Jump to content
Annons

Innovativ gitarrist


Vallhagen

Recommended Posts

Jag har grubblat en stund.

Sist jag ramlade av stolen pga att jag hörde en gitarrist med nydanande attityd/spelstil var väl 10-15 (?) år sen, när jag hörde Tom Morello första gången.

Men vad har hänt sen dess? Vilka är de balla/spännande/nydanande gitarristerna idag?

Alltså, så att jag slipper bli missförstådd: Det finns en hel drös med SVINBRA gitarrister som jag väl känner till, men få eller ingen av dom ger mig den här "woaw-vilken-fräck-gitarrinnovatör-känslan". När man hörde Steeler och Alcatraz 1983 så gjorde Yngve grejer som ingen annan gjort tidigare. Efter Yngve upptäckte man Satriani och Vai och hela onanivågen; före honom finns 70-talsgänget med Van Halen, Uli Roth och Blackmore och så finns det ju ett gäng till.

Men som sagt; i dag; vem/vilka gäller?

hay and how

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har också grubblat en stund, och kommit fram till att...

Thurston Moore är en jäkel på att onanera gitarr.

Men ärligt talat, är det speciellt kul med gitarr? Missförstå mig inte, jag är själv gammal gitarrist. Men att efterfråga en omskakning såsom det skedde för tio-femton år sedan, är det inte lite som att fråga vart alla innovativa harpsichordspelare tog vägen?

Jag är övertygad om att det fortfarande finns en del intressanta ljud att upptäcka, men greppbrädan, bandens friktion och vänsterhandens runkrörelse är nog praktiskt taget färdigutvecklad... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är övertygad om att det fortfarande finns en del intressanta ljud att upptäcka, men greppbrädan, bandens friktion och vänsterhandens runkrörelse är nog praktiskt taget färdigutvecklad... 😱

Det värsta är att jag eventuellt tror det oxå... Jag ställer frågan i förhoppning om att bli överbevisad. Och, förstås, att få nya skivtips.

Thurston Moore känner jag inte till. Jag kollar upp!

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Thurston Moore känner jag inte till. Jag kollar upp!

Thurston Moore är (numera en av tre) gitarrgnidare i Sonic Youth. 😱

Edit: För tydlighets skull. Jag menade inte att han är innovativ idag, däremot för tio-femton år sedan...

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias IA Eklundh är rätt innovativ tycker jag. Lite enformig i längden kanske men han har grymt coolt sound och stil. 😛

Mvh / djonas

Indeed.

Ia är fö. kung och gud på mellansnack live!

(och så lirar han med en tjurpenis när lusten faller på) 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Deke Dickerson´s gitarr spel, vet inte om det är så inovativt men lyssna själva:

http://www.dekedickerson.com/

klicka på discography, klicka på den skiva du vill lyssna på så öppnas ett fönster med alla låtar på skivan, de understrukna kan man lyssna på.

skivorna är sorterade under respektive grupp han spelat med samt soloplattor under hans namn.

man kan även läsa om hans instument och förstärkare under "Deke´s gear"

TNMguitar1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ju ingen gitarrist och ingen gitarr kännare, men jag ramlade verkligen av stolen när jag såg nån tjej hos Jay Leno som spelade på ett sätt som jag aldrig sett nån göra tidigare.

Hon var helt jäkla otrolig och använde gitarren minst lika mycket som ett percussion instrument. Det lät som en hel orkester. Tyvärr vet jag inte vad hon heter. Det kanske nån annan vet här?

En fråga...

Varför kommer det alltid upp sådana här pessimistiska trådar? Folk är bittrare nu. Det är det som skiljer nu från förr. Inte att något inom musiken har försämrats.

Det finns ju mer spännande musik nu än någonsinn... Var lyhörda och öppna ögonen/öronen så kanske bitterheten försvinner.

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför kommer det alltid upp sådana här pessimistiska trådar? Folk är bittrare nu. Det är det som skiljer nu från förr. Inte att något inom musiken har försämrats.

Ett missförstånd faktiskt (som kanske ska addresseras även till Phobos:) )

Jag är inte ett dugg bitterpessimistisk, jag tror inte en sekund att allt var bättre förr, och såg du min skivsamling kanske du skulle bli tilltalad av blandningen från 1970 till 2000tal.

Om jag helt enkelt ställer om frågan så här:

"Tjena, jag vill ha tips på de nya balla gitarrister som jag missat!"

...låter det mindre oldschool då?

***

Jag tackar för tipsen hittills i tråden.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Tycker att Robert Fripp i King Crimson aldrig är förutsägbar. Krävande att lyssna på ibland, men ibland riktigt förbannat bra!

Ha de!

// Klas

Jag håller verkligen med, och han är ständigt på g!

Hans album "the outer darkness" (heter den väl?) är sällsynt ondskefull och fantastisk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, ett Robert Fripp fan...

Trodde nästan jag var ensammen 🙂.

Var det någon som såg King Crimson när dom var i Sverige 2003?

En av de bästa konserter jag vart på...

Ett annant gitarrist att lyssna in tycker jag är Ed i Ozric Tentacles. Skönt utspejsad spelstil med mycket atmosfär som passar kanon in i musiken. // Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Sonny Landereth, slidefigur som tar ackordtoner "norr" om sliden. Rätt intressant. Mac Gayden, slidare som använder wah-wah. Inga dunungar, men om du inte har hört nått av deras alster är dom värda att checka upp. Mike Henderson är ju en som blandar blues och country med rock på ett frächt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias IA Eklundh är rätt innovativ tycker jag. Lite enformig i längden kanske men han har grymt coolt sound och stil. 🙂

Mvh / djonas

Word!

djonas är helt klart en kandidat efter 10solos-låten enligt mitt tycke...

Word! 😄

En annan som har en del tricks för sig som jag inte hört nån annanstans är Marcel Coenen från Sun Caged.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som mest fått mig att fatta att även gitarrister kan ha nåt att säga är Bill Frisell.

Jag såg Frisell på mejeriet i Lund 92 eller nåt sånt. Om det inte var innovativt så var det iallafall annorlunda. Han stog o skruvade på sina effektgrejer en massa o ibland fattade jag inte om han spelade eller ställde in ljudet. I ett nummer var det gnisslet från en pedal som var huvudgrejen.

Himla bra konsert trots allt! 😄 Mitt eget gitarrspel blev sig inte likt på flera da´r. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som mest fått mig att fatta att även gitarrister kan ha nåt att säga är Bill Frisell.

Jag såg Frisell på mejeriet i Lund 92 eller nåt sånt. Om det inte var innovativt så var det iallafall annorlunda. Han stog o skruvade på sina effektgrejer en massa o ibland fattade jag inte om han spelade eller ställde in ljudet. I ett nummer var det gnisslet från en pedal som var huvudgrejen.

Himla bra konsert trots allt! 😛 Mitt eget gitarrspel blev sig inte likt på flera da´r. 😲

Spelade han på sin lilla mystiska huvudlösa KLEIN gitarr då?

Frisell "gav" mig idén att skaffa en sån. Nu har jag en sådan även om det tog tid. Aldrig ångrat detta. Fick sälja alla mina andra gitarrer för att ha råd. Behöver inte fler upptäckte jag. Den ersätter i princip alla.

Hans version av Madonnas "Live To Tell" går inte av för hackor.

Däremot tycker jag han numera alltför ofta blir kvar vid någon slags country-jazz eller jazz-country stil, med rätt så vanliga och tradiga harmonier. Spelar jazz med telecasterljud och Telecaster som han numera använder... hi hi.. 😄

Jo. men han är rätt skruvad ändå trots allt.../Ove

Kommer inte ihåg exakt vad det var för gitarr, men om jag minns rätt så var den nog ganska konventionell.

"Live to tell" är oerhört skön. Från plattan "have a little faith" som ju är ett musiktips i sig. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt Omar Rodrigues Lopez från At the Drive-in och the Mars Volta. Mars Voltas debutplatta Deloused in the Comatorium är ruggigt bra även om man är helt ointresserad av att se ett gäng virtuoser spela. Sista låten "Take The Veil Cerpin Taxt" är bara helt sjukt bra.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt Omar Rodrigues Lopez från At the Drive-in och the Mars Volta. Mars Voltas debutplatta Deloused in the Comatorium är ruggigt bra även om man är helt ointresserad av att se ett gäng virtuoser spela. Sista låten "Take The Veil Cerpin Taxt" är bara helt sjukt bra.

Jag håller absolut med om Mars Volta. De är svinbra.

Sen pekar du på nåt viktigt; man måste inte nödvändigtvis vara virtous för att vara innovatör. Nämnde Tom Morello gör ju inga "omöjliga" grejjer, men han är oväntad, kul och spännande på sitt eget sätt.

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

dannepop (oregistrerad)

Lyssna på Adrian Belews två nya album "Side One" och Side Two".

Har varit på banan ett tag men hittar ständigt nya sätt att lira!

(Spelar med Fripp i King Crimson b.t.w)

Danne/

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt Omar Rodrigues Lopez från At the Drive-in och the Mars Volta. Mars Voltas debutplatta Deloused in the Comatorium är ruggigt bra även om man är helt ointresserad av att se ett gäng virtuoser spela. Sista låten "Take The Veil Cerpin Taxt" är bara helt sjukt bra.

Jag håller absolut med om Mars Volta. De är svinbra.

Sen pekar du på nåt viktigt; man måste inte nödvändigtvis vara virtous för att vara innovatör. Nämnde Tom Morello gör ju inga "omöjliga" grejjer, men han är oväntad, kul och spännande på sitt eget sätt.

/Bengan

Jo så kan man ju också se det, det jag egentligen menade var att även virtuosers musik kan vara riktigt bra även om man inte gillar gitarronani osv :rolleyes:.

Förövrigt så kan jag tipsa Mars Voltas batterist för alla trummisar, tror att dem flesta kan lära sig nåt av honom.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ju jag inte samma "bakgrund" som de flesta av er antar jag (i och med att jag dels är synthare i grund och botten, och dels för att jag dessutom inte kan spela gitarr)...

Men jag måste ändå peka lite på snubben i Muse (vad katten han nu heter?).

Såg dom live på Arvikafestivalen för nåt år sedan, och han var så jävla grym! Spelade på ett sätt som jag aldrig sett tidigare iallafall...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag måste ändå peka lite på snubben i Muse (vad katten han nu heter?).

Såg dom live på Arvikafestivalen för nåt år sedan, och han var så jävla grym! Spelade på ett sätt som jag aldrig sett tidigare iallafall...

Matthew Bellamy - och ja han är bra. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Lyssna lite på Omar från At the Drive-in och Mars Volta så hör ni att det är snarare ni som fastnat i gammal musik än att det inte kommer nya egna gitarrister fortfarande.

Hur innovativ är han då? Just som gitarrist alltså? Vad gör han som ingen annan gjort tidigare?

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...