Jump to content
Annons

Pianosynt?


furstan

Recommended Posts

Annons

Har självklart försökt det men hittar inga tips på syntar som låter som pianon. Jag vill ha alla möhliga sorter, flygel, elektriskt m.m. men alla tips på denna sida är på "vanliga" syntar men "syntljud" :rolleyes:

Hehe.. hoppas ni förstår vad jag menar.

Mvh Kristoffer

Ps. kan ju också vara så att jag söker med fel ord .ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Det finns faktist inga göttiga piano syntar...tyvärr. Det du måste göra är att köpa någon samplingsskiva med samplade pianon, undantag för Steinberg The Grand som låter OK. Sen beror det ju på i vilket sammanhang man ska ha pianoljudet. Ska det änvändas lite längre bak i mixen i en poplåt kanske det duger med pianoljuden som finns i tex edirols softsynthar men dom kommer fortfarande inte låta så bra, utan jag tycker du ska köpa något piano ljud som funkar ihop med din favvosampler, dom kostar ju en slant men det är det värt. Kolla in PMI bibloteken, The Old Lady eller Sampletekks white/black grand låter bra och är populära..

Kolla in den här länken där dom testar pianon så kanske du hittar någon favorit 😮

purgatorycreek

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ett par exempel på grymt bra mjukvaru-pianon:

EastWest Bösendorfer290 (flygel)

Scarbee R.S.P.73 (Rhodes elpiano-samplingsbibliotek för HALion/Kontakt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade Ivory härromdan och höll på att trilla av stolen. Blev fullkomligt knäckt över hur bra det lät. Var nästan som ett sitta bakom en riktigt bra flygel, vilket jag trodde jag aldrig skulle få uppleva med samplade ljud. Rekommenderas!

Link to comment
Dela på andra sajter

laregina (oregistrerad)

Kurzweil PC88 har nästan bara riktiga samplade instrument.

Piano ljuden är toppen. (Fast effekterna kan vara lite jobbiga ibland men det går att stänga av.) Allt från sustain piano 440 till Tack piano till electric grand till westernpiano till ... PC88 har dessutom 88 tangenter som är vägda.

Mycket pianokänsla där. Jag har mx versionen (lite mer ljud bara.)

En mindre och något populärare är K2000 med typ 64 tangenter = inte så tung att släpa runt på. Men jag kommer aldrig att göra mig av med min PC88mx.

Fantastiskt ljud i allmänhet.

Linda

Link to comment
Dela på andra sajter

The Old Lady (EastWest Bösendorfer290 är detsamma?) samt N.I. Akoustik Piano är de bästa jag testat! Men finns nog hur många somhelst som är grymt bra!

Ibland mjukvara/samplingar då för på (digital-)hårdvaru-fronten har jag aldrig stött på något som är (riktigt) bra, för piano/flygel! Mjukvara kan nog i bakgrunden

låta äkta t.o.m. för en pianist medan hårdvara låter "synth" - kan visserligen låta riktigt bra för det, dock inte orginalet troget!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...