Jump to content
Annons

Musikproducentlinjen på campus Norrköping


Emil

Recommended Posts

Jag har blivit kallad till intervju för musikproducentlinjen vid Linköpings universitet campus Norrköping. Är det någon som vet något om den? Jag har självklart kollat en del på hemsidan men det vore kul om nån av er andra går eller har gått där. Den är treårig och innehåller även lite juridik, ekonomi och lite engelska vad jag förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag blev kallad till intervju förra året vid den här tiden.

Jag kom in men tackade sedan nej.

Anledningen till det var att jag ställde mig frågan..

Vad händer om man inte blir får något jobb efteråt?? Studieskulder.....

Det har ju alltid funnits duktiga svenska producenter utan utbildning.

Är efterfrågan på musikproducenter så stor så det verkligen behövs en 3 årig utbildning för det??

Nu vill jag inte låta negativ här men man måste kunna se det från alla aspekter.

Men visst så här är det ju nästan med alla högskole utbildningar.

Får man jobb???

Å andra sidan kan jag ångra att jag inte tackade ja ibland. För där får man ju verkligen läsa det man vill. Men sedan ska du också veta att utbildningen riktar sig mycke åt jurididiska frågor och mycket engelska. Fast det kanske inte är någon nackdel.

När jag va där för ett år sedan så skulle de snart få en ny studio, för den gammla de hade va väl sådär. Många av dem som gick på skolan hade bättre utrustning hemma. Programmet hade visst svårt att få pengar till det de ville ha. Men det är ju ett pengakrävande program om man vill ha det nyaste och bästa inom musikproduktion.

Nu vet du lite mer och det vore skoj om du kunde höra av dig när du varit på intervjun..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev kallad till intervju förra året vid den här tiden.

Jag kom in men tackade sedan nej.

Anledningen till det var att jag ställde mig frågan..

Vad händer om man inte blir får något jobb efteråt?? Studieskulder.....

Det har ju alltid funnits duktiga svenska producenter utan utbildning.

Är efterfrågan på musikproducenter så stor så det verkligen behövs en 3 årig utbildning för det??

Nu vill jag inte låta negativ här men man måste kunna se det från alla aspekter.

Men visst så här är det ju nästan med alla högskole utbildningar.

Får man jobb???

Å andra sidan kan jag ångra att jag inte tackade ja ibland. För där får man ju verkligen läsa det man vill. Men sedan ska du också veta att utbildningen riktar sig mycke åt jurididiska frågor och mycket engelska. Fast det kanske inte är någon nackdel.

När jag va där för ett år sedan så skulle de snart få en ny studio, för den gammla de hade va väl sådär. Många av dem som gick på skolan hade bättre utrustning hemma. Programmet hade visst svårt att få pengar till det de ville ha. Men det är ju ett pengakrävande program om man vill ha det nyaste och bästa inom musikproduktion.

Nu vet du lite mer och det vore skoj om du kunde höra av dig när du varit på intervjun..

Jo jag känner väl också lite som du vad gäller studieskulder. Dessutom bor jag i sthlm och vet inte riktigt om jag skulle klara mig i en småstad som Norrköping.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en poolare so pluggar där, hans ord är:

Utbildningen är bra, men de kurser som är musikrelaterade suger! I de kurserna håller inte lärarna och utbildningsmaterialet måttet!

Men de andra delarna i utbildningen tycker han är jävligt bra!

Redigerat av FredAsp
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en poolare so pluggar där, hans ord är:

Utbildningen är bra, men de kurser som är musikrelaterade suger! I de kurserna håller inte lärarna och utbildningsmaterialet måttet!

Men de andra delarna i utbildningen tycker han är jävligt bra!

Hahahaha!!...sorry....men..hur kan en MUSIKproducentutbildning vara bra..om musikdelen suger 😕🙁 !?!

Det var det roligaste på länge!

Redigerat av BackHand
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också blivit kallad till Norrköping. Det intryck jag fått av utbildningen är mycket bra än så länge men stämmer det att musikundervisningen suger så blir man ju lite tveksam.

Samtidigt som jag sökte till Linköpings Musikproducentlinje sökte jag till den vid Skövdes Högskola som är förlagd till Music Factory i Skara - någon som känner till något om den?

Redigerat av Giannis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också blivit kallad till Norrköping. Det intryck jag fått av utbildning är mycket bra än så länge men stämmer det att musikundervisningen suger så blir man ju lite tveksam.

Samtidigt som jag sökte till Linköpings Musikproducentlinje sökte jag till den vid Skövdes Högskola som är förlagd till Music Factory i Skara - någon som känner till något om den?

Jag har gått Norrköping o hoppat av o känner folk som hoppade vidare till Skara..Skara är bättre...men de har fortfarande för dålig koll på musikutbildningen..fast till skillnad från Norrköping så har de i varjefall sjyst utrustning!

GÅ SAE ISTÄLLET!

Redigerat av BackHand
Link to comment
Dela på andra sajter

SAE är väl mestadels en ljudteknisk utbildning? Dessutom är den väldigt dyr. I Norrköping (Linköpings Universitet) verkar utbildningen vara betydligt bredare. Hur är det möjligt att dom hoppat över till Skara? Den utbildningen går ju av stapeln för första gången nu i vår så vitt jag förstår.

När det gäller utrustning så kan jag säga att det egentligen inte är kvaliteten på den som avgör kvaliteten på utbildningen. Det är min åsikt. Jag har spelat in och lärt mig väldigt mycket på relativt enkel utrustning. När jag gick musikgymnasium hade vi en studio och det var mycket sällan jag kunde dra nytta av all utrustning som erbjöds men jag sög åt mig som en svamp av undervisningen.

När det gäller jobb har jag redan börjat få en del. Det verkar vara svårt att leva på musikproduktioner helt och hållet så man får väl se sig om efter något komplement.

Vad har dom för utrustning i Norrköping förresten?

Redigerat av Giannis
Link to comment
Dela på andra sajter

SAE är väl mestadels en ljudteknisk utbildning? Dessutom är den väldigt dyr. I Norrköping (Linköpings Universitet) verkar utbildningen vara betydligt bredare. Hur är det möjligt att dom hoppat över till Skara? Den utbildningen går ju av stapeln för första gången nu i vår så vitt jag förstår.

När det gäller utrustning så kan jag säga att det egentligen inte är kvaliteten på den som avgör kvaliteten på utbildningen. Det är min åsikt. Jag har spelat in och lärt mig väldigt mycket på relativt enkel utrustning. När jag gick musikgymnasium hade vi en studio och det var mycket sällan jag kunde dra nytta av all utrustning som erbjöds men jag sög åt mig som en svamp av undervisningen.

När det gäller jobb har jag redan börjat få en del. Det verkar vara svårt att leva på musikproduktioner helt och hållet så man får väl se sig om efter något komplement.

Vad har dom för utrustning i Norrköping förresten?

Sa fel om Skara, tänkte på den i Västerås, tror att det var där den låg. Kanske 2-3 gammal nu.

Det är ytterst få Producenter som inte är tekniker i grunden eller åtminstonde har en redan gedigen erfarenhet att vara runt tekninker i olika studios under lång tid.

Jaja...gör som ni vill..ifall ni tror lite engelska o ekonomi gör er till något inom musikbraschen...förutom möjliktvis ekonomer på ett skivbolag om ni har tur, är tejejer o ser bra ut 😕 ..så..heheh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte helgonförklara SAE även om somliga säger att det är en väldigt bra utbildning. Det är fortfarande så att en utbildning inte är mer än vad man gör den till. Och så vitt jag vet är man aldrig garanterad jobb bara för att man har en utbildning i ryggen.

Jag tror inte att det är fel med juridik och ekonomi, det är aspekt man måste känna till - speciellt som egenföretagare vilket jag kan räkna mig själv som.

Hur grundläggande är musikkurserna vid Linköpings Universitet?

Tack för dina synpunkter annars.

Är någon annan soim har något att säga om Musikproucentlinjen vid Linköpings Universitet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...