Jump to content
Annons

my friend (updaterad igen)


Det här är ju närmast..  

11 röster

  1. 1. Det här är ju närmast..

    • ..bra!
      0
    • ..intressant.
      6
    • ..kattpiss!
      1


Recommended Posts

* LÅTNAMN: my friend

* ARTISTER: Daniel Mass och Camilla Mars

* GENRE: gitarrelectro

* LÅTLÄNGD: 2.30

* KOMPOSITÖR: Daniel Mars, Camilla Mars

* PRODUCENT: Daniel Mars

* MEDVERKANDE: Peter Hageus (gitarr, bas)

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 2.8 mb

* STATUS: färdig demo

* LÅTLÄNK: http://helga.servegame.com/~sissan/cam/Dan...my%20friend.mp3

Jag och min syster har precis börjat göra musik ihop. Alla typer av tips/råd mottages tacksamt.

Redigerat av sisältää
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok sisältää 😉 ..introt fick jag DM-vibbar!! 🙁 ..rösten+text är bra men måste bli starkare..o ngt mer inlevelse..sen tycker jag att trummorna kanske ligger en aning för "långt fram"..annars en skön rytm..kanske försöka få bättre ljud i kicken..men inte är detta en färdig demo?..inte i mina öron..för mig låter det som en bra skiss med stora möjligheter att bli en mycket bra demo 🙁 ..ok sisältää..detta var min spontana kritik efter en lyssning..

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, versen låter lite som Touch me med Samantha Fox, fast ändå inte.

Jag tycker att det här var schysst. Skönt bråkiga trummor och, framförallt, riktigt läcker gitarr. Vetefan om jag kan komma med några tips och råd. Kanske skulle du kunna slänga in ett parti med lite andra ackord någonstans för att bryta av. Kanske skulle du kunna tokrocka på slutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången känns för monoton och för oengagerad. Dessutom så känns den inte speciellt bra mixad heller.

Sedan känns allt lite för mullrigt och distande.

Nu skulle jag inte vilja sätta "kattpiss" som slutomdöme men du är allt lite snäv i dina gallupalternativ.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Falk: Jag tycker nog också att bastrumbrusbiten är lite väl långt fram i mixen.. ska fundera över att fixa det.

Hur menar du att det inte är en färdig demo?

Jarnis: Jag kan inte se kopplingen men du har nog en poäng för en annan snubbe har också nämnt "touch me" .. 😆

pluff: Allt för distande? Det är bara dist på två element men de tar kanske över för mycket. Ska se om jag kan fixa det.

Tack, alla tre. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska va ärlig:

Det faller först och främst på dålig sång. Hon försöker sjunga "bra" och når inte fram. Istället låter det osäkert och nervöst.

Sen stör jag mig lite på harmoniken. Den är dels väldigt "popig", men så är det ett ackord som är helt out. Du har säkert nån raffinerad tanke med det men den begriper inte jag. Speciellt när hon som sjunger inte reder ut att sjunga tonen som det var meningen att hon skulle ta.

Mixen känns sned. Ta fram gitarrerna! Det är nån låg frekvens som får mina lurar att spåra ur totalt i bastrumman. Sänk gärna den. Känns omotiverat att ha den så starkt när det inte finns så mycket dynamik i det andra.

Vad gör trumsetet för nytta egentligen? Skulle va skönt med nåt som inte lät trumset, eller ett trumset som låter rejälare. Nu låter det lite mussepigg om det i jämförelse med alla andra bamseljud.

Men anledningen till att jag sitter här och skriver är att det ändå är ganska intressant som idé. Tyvärr fattar jag nog inte riktigt vart du vill med det hela.

edit: Versen är ju snarlik den gamla Samantha Fox-hiten. Första takten är i stort sett identisk så som jag minns den.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...intressant får det nog bli. 🙂

Skum ljudbild, dålig mix. Tror det är trummorna som gör det. 😳

Intressant gitarr som kommer och går till vänster. Jag tycker låten är lite för enformig och lite för hackig (även om trummorna är intressant programmerade) för min smak men jag gillar ju å andra sidan långa variationsrika låtar, haha så ta det med en nypa bordssalt. 😳

Jag tycker sången är helt ok, lite skum och apatisk men på ett positivt sätt eftersom jag tycker den passar ihop med resten av låten. 😄

Kan för lite om den här genren fö att ha nåt mer vettigt att säga. 😳

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckder låten är en aning för kort, den dör förtidigt...skulle sitta fint med ett mellanparti och lite refräng på slutet. Både melodin och sångrösten påminner starkt om ovan nämnda bystdrottning...man behöver inte alltid kunna sjunga för att det ska bli en hit har historien gång på gång bevisat då det finns andra kvalitéer att ta fasta på 😛 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jarnis: Jo, lite. Precis i början. 😕

Vacum: Att sången låter osäker får jag nog ta på mig i viss mån. Hon har aldrig sjungit in något innan och jag gav henne bara en tagning för att jag dels är lite otålig och dels inte såg det hela som ett så särskilt seriöst projekt. Till nästa gång ska vi lägga mer tid på sånginspelningen, det lovar jag!

Mixen och Musse Pigg-trumset kan jag förklara i ett svep; detta är inte något försök till rocklåt eller liknande. Jag hade gjort en electrolåt där jag ställde distad 808 mot standardtrumsamplingarna. Så klev min syster in i bilden, arrangerade om lite och sjöng. När vi mixat klart den kändes det som att något saknades (dels basgång och dels någon slags utfyllnad). Vi funderade på att lägga fler stämmor sång men valde istället att ge Peter fria händer med gitarr och bas. Rocken kom alltså in sist och då hade vi redan en idé om hur låten skulle se ut och därför hamnade gitarr och dylikt i bakgrunden. Är jag alls begriplig?

Ser man detta som ett försök att göra rock förstår jag att man tycker det låter muppigt. 😆

Ackordföljden tycker jag flyter, jag vet inte vad du menar med out faktiskt.. fast vi kommer ju från olika håll så det är kanske därför..

DAK: Du är den första som klagar över längden. Jag trodde faktiskt att alla skulle säga något om den saken men de har väl haft så mycket annat att påpeka så de glömt det. 😏 Nå, att låten slutar där den gör beror i alla fall på att vi inte alls visste vad vi skulle göra mer. Det tog stop, helt enkelt.

Tack alla! 😆

För att blidka mig själv, djonas och många andra som tycker att brusbastrumman tar för mycket plats har jag uppdaterat länken ovan med en ny mix där nämnt element fått stå tillbaka en aning. Jag tror det fungerar en del bättre nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag begripit varför det blev konstigt vid just den sektion Camilla själv varit mest missnöjd med; det är det enda ställe i låten där ackordrundan tar en avvikande sväng (av något skäl jag glömt nu) och det hade jag inte varnat för. (Vacum påpekade detta men jag fattade inte vad han syftade på. 🙂) Ackordet ligger något lägre, Peter spelar enligt standardrundan och Camilla hamnade någonstans mitt i mellan av förklarliga skäl. Jag har nu tagit bort detta udda inslag och pitchat upp sången något där så att det flyter på bättre.

Jag har också pitchat om sången på ett par ställen till där den fluktuerat något. Dessutom har jag gjort om mixen. Brusbastrumman har blivit basigare och gått ner lite i volym, gitarrer och bas har höjts något. Det låter mer rock nu utan att alls vara rockmixat. Dessutom har jag dragit upp mellanregistret något på sången och i gengäld sänkt chorusmängden en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...