Jump to content
Annons

Sustainpedal


jonnerstone

Recommended Posts

Hej gott folk!!

Har ett litet problem. Det är så att jag kopplade in en sustainpedal till mitt MIDISTART-2 keyboard men fick effekten att den fungerar tvärtom. D.v.s när pedalen är uppe så har jag sustain och intryckt så dämpar den, och så vill man ju inte ha det. Det finns ingen omkopplare ( typ +/- ) varken på pedalen eller på keyboarden och det finns inget i drivrutinen som man kan ändra heller. Så då återstår mitt hopp till Cubase SX3. Finns där en funktion som gör att man kan polarisera midi signalen från pedalen?

Tacksam för svar!!

M.v.h

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

fel.

det finns två standarder på sustainpedaler. den ena går åt ena hållet och nyttjas i huvudsak av Roland och Yamaha. den andra går åt motsatt håll och är standarden som keyboards och synthar från Korg och Casio har. Antagligen är din midistart kompatibel med en förstnämnda och du har en pedal som går åt "fel" håll.

vissa pedaler kan även ha en polaritets-switch på sig. men om din inte har det så ska du försöka byta den mot en annan som går åt rätt håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej!! då kanske man kan prova att byta polaritet i telekontakten. för jag antar då att det inte går att göra nåt mjukvarumässigt i Cubase. Annars får man köpa en ny. Jag hittade den här i låda när jag städade och hoppades att den skulle funka. I min gamla Korg M1 kunde man ställa om i mjukvaran mellan plus och minus.

Tackar ändå :rolleyes:

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...