Jump to content
Annons

bästa allround gitarraren för 10 000?


DåligtGehör

Recommended Posts

Såg tråden om bästa gitarrarn för 10 000? Fast den verkar vara helt inriktad på hårdrock.

Hoppas på förslag på elgitarrer jag borde prova som funkar bra för lite av varje och håller god kvalitet till bra pris.

Vill ha ett riktigt bra grundljud som är bra utan diverse effekter. Helst alla micklägen.

Exempel på sound jag gillar...

Ren, samt lite lätt överstyrd jazzgitarr: J. Scofield, J. Abercrombie, B. Frisell

Bluesgitarr: P. Green, J. Winter And Live, Bloomfield med Dylan, David Gilmour

Lätt trasig: Marc Ribot med T. Waits

Sustain: Carlos Santana.

Hoppas jag är begriplig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nää duu.. det blir nog lite olika gitarrer för din del 🙂

Men en japanstrata och kanske en annan gitarr med humbuckers borde du lätt kunna få för under 10000kr

🙂

Sen är det mest vad du gillar att spela på. Vissa föredrar fender och vissa gibson.

Men om det bara handlar om inspelning så kan du hitta en enklare strat som du bara uppgraderar mickarna på. Gäller ju samma för humbuckersgitarren!

Köp dock inte nytt utan begagnat så får du lätt två kalasgitarrer för de pengarna

Men då får du ju allt från alla världar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker på Santana...

Nån PRS gitarr förn ca 6-7000:- kanske vore nått?

Har dock inte provat nån själv...

Men annars finns det ju Schecter. 🙂

Den jag har kan man splitta mickarna om man vill ha singelcoils. Schecter Tempest är rätt så allsidig ändå... (nu fick jag det sagt 🙂 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för inputs.

Det här med att byta mickar har jag aldrig gjort. Vet alltså inte vad jag skulle göra om jag skall byta till bättre mickar. Hur fattar man bäst vilka mickar som passar till vad. Det enda jag tror mig ha förstått är att de som vill spela hårdrock gärna använder EMG & Dimarzio.

Så om jag får tag på en begagnad gitarr jag gillar att spela på och som har bra ljud utan förstärkning. Om jag ändå inte är nöjd med ljudet, kan jag då få den till en riktit bra gitarr genom att byta till t.ex mickar som sitter på Gibson LP?

Schecter låter ju intressant med mycket ljudmöjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ändå inte är nöjd med ljudet, kan jag då få den till en riktit bra gitarr genom att byta till t.ex mickar som sitter på Gibson LP?

Självklart!

Om du inte har någon större koll så kan man ju alltid bara "uppgradera" dem. Då menar jag att du likaväl kan skaffa dig ett par fender standardmickar. Men jag gillar jättemycket quarterpound mickar! De är väl rätt billiga också.

Om du isåfall vill spara lite pengar på ett mickbyte till någon gitarr så släng ut en annons på www.gmf.se på planket forumet.

Du lär ju få svar direkt iallafall 🙂

Har du någon gitarr nu som du lirar på? Tänkte lite på det då du ändå nämnde en Gibson Les Paul.

En splittbargitarr är ju ifs smart fast jag saknar tryck i sådana gitarrer 🙂 det är samma med min polares Hamergitarr. Jag förknippar inte riktigt det där med singlecoil.

Men annars om du vill ha en gitarr så finns det ju Line6 Variax som fixar det mesta 🙂 Då slipper du ju bära med dig gamla les pauler från -58 och -59 och en massa strator, 12strängade gitarrer och allt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om gitarrer!

Är det någon som vet skillnad i kvalitet, spelbarhet mm. mellan de Mexikanska och japanska fendrarna? Och hur står sig dem mot de amerikanska? (Tänkte mest på telecasters)

Har funderat på det ett tag nu men inte hittat något riktigt svar ännu...

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om gitarrer!

Är det någon som vet skillnad i kvalitet, spelbarhet mm. mellan de Mexikanska och japanska fendrarna? Och hur står sig dem mot de amerikanska? (Tänkte mest på telecasters)

Har funderat på det ett tag nu men inte hittat något riktigt svar ännu...

Det mesta skiljer sig på en MIM (Mexico) och en USA, men framför allt annat elektroniken. Mickarna på en MIM-tele är ganska trista. MIJ är ett sjysst alternativ, ofta mer genuina än MIM:arna, men INTE alltid.

Det är nämligen så att en stor anledning till att Japan är dyrare än Mexico, och USA är dyrare än Japan är skillnaden i kvalitétskontroll. En USA är i regel alltid bra, medan många mediokra gitarrer passerar för försäljning i Mexico-fabriken. Det innebär ju dock inte att alla MIM är kassa, utan har du tur kan du hitta ett kanonex som du bara behöver byta mickarna på.

I övrigt skiljer sig stall, stämmisar, träkvalité.

Men följ tumregeln; köp begagnat och testa alltid först, så blir det inte fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om gitarrer!

Är det någon som vet skillnad i kvalitet, spelbarhet mm. mellan de Mexikanska och japanska fendrarna? Och hur står sig dem mot de amerikanska? (Tänkte mest på telecasters)

Har funderat på det ett tag nu men inte hittat något riktigt svar ännu...

När det gäller Fenders Mexico modeller så är halsar, kropp, mickar osv

gjort i USA. Sedan skickar dom grejorna till Mexico där dom sätter ihop

guran (lite som rörmokaren från Polen).

Skillnaden ligger också i att vissa saker som tex stämskruvarna inte

håller samma klass som USA modellerna.

Mickarna är också av bättre kvalitet.

Har själv en 70 och 50 tals serie av stratan, och är helnöjd. Men vill man

ha en riktigt bra så kan jag rekomendera Yngwie Malmsteen stratan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg tråden om bästa gitarrarn för 10 000? Fast den verkar vara helt inriktad på hårdrock.

Hoppas på förslag på elgitarrer jag borde prova som funkar bra för lite av varje och håller god kvalitet till bra pris.

Vill ha ett riktigt bra grundljud som är bra utan diverse effekter. Helst alla micklägen.

Exempel på sound jag gillar...

Ren, samt lite lätt överstyrd jazzgitarr: J. Scofield, J. Abercrombie, B. Frisell

Bluesgitarr: P. Green, J. Winter And Live, Bloomfield med Dylan, David Gilmour

Lätt trasig: Marc Ribot med T. Waits

Sustain: Carlos Santana.

Hoppas jag är begriplig.

Du borde kolla in Gretch. Visst dom är dyrare än 10 papp, men då får

du en gura hela livet. Själv skulle jag vilja ha Gretch White Falcon. Men

den går lös på nästan 30 papp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ändå inte är nöjd med ljudet, kan jag då få den till en riktit bra gitarr genom att byta till t.ex mickar som sitter på Gibson LP?

Självklart!

Om du inte har någon större koll så kan man ju alltid bara "uppgradera" dem. Då menar jag att du likaväl kan skaffa dig ett par fender standardmickar. Men jag gillar jättemycket quarterpound mickar! De är väl rätt billiga också.

Om du isåfall vill spara lite pengar på ett mickbyte till någon gitarr så släng ut en annons på www.gmf.se på planket forumet.

Du lär ju få svar direkt iallafall 😆

Har du någon gitarr nu som du lirar på? Tänkte lite på det då du ändå nämnde en Gibson Les Paul.

En splittbargitarr är ju ifs smart fast jag saknar tryck i sådana gitarrer 😮 det är samma med min polares Hamergitarr. Jag förknippar inte riktigt det där med singlecoil.

Men annars om du vill ha en gitarr så finns det ju Line6 Variax som fixar det mesta 😛 Då slipper du ju bära med dig gamla les pauler från -58 och -59 och en massa strator, 12strängade gitarrer och allt 😛

Ok det låter bra.

Har ännu ingen gitarr. Nämnde Gibson LP som ett ex. på en kvalitetsgitarr som brukar låta bra.

Vad är splittbargitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är splittbargitarr?

Jag syftade på mickarna i gitarren. Humbucker splittar på mitten och blir singlecoil. Förlåt om det inte blev tydligt där.

Man kan såklart göra kap på mexico gitarrer! Men Japangitarrer brukar hålla en jämnare kvalite. Så om man köper en för ett bra pris så är den oftast värd det! Jag skulle nog kunna tänka mig att beställa en gitarr från japan utan att testa den först. Men jag skulle inte kunna göra det med en mexare.

Fast nu pratar jag gärna om 80tals fenderjap. De nyare modellerna vågar jag inte prata om då jag inte träffat på så många.

Fast nuförtiden så spelar det ingen roll. Usa kan lyckas göra skitdåliga gitarrer utan någon som helst koll! Det är även sådana gitarrer som hamnar på internethandlare elelr tom ute i affärer. Och jaaa vi snackar även gitarrer för 20000kr nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller Fenders lågprisvarianter så är det samma sak med

Gibsons lågprisrianter med studioedition och allt vad det heter.

Skulle hellre tjacka en Ephiphone ES335 eller dylikt än en lågpris

Gibson.

Tanken som både Gibson (Epiphone) och Fender (Squier) har med lågprismodellerna är att skapa mervärde så man sedan går och tjackar en riktig.

Då gör man två flugor på smällen samtidigt = good buisness.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nuförtiden så spelar det ingen roll. Usa kan lyckas göra skitdåliga gitarrer utan någon som helst koll! Det är även sådana gitarrer som hamnar på internethandlare elelr tom ute i affärer. Och jaaa vi snackar även gitarrer för 20000kr nu...

Det låter fan inte bra! Man må väl prova, prova och pröva.

Jag brukar testa genom att:

* Lyssna på gitarren oförstärkt.

* Kolla att halsen ser bra ut.

* Testa att den stämmer på alla möjliga sätt och alla band.

* Försöka se om den stämmer ur sig lätt.

* Testa att den inte sprakar eller brummar. Omkopplare etc.

* Lyssna med förhoppningsvis en bra förstärkare.

Är det mer saker som man bör göra, tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller Fenders lågprisvarianter så är det samma sak med

Gibsons lågprisrianter med studioedition och allt vad det heter.

Skulle hellre tjacka en Ephiphone ES335 eller dylikt än en lågpris

Gibson.

Tanken som både Gibson (Epiphone) och Fender (Squier) har med lågprismodellerna är att skapa mervärde så man sedan går och tjackar en riktig.

Då gör man två flugor på smällen samtidigt = good buisness.

Fast jag har läst både här och där att Gibson Les Paul Studio skall vara en riktigt bra gitarr. Det är första gången jag hör att den verkligen är andra klassen i förhållande till de dyrare Les Paul Std m.fl.

Men å andra sidan varför kostar den 8-9 tusen mindre blir ju frågan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som allting annat. Ju dyrare desto bättre (i regel). Misstänker dock att

Gibson lägger mer tid på eftercheck/godkänner innan dom säljer riktiga LesPaul

än vad dom gör med studiovarianten. Den ska ju inte tåla mer svettiga gigg och hårda turneér...Misstänker också att mekaniken, mickar mm inte håller samma klass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade en sajt om japanska vintage gitarrer. En del märken jag aldrig hade hört talas om. Får man tro sajten är dom nästan bättre än de amerikanska orginalen och fortfarende till bra mycket bättre priser.

Är det allmänt erkänt?

http://elgitarrer.com/vintage-japanese-gui...e-guitars.shtml

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Dr Phil, schysst musiksmak.

Jag är själv en stor Santana-fan (ny skiva ute nu!!) vilket på både gott och och ont hörs igenom mina prodkutioner till och med. (Produktionsbolag jag nu gör musik åt nämner lite då och då, jasså du lyssnar på Santana...?)

Dessutom har jag studerat en hel del jazz in i mellanåt och vad som menas med övningssejourer. Den gitarr jag skulle vilja rekommendera kostar i och för sig över 10000 men den helt igenom gediger och stämmer klockrent, är suverän för live- och studiobruk och samtidigt låter den väldigt bra.

Gitarren är en ESP Eclipse. Den har humbuckermickar (vilket jag rekommenderar om du vill ha en mångsidig gitarr då en gura med singlecoils kan låta väldigt karaktäristiskt) och en coilsplitter därtill som får den att låta som en funkig strata. Den är i särklass den mest välintonerade gitarren jag spelat på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föstår inte varför ingen nämnt Line 6 Variax?

Mera allround kan det knappast bli.

Sedan jag köpte min Variax 500 så känner de andra instrumenten sig försummade...

Jo, Line 6 Variax är omnämd som en mångsidig gitarr och jag skall pröva den. Dock känns det lite konstigt när man läser om den. Kan den verkligen låta riktigt bra och ha alla de egenskaperna? Ja det är väl bara att testa.

I övrigt. Många intressanta vyer att ta med sig när man provar. Välintonerade instrument gillar jag.

ps. Det finns väl inget med en knapp som gör att man spelar väldigt bra också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrer för mig handlar om smak. Det viktigaste är hur den känns och låter. Jag skulle aldrig köpa en gitarr utan att först testa den.

Så bege dig till en bra musikaffär och prova ut en gitarr.

Du har helt rätt. Så, nä det kommer jag definitivt inte att göra. Det är mer att få lite nya tankar med mig. Det känns som det finns så mycket. Så lite hjälp att sålla och att uptäcka.

Förhoppningsvis kan denna tråden samt den andra gitarrtråden vara en hjälp för folk som är ännu mer gröna än mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...