Jump to content
Annons

Nya tag mot piratkopiering


Gote

Recommended Posts

Läste den här artikeln idag.

Det är ju en sak att man kör med DRM-koder och Copy Control och är öppen med det vid försäljningen. Jag som kund vet då vad jag ger mig in på när jag köper skivan. Men att smyga på det här viset ger jag inte mycket för.

Dessutom går det ju bara ut över dem som de facto köper skivan, alltså de laglydiga kunderna. De som tankar ner låtarna över fildelningsnätverk kommer inte att drabbas.

Inte för att jag på något vis stöder piratkopiering, men jag tycker att Sony går åt helvete för långt här. Det kommer nog att dröja innan jag köper en skiva av dem igen. Snacka om dålig marknadsföring... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1) Intressant att de säger Sony, det är ju numera Sony/BMG. Men det är ju Aftonbladet så...

2) Det finns inte i Sverige så vi kan andas ut.

3) Ett härligt storebror-ser-dig-samhälle kan det bli om Sony/BMG lyckas kränga några sådana skivor.

4) Jag hatar program som slöar ner datorn

5) Det här är bara ännu ett teckan på skivbolagens okunskap.

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen ingen större nyhet då det funnits på datorsidan av nöjesbranschen det senaste året i form av StarForce. Ett program som installeras i hemlighet på datorn och som söker efter specifika sektorer på cd-skivor och gör annat hyss vilket slöar ned datorn.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen ingen större nyhet då det funnits på datorsidan av nöjesbranschen det senaste året i form av StarForce. Ett program som installeras i hemlighet på datorn och som söker efter specifika sektorer på cd-skivor och gör annat hyss vilket slöar ned datorn.

/Majken

Sedär, det visste jag inte. Hur vet man om man är drabbad och vad gör man åt det? Jag skulle vilja ha lite kontroll över min dator...

Link to comment
Dela på andra sajter

...och här är originalartikeln av "Sonyavslöjaren".

http://www.sysinternals.com/blog/

Hur som helst, det gäller att vara noga med vad man stoppar i datorn och alltid tacka nej om något försöker installera sig...

Oj, intressant läsning. Han tycks lära ut en del knep och bra saker att titta efter på vägen som kan vara till hjälp när man jagar spyware eller dylikt. Skall sätta mig i helgen och läsa.

Stort tack! 😲

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen tycker jag att det är bra, eller?

Med risk för att starta en ideologisk diskussion som jag inte vill delta i:

Nej!

Inte för den som får sin dator kidnappad och nedslöad.

Och inte för Sony som får negativ image genom att de har dåligt omdöme. Som dessutom smittar av sig på resten av skivbranschen, även de små.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och här är originalartikeln av "Sonyavslöjaren".

http://www.sysinternals.com/blog/

Hur som helst, det gäller att vara noga med vad man stoppar i datorn och alltid tacka nej om något försöker installera sig...

Tack för länken! Då vet man hur man raderar deras program.

Sysinternals är förresten riktiga hjältar. Jag gillar deras BSOD-skärmsläckare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sony använder tydligen DRM av konkurrensskäl, inte pga. piratkopiering... 😛

this DRM is not at all about making the CD immune to piracy. Instead, its part of a pissing contest between Sony and Apple:  Variety writes that "the new copy protection scheme — which makes it difficult to rip CDs and listen to them with an iPod — is designed to put pressure on Apple to open the iPod to other music services, rather than making it dependent on the iTunes Music Store for downloads."

You mean to tell me that this isn't even about P2P and unauthorized downloading? How annoying is that? Sony has their panties in a bunch cause Apple has been kicking their arses all over the innovation and digital music schoolyard?

Sonys onlinebutik Connect går inte lika bra som iTunes gör, och Sony är avundsjuka.

"If you have a Mac computer you can copy the songs using your iTunes Player as you would normally do."

😛

På en Mac slipper man alltså dessa rootkit/spionprogram, skivan går att spela upp i datorn utan problem, och slutligen går den att överföra till digitala ljudfiler på hårddisken!

Skälen att välja Mac blir bara fler...

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
sluta tanka skivor så behöver ni inte vara rädda att programet ska påverka er något ...

Hur menar du? De som tankar går väl alltid fria när det gäller sånt här?

Link to comment
Dela på andra sajter

sluta tanka skivor så behöver ni inte vara rädda att programet ska påverka er något ...

Vad har "tanka skivor" med saken att göra? 😎

Det här handlar om ett original av en audio cd från amerikanska Sony. Ett rootkit, dolt för användaren, installeras utan förvarning precis som trojaner. Denna Windows-tjänst kapar CD-spelaren i datorn för att ha DRM-kontroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sysinternals verkar ju grymt intressant. Paranoid som jag är är det väl bäst man sätter sig in i RKR när man har lite tid över.

Vad gäller Sony beteende... *suck* Konstigt (?) att man inte ser samma beteende hos någon annan bransch. Filmbranschen ligger väl hack i häl, men företag som tillverkar spel och annan mjukvara ger ju bort grejerna i jämförelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grrrr...

Satt just och skulle rippa ner Röyksopps CD för att kunna lyssna på den i mp3-spelaren, men si det gick inte... -Satans jävla kopieringsskydd!!

Så jag får väl ta och ladda ner den när jag kommer hem då istället, för jag vill ju faktiskt kunna lyssna på den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser man IDG aktivt efter all skit industrin hittar på med skydd blir man bara sur och irriterad.

När sedan såna här tilltag kommer fram blir man helt jävla förbannad. Finns inte i Sverige... Visst. Säga vad man vill det tror jag inte ett skit på med tanke på att sidor som TPB hostas här.

Sony använder tydligen DRM av konkurrensskäl, inte pga. piratkopiering... 

QUOTE (http://bigpicture.typepad.com/comments/2005/10/drm_crippled_cd.html'>http://bigpicture.typepad.com/comments/2005/10/drm_crippled_cd.html)

this DRM is not at all about making the CD immune to piracy. Instead, its part of a pissing contest between Sony and Apple:  Variety writes that "the new copy protection scheme — which makes it difficult to rip CDs and listen to them with an iPod — is designed to put pressure on Apple to open the iPod to other music services, rather than making it dependent on the iTunes Music Store for downloads."

You mean to tell me that this isn't even about P2P and unauthorized downloading? How annoying is that? Sony has their panties in a bunch cause Apple has been kicking their arses all over the innovation and digital music schoolyard? 

Sonys onlinebutik Connect går inte lika bra som iTunes gör, och Sony är avundsjuka.

QUOTE (http://bigpicture.typepad.com/comments/2005/10/drm_crippled_cd.html)

"If you have a Mac computer you can copy the songs using your iTunes Player as you would normally do."

På en Mac slipper man alltså dessa rootkit/spionprogram, skivan går att spela upp i datorn utan problem, och slutligen går den att överföra till digitala ljudfiler på hårddisken!

Skälen att välja Mac blir bara fler... 

Jaha... se på fan. Vilka drabbar detta i längden tro? Inte fan apple utan oss kunder. 🙂

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Upptäckte nyss på IDGs hemsida att en skiva jag köpte i Nashville i maj i år är med på den lista som har det nya "skyddet". "Lista: Sonyskivorna som installerar spyware...• Van Zant - Get Right with the Man" även på IDG.se "Finns ännu inte i Europa Trojan använder Sonys rootkit - skakande upptäckt idag"

Tack så himla mycket Sony!!!

Edit: "Sophos släpper verktyg för att ta bort Sonys rootkit". Sony hade ju kunnat bespara mig jobbet. Ska jag fakturera arbetskostnad?

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...