Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja!

Jo, att tydligen kommer det fungera sÄ med DVD (HD) att ifall nÄgot specifikt grafikkorts drivrutiner crackas sÄ gör Vista sÄ att inga filmer kan spelas

upp med det grafikkortet förrÀns man uppgraderat till den senaste drivrutinen, eller nÄt (?) LÀste bara en del av en artikel i en datatidning, men min

spontana reaktion Àr att om detta verkligen fullförs kommer det sluta med en katastrof för Microsoft! I synnerhet dÄ media-PCŽs blir allt vanligare!

(Klanka nu inte ner pÄ Hans okunnighet utan diskutera istÀllet vidare, vill gÀrna höra allas synpunkter, Àr rÀtt sÄ intressant detta hÀr!)

Redigerat av Hans
Annons
ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

Haha ..

varför ska man cracka en drivrutin, det var nog bland det dummaste jag hört ...

Postat (redigerat)

Intressant.

Fast Ä andra sidan. Windows XP skulle heller inte gÄ att cracka. Tycker dom kör med samma sak varje gÄng :rolleyes:

Edit: Jag tror jag missuppfattade det hela lite....

Redigerat av Soundborn
Postat

Cracka grafikdrivisar lÄter knÀppt... du kan inte lÀnka hit artikeln sÄ vi kan tolka den pÄ egen hand? :rolleyes:

Jag har PDC-versionen av Vista hĂ€r förresten, sĂ„ jag kan ju alltid testa att "cracka display driver"... 🙂

Postat (redigerat)

Det Àr inte sÄ dumt som det lÄter.

Mediabolagen - bland annat Sony igen - krÀver i sitt samarbete med Microsoft att det skall byggas in rutiner sÄ att bara vissa godkÀnda grafikkort med godkÀnda drivrutiner och godkÀnda skÀrmar skall fÄ anvÀndas för att du skall kunna fÄ se deras filmer pÄ din dator. Allt för att försöka förhindra kopiering.

Din nyinköpta HD-skÀrm kan alltsÄ komma att bli vÀrdelös för att titta pÄ nya högupplösta filmer.

Och för att inte drivrutinerna skall kunna crackas - det kommer att finnas en oerhörd mÀngd skydd i de nya systemen för att bilda en kopieringssÀker "tunnel" mellan skivan och skÀrmen - sÄ kommer det att byggas in sÀkerhetsrutiner för detta ocksÄ. Har dui "fel" skÀrm, grafikkort etc som inte media/film-bolagen godkÀnt kommer det bara up en ruta "Din skÀrm Àr inte godkÀnd för att visa den hÀr filmen".

KUL VA?!

SÄ dÀrför Àr crackning av drivrutiner inte alls det dummaste jag hört i alla fall...

Det kommer, var sÄ lugn...

edit: Det handlar alltsÄ om kommande Vista.

Redigerat av Violiner
Postat

Lite i stil med resterande kopieringsskyddet som kommer ocksĂ„, med andra ord... Snart liknar vĂ€l PC mer och mer Mac, med bestĂ€mda komponenter som aldrig fĂ„r frĂ„ngĂ„s. Hur hög prioritet fĂ„r den mikroskopiska musiker-marknaden för datorer dĂ„ - och hur stor prioritet fĂ„r den gigantiska spel- och hemanvĂ€ndar-marknaden (kontor behöver man inte rĂ€kna med, eftersom i princip vad som helst fungerar dĂ€r)...? BLÄ!

Skönt att man aldrig tittar pÄ DVD pÄ datorn... :rolleyes:

Postat

Ja, riktigt vad det tar vÀgen Àr ju svÄrt att sÀga, men inte Àr det helt orealistiskt att vi hamnar i den situationen att vi tvingas hÄlla fast vid senaste "öppna" versionen av hÄrdvara och ett Windows XP pro för att över huvud taget ha en dator som fungerar som vi vill i framtiden...

De hÀr skydden kan naturligvis komma kringgÄs som allt annat. Men till vilket pris i funktionalitet för seriöst bruk?

Att köpa en fÀrdig "mÀrkesdator" kan nog komma att bli helt otÀnkbart till exempel.

BLÄ! Ă€r nog bara förnamnet tyvĂ€rr... 😛😛

Postat

Hur som helst...

...om vi nu skall prata om det hÀr allra högst verklige hotet mot datorernas anvÀndbarhet inom en ganska snar framtid, som var ursprungstanken med trÄden, sÄ...

...tror jag att det kommer att bli ett ramaskri frÄn alla anvÀndare som kommer att upptÀcka att deras prylar inte kan spela upp filmerna de köpt. De kanske mÄste köpa ny dator, nytt grafikkort etc.

Eller lĂ€mna tillbaka filmen... 😛

Det kommer troligen att finnas rutiner som spÀrrar din nya fina digitala LCD-skÀrm, om den inte Àr/blir "sÀkerhetsklassad"...

Det kan till och med komma att pÄverka de stationÀra "vanliga" DVD-spelarna med HD-kapacitet om de Àr av en typ som inte kommer att anses "sÀker nog" av Joakim von Anka pÄ Sony et Co...

Det Àr bara att hoppas att det blir tillrÀckligt mycket strul och elÀnde och framför allt protester och aktioner i tid sÄ att herrarna Anka fÄr kalla fötter. För det Àr nog mÄnga som idag inte ser effekterna av vad som kan komma. Vi kan bara ta reaktionerna i inledningen av den hÀr trÄden som ett bra exempel...

Postat

Men det lÄter ju helt sjukt..

Typ den enda som alla jobbar med pÄ senaste har ju varit kompabilitet, att allt ska vara sÄ kompatibelt med varandra som möjligt..

Att dom skulle gÄ tillbaka ett steg verkar konstigt...

Postat
Det Àr bara att hoppas att det blir tillrÀckligt mycket strul och elÀnde och framför allt protester och aktioner i tid sÄ att herrarna Anka fÄr kalla fötter. För det Àr nog mÄnga som idag inte ser effekterna av vad som kan komma. Vi kan bara ta reaktionerna i inledningen av den hÀr trÄden som ett bra exempel...

Hur var det med XCP skandalen dÄ? Ramaskri som fanken och sony tog tillbaka plattorna fast har inga tankar pÄ att sluta med DRM skit.

Jag kan garantera att en majoritet kommer att köra XP en lÄÄÄÄÄng tid framöver. LÀr even finnas masor av hobby kodare som fixar en egen drivrutin eller sÄ och sedan sprider den.

Att köra Vista kommer i alla fall inte jag göra. Specielt inte med tanke pÄ dess absurda systemkrav. Ens musik PC tappar all prestanda under Vista.

För mer info för intresserade/oroade/ej insatta i Àmnet hÀnvisar jag till min signatur.

Postat
Ja, riktigt vad det tar vÀgen Àr ju svÄrt att sÀga, men inte Àr det helt orealistiskt att vi hamnar i den situationen att vi tvingas hÄlla fast vid senaste "öppna" versionen av hÄrdvara och ett Windows XP pro för att över huvud taget ha en dator som fungerar som vi vill i framtiden...

Det dÀr Àr ju aldrig nÄt alternativ. NÀr Microsoft drar tillbaka supporten för en produkt Àr det bar' Ä' bend over...

Jag pratade precis "för" Microsoft i nĂ„n annan trĂ„d hĂ€r, sĂ„ nu ska jag prata emot. 😛

I ett företag av den storlek jag sitter pÄ (65,000 anstÀllda) kostar uppgradering till Windows Vista i runda tal $100M i licenskostnader, ny hÄrdvara, installation, utbildning, utveckling, applikationstester, etc, etc, etc. Ett astronomiskt projekt, helt enkelt.

Det hÀr Àr sÄklart ingen siffra man hinner rÀkna hem i ökad produktivitet, sÀkerhet, etc - innan det Àr dax igen för nÀst-nÀsta version efter Vista. MEN - det kostar dÀremot mer att INTE uppgradera till Vista pga konsekvenserna nÀr Microsoft och tredjepartsleverantörer inte lÀngre supportar W2K. Att inte fÄ support och inte kunna anvÀnda nya produkter/teknologier Àr att spela tÀrning med verksamheten och slÀppa förbi konkurrenterna.

Man Ă€r alltsĂ„ f*cked hur man Ă€n gör. 😛

Postat (redigerat)

Jo, kÀnner igen problemet, vi hÄller just pÄ att gÄ över frÄn NT till XP, och det av ett enda skÀl egentligen, Pyttemjuk slutar supporta NT. Att vi sedan kan börja anvÀnda USB Àr ju i och för sig grÀdde pÄ moset, men inte fan drar vi in nÄgra mer kulor pÄ att byta operativsystem.... Fast PM tjÀnar ju sina stÄlar och sÄ lÀnge dom kan "tvinga" anvÀndarna (med det menar jag större företag) sÄ lÀr det nog fortsÀtta.

Edit: Ska lÀra mig stava nÄgon gÄng...

Redigerat av Per_a_55
Postat

Det dÀr Àr ju aldrig nÄt alternativ. NÀr Microsoft drar tillbaka supporten för en produkt Àr det bar' Ä' bend over...

Jag pratade precis "för" Microsoft i nĂ„n annan trĂ„d hĂ€r, sĂ„ nu ska jag prata emot. 😄

I ett företag av den storlek jag sitter pÄ (65,000 anstÀllda) kostar uppgradering till Windows Vista i runda tal $100M i licenskostnader, ny hÄrdvara, installation, utbildning, utveckling, applikationstester, etc, etc, etc. Ett astronomiskt projekt, helt enkelt.

Det hÀr Àr sÄklart ingen siffra man hinner rÀkna hem i ökad produktivitet, sÀkerhet, etc - innan det Àr dax igen för nÀst-nÀsta version efter Vista. MEN - det kostar dÀremot mer att INTE uppgradera till Vista pga konsekvenserna nÀr Microsoft och tredjepartsleverantörer inte lÀngre supportar W2K. Att inte fÄ support och inte kunna anvÀnda nya produkter/teknologier Àr att spela tÀrning med verksamheten och slÀppa förbi konkurrenterna.

Man Ă€r alltsĂ„ f*cked hur man Ă€n gör. 😛

Nja, det dÀr Àr ju inte verklighet för alla? Efter vad jag förstÄtt det sÄ finns det till exempel i USA fortfarande "governement users" som sitter kvar med W95...

Men det beror ju pÄ hur man jobbar.

Som liten proffsanvÀndare eller privatperson kan man ju kanske vÀlja alternativet att hÀnga kvar beroende pÄ hur verkligheten ser ut dÄ.

Å andra sidan Ă€r det ju de stora anvĂ€ndarna som borde ha den största möjligheten att pĂ„verka.

Intressant Àr det ju ocksÄ att se hur till exempel vissa kommuner och andra relativt stora anvÀndare i Sverige börjar gÄ över till Linux pÄ försök...

NÄnstans kanske smÀrtgrÀnsen finns?

(MissförstĂ„ mig nu rĂ€tt, jag Ă€r ingen Linuxpropagerare, Ă€ven om jag bara för skojs skull konfigurerat ett par burkar med Red Hat och annat hobbymaterial vid nĂ„gra tillfĂ€llen bara för att testa pĂ„ skoj... 😛 )

Postat

Som sagt Àr det alltid nÄgot nytt och revolutionerande piratskydd. Men som vanligt knÀcks de alltid. NÄgon som har hört talas om "Starforce"?

En enkel regel: GÄr det att lyssna pÄ en skiva gÄr det att kopiera den. Detsamma gÀller programvara och film.

Om det dÀremot skulle bli hÄrdvarukontroll som med Mac har nog Microsoft grÀvt sin egen grav!

Postat
Nja, det dÀr Àr ju inte verklighet för alla? Efter vad jag förstÄtt det sÄ finns det till exempel i USA fortfarande "governement users" som sitter kvar med W95...

Men det beror ju pÄ hur man jobbar.

Och letar vi riktigt noga hittar vi sÀkert nÄgra specifika anvÀndare som sitter kvar pÄ 16-bitars Windows oxÄ. Men det dÀr Àr ju försvinnande smÄ grupper som inte representerar omvÀrlden och verkligheten. Och som inte har behov av att hÀnga med den pÄ samma sÀtt.

Och nĂ€, jag beskrev inte heller verkligheten för alla - mitt exempel gĂ€ller sĂ„klart inte privatpersoner eller smĂ„företag. Men Ă€ven dessa kommer att drivas över pĂ„ ett eller annat sĂ€tt, förr eller senare. SĂ„vida man inte gĂ„r över till en helt annan platform, som t.ex Linux. Cubase pĂ„ Linux nĂ„gon? 😄

Vi har oxÄ börjat anvÀnda Linux - pÄ serversidan. PÄ klientsidan övervÀger vi inte ens det.

Postat

Om det ni skriver om Vista blir verklighet tror jag definitivt att Microsoft grÀver sin egen grav. Den frÀmsta anledningen till att jag kör Windows Àr att det Àr det system som har bÀst tillgÀnglighet och kompabilitet. Skulle framtidens Windows bli sÄ begrÀnsat att jag blev tvungen att se över varje komponent ur en "sÀkerhetsaspekt" skulle jag definitivt övervÀga Linux pÄ kontorsdatorn. Redan idag Àr det ett full acceptabelt alternativ. Eller förresten, Àr det nÄgon som kÀnner till nÄgot bokföringsprogram till Linux? Annars sÄ...

Vad det gÀller musikdatorer tror jag att de stora programutvecklarna skulle tveka bÄde en och tvÄ gÄnger innan dom övergav bakÄtkompabiliteten till XP. De glömde iofs att stödja W98 ganska snabbt (som exempel sÄ fanns inget stöd för W98 i o m Cubase SX1, trots att det gick att köra), men XP har ju visat sig fungera mycket bÀttre för musikproduktion Àn tidigare MS OS.

Det skulle vĂ€l vara stödet för dubbla CPU's dĂ„... 😄

Hursomhelst. Ser med spÀnning fram emot facit.

Postat

Om man nu skall hÄlla sig inom musiken sÄ var det vÀl Ernie Ball som klarade av att bli Microsoft-fri samt spara pengar pÄ det. SÄ nog gÄr det i mÄnga fall fast olika IT-personer inte tror det eller kan tillrÀckligt om alternativ. Ja förstÄs man skall ju övertyga Bertil & Greta om att deras rÀtt enkla orbehandlande m.m. gÄr att göra utan MS Office. Det Àr kanske inte sÄ lÀtt, de kan bli ledsna och tro att nu fÄr de köra gammal Skoda. Ett problem det.

Postat (redigerat)

"(Klanka nu inte ner pÄ Hans okunnighet utan diskutera istÀllet vidare, vill gÀrna höra allas synpunkter, Àr rÀtt sÄ intressant detta hÀr!)"

Haha ..  varför ska man cracka en drivrutin, det var nog bland det dummaste jag hört ..

Jo, kanske eller kanske inte... men det hĂ€r med att behöva lĂ€sa hela inlĂ€gg innan man besvarar dem Ă€r inte riktigt din starka sida va 😛!

Nej, inte att cracka sjÀlva drivrutinerna men (var tvungen och sticka ivÀg och jag tÀnkte att alla ni dator-experter redan visste vad jag talade om) att

ifall ngn gör en "crack" som emulerar ett specifikt grafikkort sÄ skulle man dÄ inte lÀngre kunna se köp-DVD med just det grafikkortet om man inte har

den senaste drivrutinen, jag ska leta upp artikeln...

... kom pÄ det var i senaste mikrodatorn sÄ artikeln finns inte ute Àn men hittade en annan som verkar handla om ungefÀr samma sak:

http://www.freedom-to-tinker.com/?p=882

Redigerat av Hans
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Snart liknar vÀl PC mer och mer Mac, med bestÀmda komponenter som aldrig fÄr frÄngÄs.

Ja en dag kanske Windows blir lika stabilt som Mac OS X...

Postat
Snart liknar vÀl PC mer och mer Mac, med bestÀmda komponenter som aldrig fÄr frÄngÄs.

😄

Here we go again...

Postat

😄

Here we go again...

Have mercy....

tRasH cAn maN (oregistrerad)
Postat

Nu Àr jag ingen egentlig data nisse och kan inte nÄt om reversed engeneering och dyl, men...

SÀger inte naturens lagar att om det gÄr att skapa ett skydd gÄr det ocksÄ att ta bort det..?

Ex.

Problem - Mitt grafikkort funkar inte med denna film / i denna hÄrdvarukonfiguration / eller vad det nu kan vara...

Lösning - Jag chippar grafikkortet och skaffar en allround drivis som nÄn datanörd knÄpat ihop.

Se sÄ enkelt!

Postat (redigerat)

Mac versus Windows.. Fnys.. 🙂

Linux nÄgon!?

http://www.macwindows.com/emulator.html

http://www.winehq.com/

Etc etc..

😄

i prefer the Debian blend 😎

Edit: Whoops... Glömde nÀmna att jag just nu sitter och testkör OS-X (Panther) pÄ en Intel Celeron 1 GHZ och att det gÄr superfint!!!

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

NÀmen, sitter du o pimplar rödtjut nu igen Hegorobbanbald?

I sĂ„ fall Ă€r vi tvĂ„. đŸ˜±

*haha* Du kom pÄ mig!!! wine_180.jpg

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)
Nu Àr jag ingen egentlig data nisse och kan inte nÄt om reversed engeneering och dyl, men...

SÀger inte naturens lagar att om det gÄr att skapa ett skydd gÄr det ocksÄ att ta bort det..?

Se sÄ enkelt!

Precis, det Àr enkelt... för dom som busar med datorer! Men för alla vanliga som bara köpt sig dator, operativsystem samt DVD och sÀtter sig med familjen

för hemmabiokvÀll och TVŽn sÀger, Your graphic cardŽs a subject of an ongoing criminal investigation, either upgrade or buy a new PC! Àr det inte fullt lika enkelt!

Redigerat av Hans

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.