Humor Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 Hej. Ska köpa ett par monitorer till studion och jag tror att jag får mer ut av pengarna om jag köper passiva monitorer istälelt för aktiva efterson jag redan har en bra B&O stärkare som jag tänkte driva högtalarna med. Jag har en budget på 3000:- (ingen jättegrej men det får bli nya dyrare monitorer om ett år eller så). Vilka monitorer ska jag välja? Intalar mig att jag vill ha ett par som kan gå rätt lågt ner i basregistret så jag inte mixar bort mig i basen utan subbas men ni vet nog bäst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
c2k6 Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 Att döma av följande artikel http://www.soundonsound.com/sos/Jul02/articles/monitors2.asp borde B&W DM303 vara ett bra val kostar 2696 kr på hifiklubben http://www.hifiklubben.com/se/produkter/ho...are.htm?id=1026 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiorent Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 (edited) Jag har skrivet om dem innan men nämnar dem igen: SQ-50 som man bygger själv skulle vara helt rätt för dina behov. Jag har ett par som extra referenshögtalare. De låter ruskigt bra och går väldigt långt ner i basen (-3db vid 32 Hz). Framförallt är de väldigt ärliga och låter det bra i dessa lådorna så låter det bra överallt. En högtalarsats kostar 1500:- + frakt (200:-) sen tillkommer en spånskiva för ca 200:- De är lätt att bygga och ber man bygghandeln om att såga upp delarna så är det bamseenkelt. Valutronics hemsida Hemsidan är verkligen inte snygg men låt er inte skrämmas av detta. Alla som har lyssnat på mina lådor är djupt impade över detaljrikedomen och det låga registret. EDIT: bilden visar inte mina lådor utan är från valutronics hemsida Mattias Edited October 30, 2005 by Audiorent Link to comment Share on other sites More sharing options...
Humor Posted October 31, 2005 Author Share Posted October 31, 2005 Är det inte ngn annan som har rekomendationer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vallhagen Posted October 31, 2005 Share Posted October 31, 2005 Följdfråga Audiorent/Mattias. Vilken kvalitet av förstärkare / slutsteg bör man ha för att få dessa valutronictingestar att göra sitt bästa? Är det kritiskt, eller duger det med "vilken bra HIFIstärkare" i normalklass som helst? Vad använder du? tjing Bengan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiorent Posted November 1, 2005 Share Posted November 1, 2005 (edited) Jag är verkligen ingen HIFI-nörd så jag har använt en gammal Marantz-förstärkare från 70-talet. "Skratt" Har inte testat med något annat steg. Har en kollega som brukar hyra in sig i min studio som också använder SQ-50 i sin hemstudio. Kommer dock inte ihåg vad han använder för steg. Ring eller maila valutronic så får du säkert hans rekomendationer. Mina lådor har jag i ett relaxrum/lägenhet i anslutning till studion. När jag mixat klart tar jag över mina mixar där för att kontrollysssning. Skall dock bygga ett par till att ha inne i själva kontrollrummet för de funkar verkligen kanonbra som monitor. I vilket fall som helst är det ett roligt byggprojekt och har man inte redan ett par värstinglådor till stereon så kan du inte få mer välljud för pengarna. EDIT: vill någon provlyssna så hojta till om ni har vägarna förbi V. Blekinge. På hemsidan finns andra referenser i STHLM, GBG och Malmö Matte Edited November 1, 2005 by Audiorent Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vallhagen Posted November 1, 2005 Share Posted November 1, 2005 I vilket fall som helst är det ett roligt byggprojekt och har man inte redan ett par värstinglådor till stereon så kan du inte få mer välljud för pengarna. Jo, det är ju delvis snickerit som drar. Kul att skruva lite. Men jag ska grubbla en sväng till. Egentligen så vill jag hellre ha nåt som funkar i hyllan, dvs något mindre lådor. Å andra sidan känns de här ruskigt bra om man snackar pris/prestanda så... Hur som helst så lär det få vänta en månad till av olika skäl. Tack för infon (som innebär att mina stärkarprylar duger gott vad jag förstår)! /Bengan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiorent Posted November 1, 2005 Share Posted November 1, 2005 Om du kollar runt på hans sida länk så hittar du tre olika mått på lådor till satsen SQ-50. De minsta kan man ju ha i en hylla men de går då inte lika imponerande djupt ner i basen. Matte Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted November 1, 2005 Share Posted November 1, 2005 Vilken kvalitet av förstärkare / slutsteg bör man ha för att få dessa valutronictingestar att göra sitt bästa? Är det kritiskt, eller duger det med "vilken bra HIFIstärkare" i normalklass som helst? Kan rekomendera Denna prisvärda stärkare hos HIFI-klubben inte för att jag testat den på Valutronics högtalare men jag vet att den låter bra för priset 😕 Och vill du ha ännu bättre prylar (som jag kan gå i god för) så får det bli en NAD C272 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted December 13, 2005 Share Posted December 13, 2005 (edited) Hej! Jag köpte nyligen Behringer 2031(? 8-tums) passiva och dom var klart över förväntan, helt fantastiska till priset och mycket bättre än den aktiva varianten trots att dom bara drivs av en Yamaha hemmabio-förstärkare à 1995:-, som även den visserligen är klart prisvärd. Det är faktiskt otroligt vad man får för pengarna nu för tiden 😱! Behringer + Yamaha är 36 kg välljud för 3800:- inkl separat frakt i ena fallet ända ifrån Tyskland! Nåväl, för 696 kr/st får man välbyggd +10 kg´s av, till det yttre, Mackie-kvalitet som låter riktigt bra som vanlig hifihögtalare och "känns" neutrala som monitorer (har inte använt dom som sådana ännu dom står hemma hos en komis så länge) med mild diskant, möjligen för tam samt bra bas som inte är för bumlig och stark runt 100 Hz som är fallet med den aktiva Behringern och alla andra monitorer i prisklassen runt 4000 kr! Extremt trögdrivna så alltför effektsvaga förstärkare kanske inte går att spela tillräckligt högt med? nu gick det att spela tillräckligt högt (och än högre) för närlyssning dock inte tillräckligt högt för discodans. Edited December 13, 2005 by Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts