Jump to content
Annons

Trallvänligt


91:an

Recommended Posts

LÅTNAMN: Just as you are

ARTIST/GRUPP: Jan Gissberg

GENRE: pop/music hall

LÅTLÄNGD: 3:40

KOMPOSITÖR Jan Gissberg

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 5,1Megabyte

STATUS: Demo

LÅTLÄNK: http://goto.glocalnet.netjustasyouare.mp3

En enkel trallvänlig melodi som jag i perioder jobbade med arret till, men aldrig blev riktigt nöjd. Men så införskaffade jag mej en ukelele för ett par veckor sen och kollade på internet hur ackorden tas, och plötsligt funkade det i låten. Det mesta arrangerades om igen och tillsammans med orkester och distade gitarrer så svänger det från orkestralt med lätt variabelt tempo till George Formby music hall och baktaktspop med lätt raggaekänsla och en refrängmelodi så enkel så alla kan sjunga med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok 91:an 🙂 ..instämmer mycket med martinm´s inlägg..oj vad det låter McCartney om det här!!..det här har du gjort mycket bra..med bra känsla o inlevelse i röst+musiken!..du bör definitivt ställa upp i ngn sound-a-like-tävling 😄 ..det här var ju banne mig trallvänligt..som en hit skall vara 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

Tjena Janne!

Detta var kul att lyssna på! Vilken läcker blandning av olika ljudbilder och grejer du fått till. Riktigt gungit och skönt!

Får lite flashbacks från när jag var i Grekland förra sommaren med tjejen och satt på en taverna nere på stranden och drack sval Mythos och blickade ut över havet och stjärnorna speglade sig i vattnet. Vackert och mysigt. 🙁

Så kommer lite kritik till denna för övrigt mycket snygga produktion.

Trummorna är lite väl torra och cleana...kanske några lite skitigare live trummor fast ganska dikreta som dessa, gärna vipsade, typ. Nåt litet lätt reverb på virveln som kommer fram ibland skulle nog sitta fint. Man ser liksom Janne i grekisk hatt och uppknäppt medelhavsskjorta spelandes i kör med sig själv o allt låter klockrent men man hör trummisen sittandes i en liten ljudisolerad cell brevid där på stranden liksom 🥰

Jag tror du kan dra upp sången på sina ställen där den går ihop i frekvens lite grann för mycket med gitarren. Dra speciellt upp "gamla trattgrammofon/radio"-rösten en aning för den försvinner lite väl mycket i volym...

Överlag så kan man nog dra ner lite diskant på gitarr och trummor för att få fram rösten lite tydligare...det krockar lite i hihat-leadgitarr-sångdiskant. Ja..upp på det ena eller ner på det andra...vilket som. ("I love you just as you are..."försvinner bort i det andra)

Klockren Janne-Gura vid 2:53. Där kom The Trademark in! 🙁🥰

Nämen som sagt riktigt snygg låt och enligt mig det mest genomarbetade du gjort med tanke på alla olika grejer och variationer som avlöser varandra!

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket härlig låt! 😆

Speciellt partierna som börar vid 00:22 och 01:28 kittlar mig på precis rätt ställe... ukulelen sitter som en fläskläpp på Kiviks marknad! :rolleyes:

Lite svengelsk sång fortfarande, men det tar sig. Du gör tydliga framsteg i alla avseenden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har verkligen rötterna i Beatles....väntar bara på Lennonstämman oxå....kalaslåt och ska man ha någon negativ kritik så kanske det är uttalet men vad fan...we are swedish.....

EDIT: Vi bor nästan grannar :rolleyes: (Handen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var en riktigt fullträff! Ukken sitter som ett smäck. Tycker mig oxo höra en bouzouki fr 02:46? Läckert! McCartney i all ära men jag tycker du har en egen stil och det här är medryckande och kul. Imponeras väldiga av det säkra arret, stämmor, reverb, ja hela ljudbilden. Fantastiskt hantverk! Kul att du rockade till slutet. Simuleringen av kolkornsmikrofonen i början skulle du kunna bre på extra (lowpass-filter?) men det är en skitsak i sammanhanget. Suvve!! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, jag får tacka för all respons.

Peter, tack för dina synpunkter om ljudet. Trummorna är ju helt torra, jag har helt enkelt förbisett dom och vad gäller sång och gitarr som krockar så blir man "snöblind" efter att ha suttit med samma låt för länge. Det är då nya friska öron kan ställa det lilla till rätta.

Ja Hacke jag har försökt ta lärdom av dina synpunkter, jobbar vidare med språkvården!

Trevlig nyhet Karl, då har vi säkert gått förbi varann för Handen besöker jag titt som tätt!

(e)quality, kul att du gillade slutet, det fanns inte med i mina tidigare versoner av låten. Då slutade den efter acapellan/elbas vid 2:45. Fast då med komp under acapellan. Men refrängen tåldes upprepa fler gånger och för att få slut på låten behövdes en stegring med hjälp av distade gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vilket snyggt hantverk! Väldigt snyggt ljud och arr. 😱 Däremot tycker jag att elguran, precis i början av ditt solo på slutet, låter lite konstigt. Svengelskan är ju redan kommenterad. En händelserik låt som man kan lyssna på flera gånger! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"Feelgoodlåt" indeed! Ukulele! Radiovoice! Music hall-vibbar!

Och som pricken över i den lilla elgurkan på slutet 😱

Skall jag ha några invändningar så är det väl basen som låter lite mycket "seinfeld-midi". Och varför inte helt enkelt sjunga på svenska istället för den haltande skolengelskan? Det tror jag skulle lyfta ordentligt.

Härlig låt som muntrar upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot tycker jag att elguran, precis i början av ditt solo på slutet, låter lite konstigt.

Menar du soundet eller melodispelet, eller att det plötsligt kommer distad gitarr?

Ja, Bimbambopbasen är spelad på klaviatur (vad är seinfeld-midi?). Visserligen var mitt huvudinstrument elbas en gång i tiden men det är ytterst sällan jag plockar fram den nu.

Kul att vara till gläje på eftermiddan, Eliasson!

Stajo, rätt, jag ska in och peta i nivåerna, tackar för lyssning!

Redigerat av 91:an
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det jag menar är dom där bluesböjningarna strax efter nedgången med den fuzzade gitarren. Tyckte inte att dom passade där. Men...hallå....det är en bagatell 😄 . Annars känns fuzzen helt rätt. Snygga sångstämmor förresten. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Bimbambop i allt han säger inkl Seinfeld-midi vilket är de där små "funkiga", slap-basfigurerna mellan klippen i Seinfeld.

Bra jobbat 91:an! Varje gång jag har sett din avatar har jag associerat till George Formby och väntat mig ukulele och DÄR KOM DEN!

Du är en riktig må-bra-musik-kille! (Och jag skulle inte bli förvånad om du gillade TV-serierna Pennies from heaven och Den sjungande detektiven)

Nice 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alltid så sjunger du jättefint.. snygga stämmor!.. 😉

Ja om så vore, men här ska inte stickas under stol att datorn är ett fantastiskt hjälpmedel när det gäller att sålla, klippa och fixa bland alla tagningar. Jag väntar nu bara på att en "fixa skolengelskan-plugg" ska dyka upp.

Pwayne, jag borde ha skaffat ukelele för länge sen för jag har alltid gillat Formby samt dixielandjazz eller som Spike Jones behandlar musiken. Ironi och lite tönt gör musiken kul tycker jag.

TV-serierna du nämnde har jag tyvärr inte sett, måste erkänna att på ledig kvällstid befinner jag mig i mitt "lekrum" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Be swenglish and proud!

Allt är ju svin-gött.

Tack

/emser

Jo, sina begränsningar får man leva med och istället glädjas åt tillgångarna, bara man har kul! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...