Jump to content
Annons

Gammalt PA med utgångstrafo


flintan

Recommended Posts

Har ett gammalt (70-80-tal) PA som jag ska använda till replokal sånganläggning.

Det är på ca 100W och har transformator på högtalar utgången. Standardkoppling har varit 50V, 25 ohm. Öppnade och tittade inuti och det finns anvisningar på trafon hur man ska koppla för 4, 8, 16, 25... ohm. Så det är lugnt.

På utgångarna sitter fyra pinnars xlr kontakter. Någon som vet hur dessa ska kopplas?

Allt är monterat på olika kretskort så det är väldigt svårt att se hur det är kopplat från trafon.

Tacksam för all hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Flintan,

4 polig XLR är ingen var högtalarstandard, den satt där antagligen för att det var en "hi-volt" högtalarutgång.

Om det är en Switchcraft så kan du enkelt bara skifta insatsen (som sitter med en skruv) till en trepolig XLR, annars får du försöka hitta en ny som pasar i kontakthål och skruvhål.

Löd + till pin 2 och - till pin 1, så blir det standard koppling för XLR som högtalarkontakt.

Tyvärr så använde många hane som kontakt i förstärkaren, men det borde vara en hona, eftersom det ligger "kräm" på förstärkarkontakten.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!

Har faktiskt sett såna 4-pin xlr som högtalar utgång på andra pa'n med trafo utgång (högspänning). Den ät lite större än vanliga xlr plus att dom sitter fastlödda på kretskortet = knepigt. Men jag har för mig att såna fanns på elfa eller nånstans, ska kolla.

Det sitter honkontakter på högtalar utgången men på mikrofoningångarna är det xlr-hanar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...