Jump to content
Annons

Polar-priset till Led Zeppelin?


Mats Stålbröst

Recommended Posts

Annons

Vilket iofs är lite intressant. När fan blir gammal och allt det där. Tycker både och, om det nu skiulle blio så att de får priset. Aftonblöjans rubrik säger att hårdrocken kommer in i finsalongerna. Det vore väl förskräckligt. Har svårt att se framför mig hur Meshugga framträder i Kulturkvarten och hur Kungen klappar händerna i takt med Whole lotta love...

Ett riktigt stofilpris har det varit annars, det där Polarpriset. Fattar egentligen inte vad det är med Svenskar och prisutdelningar.

Man radar upp det ena efter det andra. Förr så anklagades Sverige för att vara världens lilla samvete, nu verkar det som att vi är världens lilla Prisutdelare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte heller Polarpriset. Vad är vitsen med att ge redan erkända, rika musiker ytterligare ett pris? Det vore väl ändå mycket mer intressant at dela ut pris till någon som gör något för musiken idag och som ännu inte har nått ett stort erkännande? Fast med stofilerna som brukar sitta i den typen av juryr skulle säkert priset hamna på någon experimentell jazzblåsare, eller något annan relik från svunna tider...

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till Polarpriset? Det är väl Stikkan Anderssons donation som ligger till grund för det? Han kunde säkert ha valt något som var vettigare för mänskligheten men det finns väl ingen anledning att inte dela ut det när nu pengarna finns?

Redigerat av nossbokaj
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag förstår inte heller Polarpriset. Vad är vitsen med att ge redan erkända, rika musiker ytterligare ett pris? Det vore väl ändå mycket mer intressant at dela ut pris till någon som gör något för musiken idag och som ännu inte har nått ett stort erkännande?

Poängen är ju att det ska vara ett seriöst pris i klass med Nobelpriset, dit har det inte riktigt nått än men en intressant fråga är varför det delas ut Nobelpris i litteratur men inte i musik.

Att Led Zeppelin får priset beror nog mest på att dom kan sägas bildades i Sverige på 60 talet och att dom spelade in en skiva i Polarstudion .....

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt att ge priset till Led Zeppelin. En grupp som betytt oerhört mycket för rocken idag. Om Glaskatten tror att det var det som dom gjorde i Polarstudion som gett dom priset har Katten inte lyssnat på LZ. Plants röst är nog bland de allra bästa som sjungit rock ever. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen är ju att det ska vara ett seriöst pris i klass med Nobelpriset, dit har det inte riktigt nått än men en intressant fråga är varför det delas ut Nobelpris i litteratur men inte i musik.

Gamle Alfred kanske inte gillade att ta sig en svängom till några glada melodier utan hellre satte sig med en kopp hett kaffe och förkovrade sig i litteratur? 😏

Edit: hett kaffe, inte ett.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen är ju att det ska vara ett seriöst pris i klass med Nobelpriset, dit har det inte riktigt nått än men en intressant fråga är varför det delas ut Nobelpris i litteratur men inte i musik.

Gamle Alfred kanske inte gillade att ta sig en svängom till några glada melodier utan hellre satte sig med en kopp ett kaffe och förkovrade sig i litteratur? 😏

Hehe... Precis. Alfred kanske inte hade mycket till övers för musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Led Zeppelin får priset beror nog mest på att dom kan sägas bildades i Sverige på 60 talet och att dom spelade in en skiva i Polarstudion .....

Där har vi det! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Robert Plant har en märklig röst. Min kompis som jag haft ett band ihop med har Led Zeppelin som en absolut favoritgrupp. Det tog riktigt lång tid innan jag hade lärt mig uppskatta dem och då särskilt rösten. Men nu har jag en inspelad VHS som hette The Songs remain the same, tror jag. Kommer dock inte på vad min favoritlåt heter, men det är varken Stairway to Heaven eller Whole lotta love.

Tyvärr är videon sönder...

Det sägs ju också att det var Led Zeppelin som uppfann hårdrock! Intressant.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Robert Plant har en märklig röst. Min kompis som jag haft ett band ihop med har Led Zeppelin som en absolut favoritgrupp. Det tog riktigt lång tid innan jag hade lärt mig uppskatta dem och då särskilt rösten. Men nu har jag en inspelad VHS som hette The Songs remain the same, tror jag. Kommer dock inte på vad min favoritlåt heter, men det är varken Stairway to Heaven eller Whole lotta love.

Tyvärr är videon sönder...

Det sägs ju också att det var Led Zeppelin som uppfann hårdrock! Intressant.

😉

:musik

The songs remains the same finns att köpa för under 100-lappen på dvd nuförtiden... rekommenderas!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Håller med Ove, i det att det är jobbigt med människor som bara säger att en artist eller grupp är bra om de är kända, eller när de blir kända. Själv bryr jag mig inte om sånt ett dugg! Det tog mig dock ett par år innan jag lärde mig uppskatta Led Zeppelin, liksom Sparks.

Detta gav mig idén till en annan tråd.

😕

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Priser som delas ut av en jury är bajs, t.ex. Oscar, grammis, guldbaggar och allt vad det heter... Ska en handfull människor bestäma vad som är bäst? Nej, Rockbjörnen är nog bättre trots att det mest är fjortisar som röstar på Kent varje jävla år! Ursäkta språket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Priser som delas ut av en jury är bajs, t.ex. Oscar, grammis, guldbaggar och allt vad det heter... Ska en handfull människor bestäma vad som är bäst? Nej, Rockbjörnen är nog bättre trots att det mest är fjortisar som röstar på Kent varje jävla år! Ursäkta språket...

Ta det för vad det är istället. Det är ingen som bestämmer vad som är bäst. JURYN bestämmer vilka DE vill dela ut SITT pris till. Kul för DEM.

Själv lyssnar jag på samma skiva idag som jag gjorde förra fredagen. Den är bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Priser som delas ut av en jury är bajs, t.ex. Oscar, grammis, guldbaggar och allt vad det heter... Ska en handfull människor bestäma vad som är bäst? Nej, Rockbjörnen är nog bättre trots att det mest är fjortisar som röstar på Kent varje jävla år! Ursäkta språket...

Tyvärr så är priser som röstas fram av "folket" det tråkigaste som finns och dessutom lättmanipulerade.

Många röstar ju ett flertal gånger på samma grupp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Priser som delas ut av en jury är bajs, t.ex. Oscar, grammis, guldbaggar och allt vad det heter... Ska en handfull människor bestäma vad som är bäst? Nej, Rockbjörnen är nog bättre trots att det mest är fjortisar som röstar på Kent varje jävla år! Ursäkta språket...

Tyvärr så är priser som röstas fram av "folket" det tråkigaste som finns och dessutom lättmanipulerade.

Många röstar ju ett flertal gånger på samma grupp.

Precis! Lars Ulrich vinner ju kategorin "Bästa trummis" i varenda rockblaska varje år! Detta är det ultimata beviset på att det inte går att låta allmänheten rösta. "Jamen, nu är Du väl grinig, Wonderboy?! De som röstat på Lars Ulrich tycker väl det?!" Nä, det gör de f-n i mig inte! Det kan man inte tycka på några som helst grunder, vare sig speltekniska, musikaliska eller andra skäl. Det går inte! Danskj-veln har ju aldrig hört talas om sväng, groove, timing och en massa annat som borde följa med när man skall lära sig att hantera detta instrument(?)!!!

Alla Ni som klagar på melodifestivaljurys, Idoljurys och f-n och hans mosters jury - inse att de behövs! Annars är vi dömda till att brinna för evigt i helvetet, och vem spelar trummor där? Jag vet vad jag tror....

Link to comment
Dela på andra sajter

Folkets åsikter är inte mycket att hänga i julgran, de kommer ju ändå fram genom en titt på skivförsäljningen (om man nu kan räkna med den fortfarande, med tanke på all piratkopiering). Det är roligare med jurybeslut, även om jag sällan håller med om deras beslut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folkets åsikter är inte mycket att hänga i julgran, de kommer ju ändå fram genom en titt på skivförsäljningen (om man nu kan räkna med den fortfarande, med tanke på all piratkopiering). Det är roligare med jurybeslut, även om jag sällan håller med om deras beslut.

Precis! En jury har ju för det mesta vissa kriterier de skall gå efter. Detta är faktiskt bättre än att släppa lös 24 000 14-åriga tjejer på telefonröstning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Polar Music Prize ges till KÄNDA artister. Vi har i alla fall hört talas om dem.

Sedan när var någon författare som vann Nobelpriset i litteratur känd?

Ja precis... inom musik är signat=bra och allt annat får mindre respekt, därför att ingen velat satsa pengar på det och - då kan det ju inte vara bra heller. :rolleyes:

Vad satsar man pengar på? Sånt som går på 3röda att producera av en producent alena och är catchigt - minimala utgifter maximala intäkter, tänk headcount ett band är dyrt en soloartist med backtrack är billig.

Tänk att ge en oscar til en okänd skådis..vad skulle hollywood tycka om det?

Jag bävar för polarpriset 2105 lyckligtvis är man inte vid liv då, men tänk när alla från Elvis och frammåt har avräknats vad händer då? Polarpriset till Alcazaar? Eller kanske Jenifer Lopez?

Vågar knappt tänka tanken... shit - vart är vi på väg!!!???

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...