Jump to content
Annons

NN-XT FW-LOOP


pXp

Recommended Posts

Ok, kanske en korkad fråga, men det är värt ett försök.

Jag har multisamplat ett synth-ljud (typ supersaw) och lagt in samplingarna i en NN-XT. Samplingarna är en takt långa (i 120bpm), dvs bara 2s. När jag väljer att ljudet ska loopa så får jag klick-ljud varje gång samplingen börjar om.

Jag fattar varför (tror jag), men finns det någrot bra tips?

Jag har försökt att pilla på start-värdet för att få bort "attacken" i ljudet, jag har eq'at (med visst resultat), men inget duger. Funderar på att kanske göra ännu länge samplingar, men klick-ljudet kommer ju ändå, fast inte lika ofta.

Alla bra tips är välkomna!

//peAk

Redigerat av pXp
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Använd en bra sample-editor för att skapa loopar som bäddas in i WAV-filen. T.ex. SoundForge. Sen är nödvändigt att kunna titta på samplingen grafiskt, zooma osv för att skapa en snygg loop.

Så här gör jag:

1. Använd först Remove DC offset.

2. Titta på samplingen i sin helhet. Leta efter likheter på ett par platser i samplingen. (Det är ju inte alltid det här fungerar och alla ljud kan inte loopas snyggt).

loopa1.gif

Sätt loop-markeringarna där du hittar likheter.

3. Zooma nu in runt loop-markeringarna

loopa2.gif

Sätt loop-markeringen på 0 dB. Gör likadant på den andra markeringen.

Nu bör du ha en bra loop. Om det ändå hörs ett litet hack: Prova dig fram och flytta loopmarkeringen några cykler till vänster eller höger (sätt den alltid på nollstrecket) tills det låter bra.

Ibland kan det inte bli bra hur mycket man än pillar utan man måste kanske modifiera samplingen lite.. Man kan i SoundForge använda Tools -> Crossfade loop, som mixar samplingen med sig själv bakvänt så att hela samplingen loopar okej. Dvs den kommer se likadan ut vid start och slut. Det här ändrar förstås hela ljudets karaktär men det kan bli helt ok ändå.

Loopa lugnt och glöm inte ©

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Great!

Men, vad menar du med att loopen bakas in i wav-filen?

Jag vill ju ha med själva attacken i ljudet, men inte i loopen. Det var därför jag pillade med startvärdet, så att början på samplingen hörs första gången man trycker ner en tangent, men inte när ljudet loopar om och om igen.

Klicket beror väl på att vågformen inte kommer i fas liksom, vilket kan åtgärdas i ditt förslag nedan, men hur får jag NN-XT'n att först spela en del av ljudet, sen det som ska loopas? Kan man lägga layers eller nått i den stilen?

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan göra just en sådan loop med attack i början, sk sustaining loop mha t.ex. Soundforge. Jag vet inte om du kan editera loopmarkeringarna i NNXT, tveksam till det. Det är nog meningen att man ska konstruera sina loopar i en sampleeditor och ladda in dem i Reason. NNXT är ju ingen vidare bra sample editor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Super! Ha ha det funkade ju klockrent!

Gjorde lite hastigt en sustaining loop i SoundForge och bara laddade den sen i en NN-XT för att testa och det funkade!

Tack för hjälpen!

Nu är det bara "jobbet" kvar 😲

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...