagt Àr det alltid nÄgot nytt och revolutionerande piratskydd. Men som vanligt knÀcks de alltid. NÄgon som har hört talas om "Starforce"? En enkel regel: GÄr det att lyssna pÄ en skiva gÄr det att kopiera den. Detsamma gÀller programvara och film. Om det dÀremot skulle bli hÄrdvarukontroll som med Mac har nog Microsoft grÀvt sin egen grav!
hackeman Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Nja, det dĂ€r Ă€r ju inte verklighet för alla? Efter vad jag förstĂ„tt det sĂ„ finns det till exempel i USA fortfarande "governement users" som sitter kvar med W95...Men det beror ju pĂ„ hur man jobbar. Och letar vi riktigt noga hittar vi sĂ€kert nĂ„gra specifika anvĂ€ndare som sitter kvar pĂ„ 16-bitars Windows oxĂ„. Men det dĂ€r Ă€r ju försvinnande smĂ„ grupper som inte representerar omvĂ€rlden och verkligheten. Och som inte har behov av att hĂ€nga med den pĂ„ samma sĂ€tt. Och nĂ€, jag beskrev inte heller verkligheten för alla - mitt exempel gĂ€ller sĂ„klart inte privatpersoner eller smĂ„företag. Men Ă€ven dessa kommer att drivas över pĂ„ ett eller annat sĂ€tt, förr eller senare. SĂ„vida man inte gĂ„r över till en helt annan platform, som t.ex Linux. Cubase pĂ„ Linux nĂ„gon? đ Vi har oxĂ„ börjat anvĂ€nda Linux - pĂ„ serversidan. PĂ„ klientsidan övervĂ€ger vi inte ens det.
joachime Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Om det ni skriver om Vista blir verklighet tror jag definitivt att Microsoft grĂ€ver sin egen grav. Den frĂ€msta anledningen till att jag kör Windows Ă€r att det Ă€r det system som har bĂ€st tillgĂ€nglighet och kompabilitet. Skulle framtidens Windows bli sĂ„ begrĂ€nsat att jag blev tvungen att se över varje komponent ur en "sĂ€kerhetsaspekt" skulle jag definitivt övervĂ€ga Linux pĂ„ kontorsdatorn. Redan idag Ă€r det ett full acceptabelt alternativ. Eller förresten, Ă€r det nĂ„gon som kĂ€nner till nĂ„got bokföringsprogram till Linux? Annars sĂ„... Vad det gĂ€ller musikdatorer tror jag att de stora programutvecklarna skulle tveka bĂ„de en och tvĂ„ gĂ„nger innan dom övergav bakĂ„tkompabiliteten till XP. De glömde iofs att stödja W98 ganska snabbt (som exempel sĂ„ fanns inget stöd för W98 i o m Cubase SX1, trots att det gick att köra), men XP har ju visat sig fungera mycket bĂ€ttre för musikproduktion Ă€n tidigare MS OS. Det skulle vĂ€l vara stödet för dubbla CPU's dĂ„... đ Hursomhelst. Ser med spĂ€nning fram emot facit.
DÄligtGehör Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Om man nu skall hÄlla sig inom musiken sÄ var det vÀl Ernie Ball som klarade av att bli Microsoft-fri samt spara pengar pÄ det. SÄ nog gÄr det i mÄnga fall fast olika IT-personer inte tror det eller kan tillrÀckligt om alternativ. Ja förstÄs man skall ju övertyga Bertil & Greta om att deras rÀtt enkla orbehandlande m.m. gÄr att göra utan MS Office. Det Àr kanske inte sÄ lÀtt, de kan bli ledsna och tro att nu fÄr de köra gammal Skoda. Ett problem det.
Hans Postat 1 december 2005 TrĂ„dstartare Postat 1 december 2005 (redigerat) "(Klanka nu inte ner pĂ„ Hans okunnighet utan diskutera istĂ€llet vidare, vill gĂ€rna höra allas synpunkter, Ă€r rĂ€tt sĂ„ intressant detta hĂ€r!)" Haha .. varför ska man cracka en drivrutin, det var nog bland det dummaste jag hört .. Jo, kanske eller kanske inte... men det hĂ€r med att behöva lĂ€sa hela inlĂ€gg innan man besvarar dem Ă€r inte riktigt din starka sida va đ! Nej, inte att cracka sjĂ€lva drivrutinerna men (var tvungen och sticka ivĂ€g och jag tĂ€nkte att alla ni dator-experter redan visste vad jag talade om) att ifall ngn gör en "crack" som emulerar ett specifikt grafikkort sĂ„ skulle man dĂ„ inte lĂ€ngre kunna se köp-DVD med just det grafikkortet om man inte har den senaste drivrutinen, jag ska leta upp artikeln... ... kom pĂ„ det var i senaste mikrodatorn sĂ„ artikeln finns inte ute Ă€n men hittade en annan som verkar handla om ungefĂ€r samma sak: http://www.freedom-to-tinker.com/?p=882 Redigerat 1 december 2005 av Hans
Glaskatten (oregistrerad) Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Snart liknar vÀl PC mer och mer Mac, med bestÀmda komponenter som aldrig fÄr frÄngÄs. Ja en dag kanske Windows blir lika stabilt som Mac OS X...
Linus Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Snart liknar vĂ€l PC mer och mer Mac, med bestĂ€mda komponenter som aldrig fĂ„r frĂ„ngĂ„s. Ja en dag kanske Windows blir lika stabilt som Mac OS X... đ Here we go again...
hackeman Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Snart liknar vĂ€l PC mer och mer Mac, med bestĂ€mda komponenter som aldrig fĂ„r frĂ„ngĂ„s. Ja en dag kanske Windows blir lika stabilt som Mac OS X... đ Here we go again... Have mercy....
tRasH cAn maN (oregistrerad) Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Nu Àr jag ingen egentlig data nisse och kan inte nÄt om reversed engeneering och dyl, men... SÀger inte naturens lagar att om det gÄr att skapa ett skydd gÄr det ocksÄ att ta bort det..? Ex. Problem - Mitt grafikkort funkar inte med denna film / i denna hÄrdvarukonfiguration / eller vad det nu kan vara... Lösning - Jag chippar grafikkortet och skaffar en allround drivis som nÄn datanörd knÄpat ihop. Se sÄ enkelt!
hegobald Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 (redigerat) Mac versus Windows.. Fnys.. đ Linux nĂ„gon!? http://www.macwindows.com/emulator.html http://www.winehq.com/ Etc etc.. đ i prefer the Debian blend đ Edit: Whoops... Glömde nĂ€mna att jag just nu sitter och testkör OS-X (Panther) pĂ„ en Intel Celeron 1 GHZ och att det gĂ„r superfint!!! Redigerat 1 december 2005 av hegobald
hackeman Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 http://www.winehq.com/ NĂ€men, sitter du o pimplar rödtjut nu igen Hegorobbanbald? I sĂ„ fall Ă€r vi tvĂ„. đ±
hegobald Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 (redigerat) http://www.winehq.com/ NĂ€men, sitter du o pimplar rödtjut nu igen Hegorobbanbald? I sĂ„ fall Ă€r vi tvĂ„. đ± *haha* Du kom pĂ„ mig!!! Redigerat 1 december 2005 av hegobald
Hans Postat 1 december 2005 TrÄdstartare Postat 1 december 2005 (redigerat) Nu Àr jag ingen egentlig data nisse och kan inte nÄt om reversed engeneering och dyl, men...SÀger inte naturens lagar att om det gÄr att skapa ett skydd gÄr det ocksÄ att ta bort det..? Se sÄ enkelt! Precis, det Àr enkelt... för dom som busar med datorer! Men för alla vanliga som bara köpt sig dator, operativsystem samt DVD och sÀtter sig med familjen för hemmabiokvÀll och TVŽn sÀger, Your graphic cardŽs a subject of an ongoing criminal investigation, either upgrade or buy a new PC! Àr det inte fullt lika enkelt! Redigerat 1 december 2005 av Hans
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.