Jump to content
Annons

Cubase sx på bärbar G4 1ghz


Lars Norén

Recommended Posts

Jag har ett lite problem, jag hade en liten tanke att jag skulle göra lite pansonic liknade grejer, använda lite instrument men med mycket effekter. Men cubass stoppar mej. Jag stoppar in RM IV, free alpha, beast, formaghe och en dist, Då hackar shiten som om jag hade en 603 processor i datorn. Är det kört med bärbar eller finns det något sätt att tämja Cubeass.

Svar som läs getting started undanbedes 😎

Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har ett lite problem, jag hade en liten tanke att jag skulle göra lite pansonic liknade grejer, använda lite instrument men med mycket effekter. Men cubass stoppar mej. Jag stoppar in RM IV, free alpha, beast, formaghe och en dist, Då hackar shiten som om jag hade en 603 processor i datorn. Är det kört med bärbar eller finns det något sätt att tämja Cubeass.

Svar som läs getting started undanbedes 😉

Lars

läs getting started 😎

de underlättar lite om du berättar va du har för cpu, ram, ljudkort, os.. osv...

ska du använda mycke vsts o mjukvarueffekter rekomenderar jag dej att ha minst 1.5ghz processor... om du ska arbeta mycket med samples... minst 512 ram...

Link to comment
Dela på andra sajter

Cherrypop (oregistrerad)

1.5 ghz är väl inte att tänka på i en bärbar G4

(vet faktiskt inte ens om dom finns...

vissa av dom fetare titanium modellerna fick man väl värmeproblem med...)

Men prova med att plocka fram VST Performance från "device" menyn (eller vad den nu heter...) - INNAN du laddat in några effekter eller instrument.

Ladda sedan in instrument för instrument, effekt för effekt, och spana på mätarna i performance fönstret. Kan ju vara så att det är ett speciellt instrument som äter upp all kraft. Prova isåfall att installera om just det instrumentet/effekten...

Hade ett sådant problem i en väns studio, där Battery's soundbank-fil av oförklarig anledning åt upp all plats... (Löste sig när jag hade skapat en ny soundbank-fil)

Har en annan vän som kör liknande dina spec. utan några problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 1 ghz g4 processor 768 mb i ram just nu inget ljudkort men jag försöker komma på ett sätt att använda mej av mitt gamla.

Men jag tycker att det jag försöker göra nu är lite är cubeass gjort för idioter eller konstnärer.

Jag vill göra musik helst vill jag använda buzz men den är ju inte för mac os 10

Ursäkta mej om jag låter irriterad men jag hatar när teknologi stoppar mej, maskinerna skulle ju vara våra kompisar.

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 1 ghz g4 processor 768 mb i ram just nu inget ljudkort men jag försöker komma på ett sätt att använda mej av mitt gamla.

Men jag tycker att det jag försöker göra nu är lite är cubeass gjort för idioter eller konstnärer.

Jag vill göra musik helst vill jag använda buzz men den är ju inte för mac os 10

Ursäkta mej om jag låter irriterad men jag hatar när teknologi stoppar mej, maskinerna skulle ju vara våra kompisar.

😎

Ifall du använder den bärbaras disk.

Bärbara har sämre hårdiskar och klarar inte I/O med att läsa

och buffra på samma sätt som vanliga burkar kan även om

minne och CPU har bra prestanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

oj sorry... va helt inställd på att du körde pc... i vilket fall som helst så spelar de ingen roll eftersom du verkar ha en schysst lappis..

som någon däruppe sa att de kan vara en viss plugin som suger ur all krafft kan nog stämma... atmosphere t.ex...

om de inte är de så hade ja skyllt på ljudkortet... numera måste man nästan köra asio för att de ska flyta på bra...

testa o höj latencyn o se om de blir bättre..

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att du inte har något ljudkort "ännu" 🙂 .. kan tänka mig att ditt Cubase inte funkar så bra med ett "Crap-ljudkort" och att ljudet hackar kanske beror på att ditt ljudkort storknar när den får så mycket ljudhantering på en gång..

1Ghz är hyffsat men vissa VSTi's käkar CPU som termiter äter balsaträ...starta Powermätaren i Cube-ace innan du startar någon anna effekt eller VSTi så ser du var boven dyker upp.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ett gäng gratis pluggar som bovar sej, typ Freealpha och crystal,

Jag har ett gammalt ljudkort men har inte kommit på en lösning med att använda den,

Det är ett pci kort .

Alla vst instumenten äter cpu som jag har men jag ha en massa effekter upp och audio filer

men nu när man vill gör noisiga grejer med syntar stoppas man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl kanske därför som dom är gratis 😆

Du borde kunna klara dig med det du har, men kanske välja att exportera VSTi'erna till egna ljudspår, en audiofil drar inte lika mycket kraft som en VSTi. 😱

Vad gäller ljudkort så är det väldigt mycket beroende på vad du ska göra. Finns ju Echo Indigo om du bara behöver in/ut. Mest prisvärt är nog en begagnad Motu 828 första generationen.

Redigerat av replicant
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...