Jump to content
Annons

Djävul ljudet?


kentaa

Recommended Posts

Tjena

Ja håller på med musik och tänkte att lite djävul ljud sitta fint i vissa delarna men vart kan man hitta typ en vst plug för detta eller finns det redan i Cubase sx2

skulle bli väldigt glad om ja hitta det för det är väldigt nödvändigt Tack i förhand

ps. ja hoppas ni förstår vilket ljud jag menar

MVH

Kentaa

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom det inte finns några som helst bevis för att djävulen existerar, går det inte att sätta fingret på hur han i så fall skulle låta.

Men min uppfattning är att hans röst (om han nu finns) är trestämmig. En mörk, en mellan och en hysteriskt ljus stämma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt ett djävulsljud...en tonart som varit bannlyst av katolska kyrkan

jag kan inget om musik teori men han på tv demonstrerade med att ta en låg e ton. e en oktav upp och sen ner till b (takten är 1-2-3. pause)

HANpåpekade också hur snarlikt detta var black sabbath trots att programmet handlade om klassisk musik :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

haha vilka fina svar man får hehe.

Ska försöka berätta lite om ljudet ja söker typ Mörkgrov Monster ljud lik "evil"

Om ni sett Norska filmen " I kina äter man Hundar" och vid slutet av filmen så kommer djävulen ner till jorden och det är typ sån röst jag söker

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, sjysst tråd... ja, om det behövs så kan jag slänga på lite tung strupsång...

Impad över strupsångskunskapen! 😆 Hade det själv en sampling av "singing monks" där det var strupsång.. Svårt att lära sig antar jag.. Eller har du gått i lära i mongoliet? 😆

Nåväl.. Hur man gör ett djävulsljud med ett ljudediteringsprogram då..

Först så måste du ju låta grym redan från början då du spelar in.. Sen gör du som man sa i tipsen ovan.. Leta fram pitch/transpose-funktionen och sänk 1 oktav. Vet inte hur det ser ut i Cubase men i Wavelab så kan man göra en "pitch preserve time" alltså timingen ändras inte.

Sen ska du ta och välja en funktion som heter "reverse" så att du får ljudet baklängen.. Sen ska du lägga på ett fett och brett reverb med ganska lång urklinging.

Spela in detta ljud på ett nytt spår eller bounca ner som aduio

Sen ska du välja "reverse" igen så att ljudet blir rättvänt.. Nu har du ett riktigt läskigt djävulsljud 😳😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt ett djävulsljud...en tonart som varit bannlyst av katolska kyrkan

Det är tritonus du tänker på. Det är en överstigande kvart t.ex c och fiss. Det har att göra med att det är 6 halvtonsteg i en överstigande kvart och 6 är djävulens tal eller något liknande. Låter för djävligt gör det i alla fall. ;p

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för hjälpen ja använde cubase egna pitch och la lite enkelt reverb inte allt för mycket och fick fram den där djävulen Här kan ni lyssna på låten djävul ljudet kommer vid refrängen

Kemal - Mördare

Va!!? Det där var inte ens läskigt! Lät bara som en mörk röst. Typ kidnappare eller nått.

Kör tritonus istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt ett djävulsljud...en tonart som varit bannlyst av katolska kyrkan

Det är tritonus du tänker på. Det är en överstigande kvart t.ex c och fiss. Det har att göra med att det är 6 halvtonsteg i en överstigande kvart och 6 är djävulens tal eller något liknande. Låter för djävligt gör det i alla fall. ;p

Det var väll det som Black Sabbath gjorde ofta?...särskilt i låten Black Sabbath.

Link to comment
Dela på andra sajter

tritonus? finns den i Cubase eller?

Tritonus finns överallt. =)

Tritonus, det kända "djävulens intervall", är en förminskad kvint, eller förstorad kvart. Ex mellan tonerna f# och c blir intervallet tritonus. Det är ingen tonart heller... utan bara ett enkelt intervall som vill ngn-annanstans. (fast alla vill ju helst vara tonika... det vet vi ju)

Det där med 6 halvtonssteg har jag inte hört om... om det stämmer är dte för kul. Det jag hört var att det var så svårt att sjunga så de började anse att det var besatt. Men det finns säkert lika många förklaringar som det finns musiker.

Vetigudarna om det låter särskilt ont förövrigt. Iof... jag är ju jävligt ond... och Jeopardy har det som signal då de tävlande svarar fel (eller om det är då tiden går ut)... och jag gillar ju jeopardy... är då Härenstam ond förresten? 😛

Kan du inte hinka upp ljudet i MP3???

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt ett djävulsljud...en tonart som varit bannlyst av katolska kyrkan

Det är tritonus du tänker på. Det är en överstigande kvart t.ex c och fiss. Det har att göra med att det är 6 halvtonsteg i en överstigande kvart och 6 är djävulens tal eller något liknande. Låter för djävligt gör det i alla fall. ;p

Det var väll det som Black Sabbath gjorde ofta?...särskilt i låten Black Sabbath.

Lät för jävligt, eller spelade tritonusackord? 😛

EDIT: Förövrigt så finns ju tritonus med i vanliga, snälla durskalor. Och t ex anledningen till att det låter lite "fräckare" när man slänger på en sjua på ett durackord är att den ligger en tritonus från durtersen... så med andra ord finns tritonus med i väldigt mycket überreligiös musik också.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är en bra grund för ett djävulsljud, men som Eternal påpeka så vore det bra att lägga flera olika pitchningar, som ex en tritonus, för att få det lite ondskefullare..

Ta och pitcha ner ett spår 12 steg (en oktav), det andra ner 6 steg och det tredje upp 12 steg och ha kvar ett spår opitchat.

Släng på lite effekter såsom ett filter med ganska kraftig resonans, någon form av dist och lite reverb.

Testa dig fram med andra effekter, chorus och ensemblers kan få det 'djävligare' 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara flika in att det där med tritonus som djävulens intervall enbart handlar om att det låter djävligt surt. Någon regelrätt bannlysning var det såvitt jag vet aldrig talan om.

Nästan all musik som finns bevarad från medeltiden och några hundra år framåt är sakral musik. De gregorianska munkarna sjöng till en början unisont, efter några hundra år började man sjunga i oktaver, efter ytterligare några hundra i kvinter osv osv. Det är med andra ord inte konstigt att man "sparade" tritonus till sist.

Att det är sex halvtoner mellan tonerna i intervallet har inget med saken att göra - dels är sex inte djävulens nummer (666 anses däremot vara det), dels använde man när termen uppstod endast de åtta grundtonerna; intervallet var således tre (hel-)toner: exempelvis B (eller H för germanofilerna) till F. Därav termen tritonus.

När man uppfann den liksvävande temperaturen kunde man dock inte hålla fingrarna (haha!) borta från tritonus eftersom det trots allt funkar bra när man modulerar mellan tonarter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt ett djävulsljud...en tonart som varit bannlyst av katolska kyrkan

Det är tritonus du tänker på. Det är en överstigande kvart t.ex c och fiss. Det har att göra med att det är 6 halvtonsteg i en överstigande kvart och 6 är djävulens tal eller något liknande. Låter för djävligt gör det i alla fall. ;p

😮😉🙂😉🥰🥰 Blir inte det Gudfaderntemat??? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...