Jump to content
Annons

Vad är 128 gångers översampling?


Jari

Recommended Posts

Tjaba.

Ska handla ad/da omvandnlare så att jag får ut fler in och ut gångar.

Mitt ljudkort (creamware) klarar 24bit/96 kHz.

Jag kollade in Alesis AI3 och då står det :

24-bit, 128 times oversampling A/D/A converters

Vad betyder det?

Är det samma som 128 kHz?

Nån annanstans har jag läst att den klarar bara 48 kHz.

Jari

Redigerat av Jari
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

Det är inte samma som 128kHz.

Oversampling är en sorts teknik som används i själva A/D omvandlingen. Man samplar faktiskt i 128ggr den frekvens som man vill ha ut i slutändan, tex 48 Khz * 128 = 6144Khz. Sen slänger man det mesta av den digitala informationen genom att typ ta medelvärdet av varje 128 samples. Så slutresultatet blir ändå bara 48Khz (eller vad apparaten nu är byggd för). Dels ökar detta precisionen i varje levererat sample. Men framför allt sänker det kraven på det analoga filter som måste finnas före själva A/D steget. Utan denna teknik vore det omöjligt att få så bra och rak frekvensgång som de flesta moderna omvandlare har.

Alla omvandlare använder oversampling i olika mängd. (T.o.m. billiga CD spelare!) 128ggr räknas väl som overkill mot vad som egentligen "behövs". Men det betyder bara att det som vanligt egentligen bara är att lyssna som gäller för att veta om en omvandlare är bra eller inte.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej,

Det är inte samma som 128kHz.

Oversampling är en sorts teknik som används i själva A/D omvandlingen. Man samplar faktiskt i 128ggr den frekvens som man vill ha ut i slutändan, tex 48 Khz * 128 = 6144Khz. Sen slänger man det mesta av den digitala informationen genom att typ ta medelvärdet av varje 128 samples. Så slutresultatet blir ändå bara 48Khz (eller vad apparaten nu är byggd för). Dels ökar detta precisionen i varje levererat sample. Men framför allt sänker det kraven på det analoga filter som måste finnas före själva A/D steget. Utan denna teknik vore det omöjligt att få så bra och rak frekvensgång som de flesta moderna omvandlare har.

Alla omvandlare använder oversampling i olika mängd. (T.o.m. billiga CD spelare!) 128ggr räknas väl som overkill mot vad som egentligen "behövs". Men det betyder bara att det som vanligt egentligen bara är att lyssna som gäller för att veta om en omvandlare är bra eller inte.

/D

Japp precis! Filter förvränger och framförallt fasvrider signalen. För att man inte skall få med frekvenser över 22Khz med 44.1Khz sampl frekv måste man ha ett brant filter och detta fasvrider mycket, för att slippa bygga avacerade filter så gör man en uppsampling och kan använda ett enkelt filter som inte är så brant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...