Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag gÄr i valet och kvalet i och anntingen köpa Reason 2.5 eller Orion Platinum 5.2.

Är det nĂ„gon som har erfarenhet av framförallt Orion Platinum. Fördelen med

Orion Àr att den har stöd för VST och DXi, som Àr en stark bidragande fördel dÄ jag anvÀnder Cubase och Sonar, och har en hel del plugins.

Vilken utav Reason eller Orion har dom bÀsta syntharna och samples, effekter mm.

Har testat bÄde Reason demon och Orion demon, och sÄ blev det svÄrt att vÀlja...

Kan man fÄ in externa synthmoduler och MIDI styra dessa i t ex Reason ?

Är det nĂ„gon som har tips eller förslag om fördelar/nackdelar med resp produkt ?

Annons
Postat

om du redan kör cubase skulle ja rekomendera reason... deras softsynthar e de bĂ€sta som finns tycker ja... önskar dom fanns som vst.. đŸ˜±

pÄ tal om de sÄ har ja en frÄga... nÀr man kör rewire mellan reason o en annan sequencer.. t.ex cubase lr FL.... o nÀr man sedan ska spara o stÀnga projektet... mÄste man spara i reason o fl var för sej... lr hur funkar de? verkar lite meckit isf..

Postat

Varför i hela friden funderar du pÄ att köpa Orion eller Reason efter att du köpt Sonar och Cubase? Om jag var du sÄ skulle jag nog rikta in mig pÄ att köpa bra plugins.

Postat
Varför i hela friden funderar du pÄ att köpa Orion eller Reason efter att du köpt Sonar och Cubase? Om jag var du sÄ skulle jag nog rikta in mig pÄ att köpa bra plugins.

UpptÀckt att det Àr ett nytt lekfullare sÀtt att jobba pÄ.

Det ger ett bÀttre utgÄngslÀge att komma igÄng snabbt pÄ ett annat

sĂ€tt en i en sequenser, och samtidigt sĂ€tter mer fart pĂ„ fantasin... đŸ˜±

Postat (redigerat)

Kört mycket med bÄde Orion Platinum och Reason 2.5.

Reason: Starkt program och mycket stabilt. VÀldigt bra synthar, om man vÀl greppar hur de funkar, vilket jag fortfarande inte gör. Smidig sequencer. Nackdelarna Àr mixern, som jag inte gillar alls. Man kan i och för sig koppla runt och lÀgga in extra mixerbord etc, och lÀgga effekter pÄ lite andra stÀllen. Koppla sladdar Àr dessutom rÀtt kul. Vst stödet Àr ju en stor nackdel (tycker jag) och rewire gör faktiskt inte saken direkt mycket roligare.

Orion: Sequencern Àr bra pÄ vissa saker, sÀmre pÄ andra. Mixern gillar jag. 4 sends och 2 inserts pÄ varje kanal. Dessutom möjligheten att skicka till 4 bussar + master. Och dÄ att alla bussar har 4 insertplatser för effekter + eq. Superbra. Sedan kommer det ju en hög med bra effekter till Orion med. Det mesta man behöver. Trumsamplern i Orion har förbÀttrats jÀttemycket i nya version 5.0+ Och jag tycker det Àr den bÀsta jag testat. Sen skall vi inte glömma samplern, som sedan bra lÀnge anvÀnt sig av en beatslice funktion, dÀr du kan hacka sönder ett sample, hur du vill, och lÀgga ut det pÄ din klaviatur.

Jag tycker faktiskt att bÄda programmen Àr sÀkra kort. Jag kör nÀrpÄ uteslutande Orion Platinum och skulle rekommendera fler att göra det. Mycket för att det Àr ett sÄ fantastiskt program, men Àven för att det Àr lite uppstickar grej över det. Supporten Àr Àven god. Vet inte om de andra hÀr har testat Orion OCH reason, eftersom de inte nÀmner bÄda i sina inlÀgg. Reason tycker jag har för mycket begrÀnsningar för att komma till full anvÀndning för mitt sÀtt att göra musik pÄ. Vill ha nya instrument lite dÄ och dÄ, och rewire Àr krÄngligare Àn kul (och det Àr inte sÀrskilt krÄngligt). MÄ hÀnda att reason Àr stabilt, men det kompenserar inte enligt mig avsaknaden av vst stöd.

Hmm... sĂ€kert missat nĂ„got, men dĂ„ lĂ€gger jag till senare... 😄

________________________________________________________-

EDIT: Om det Àr nÄgot du undrar över, sÄ kan du frÄga mig. Om du vill frÄga lite mer direkt, sÄ finns jag pÄ msn rÀtt ofta. Eller skicka ett PM via forumet.

Redigerat av Neko
Postat (redigerat)

Jag har bara kört demot pÄ Orion (Tack Studio) men jag mÄste erkÀnna att det Àr ett grymt program! Syntarna Àr riktigt hÀrliga. Wasp kan jag frÄn FL och Ultran var underbar. Tomcat gör ocksÄ att det aldrig blir brist pÄ trummor. VST stöd, hÄrddisk inspelning, vad mer behövs? Hade jag inte varit den FL tok jag Àr nu hade jag varit Orion tok. Men reason har ju sin styrka det med. Fördelen Àr ju stabiliteten. Jag kan köra tio gÄnger fler syntar i reason Àn VST:is i FL. Sen upgraderas ju reason stadigt. Vem vet kankse man ser en modul för inspelning hÀrnÀst. Men det jag hoppas pÄ i Reason Àr en ren FM synth att leka med. Hur som helst rekomenderar jag Orion varmt. Enligt mig FL:s vÀrsta konkurent.

Redigerat av L.C
Postat

Neko, jag fÄr tacka dig för ditt utförliga svar. Vet du nÄgon ÄterförsÀljare el

dyl i Sthlmstrakten som sÀljer Orion, eller Àr det webbestÀllning som gÀller.

Tack alla andra ocksÄ...

Postat

Har nog inte sett Orion i nĂ„n affĂ€r, och jag bor lite vĂ€l lĂ„ngt frĂ„n stockholm för att gĂ„ in och kolla i en butik. 🙂 Hittade inget pĂ„ JAM eller ESTRADs hemsidor. Du fĂ„r nog bestĂ€lla frĂ„n Synapse hemsida.

MVH

Neko

Postat

Jiippi, nu Ă€r jag lyckig Ă€gare till Reason 2.5.... đŸ˜±

Ett kanonbra program ihop med Cubase eller Reason.

Postat
Jiippi, nu Ă€r jag lyckig Ă€gare till Reason 2.5.... đŸ˜±

Ett kanonbra program ihop med Cubase eller Reason.

Tryckfelsnisse har varit framme igen,

Inte lyckig utan lycklig.. 😆

Cubase och Sonar menade jag...

Postat (redigerat)

Jag har aldrig gillat Reasons instrument, sÀrskilt inte Subtractor. Har alltid tyckt att den lÄtit mesigt/tunt/skit... Nu kommer ni antagligen sÀga att jag bara lyssnat pÄ presets, men sÄ Àr inte fallet.

Redigerat av cm0s
Postat
Jag har aldrig gillat Reasons instrument, sÀrskilt inte Subtractor. Har alltid tyckt att den lÄtit mesigt/tunt/skit... Nu kommer ni antagligen sÀga att jag bara lyssnat pÄ presets, men sÄ Àr inte fallet.

Subtractor Àr en monosynth, och jag kan hÄlla med om att

det inte Àr nÄgon vÀrsting. Malmström synthen Àr bÀttre, men

det Àr framförallt NN-XT & NN19 samplern som lyser upp i tillvaron...

Postat (redigerat)

Beror ju pĂ„ vad man skall göra för musik. I mitt fall Ă€r det nĂ€stan Subtractorn som Ă€r det enda intressanta instrumentet. Malströmmen fattar jag faktiskt inte mycket av, och nĂ€r jag inte kan lĂ€ra mig enkelt utan manual, lĂ€gger jag gĂ€rna av. Malströmmen tycker jag dessutom Ă€r överhypad. Den lĂ„ter inte SÅ bra... 😆

Och samplers finns ju i parti och minut, sÄ dÀrmed saknar jag inte Reasons egna. Iofs mÄste jag sÀga att de Àr rÀtt vettiga. Liksom jag gillar Dr.Rex burken.

Redigerat av Neko
Postat

Ehh menar du att man bara kan spela en ton i taget pÄ Subtractor?

(dÄ har du fel)

Men du kanske menar att du anser att Suben Àr bÀst för monfona riff/melodier?

Annars mĂ„ste jag faktiskt protestera 😆 Subtractorn kan man visst fĂ„ att lĂ„ta fett, inget problem dĂ€r inte.

Hmmm kanske fÄr det bli en kolumn om hur man programmerar i Suben och Malen

Och för att bidra till debatten sÄ saknar jag inte vst stöd i R. Jag anvÀnder Rewire till Cubase eller Tracktion eller PTools eller vad jag nu anvÀnder. Jag Àr glad att R Àr sÄ stabilt.

Orion har jag inte testat. Jag Ă€r nyfiken pĂ„ den sĂ„ om nĂ„n bor i Sthlm och kan komma förbi studion vore det kul att ta sig en titt. (jag har bara mac och kĂ€nner bara folk som kör mac sĂ„ . . . 😆

Postat

(dÄ har du fel)

Annars mĂ„ste jag faktiskt protestera 😆 Subtractorn kan man visst fĂ„ att lĂ„ta fett, inget problem dĂ€r inte.

Och för att bidra till debatten sÄ saknar jag inte vst stöd i R. Jag anvÀnder Rewire till Cubase eller Tracktion eller PTools eller vad jag nu anvÀnder. Jag Àr glad att R Àr sÄ stabilt.

Orion har jag inte testat. Jag Ă€r nyfiken pĂ„ den sĂ„ om nĂ„n bor i Sthlm och kan komma förbi studion vore det kul att ta sig en titt. (jag har bara mac och kĂ€nner bara folk som kör mac sĂ„ . . . 😆

Det jag menade var att Subtractor bara har en ut till mixern (ej stereo) som

t ex Malmström har.

Jag saknar eller inte VST i Reason, utan kör med Rewire till Cubase ifall

jag vill kunna anvÀnda VST, som fungerar klockrent.

HÄller med om att Reason kÀnns stabilt. En förklaring kan vara att R Àr

en sluten programvara som inte tillÄter tredjeparts produkter typ VST, DXi osv.

Det var ocksÄ det som gjorde att jag valde Reason istÀllet för Orion.

Orion Àr helt ok, billigare, men har fÀrre medföljande ljudbibliotek (1 st cd),

dÀr R kör med tvÄ. Gillar mycket Orchestral cdŽn. Sedan Àr baksidan pÄ

racken i R som rockar fett... 😄

Orion verkar inte finnas för Mac. Men kan du köra virtual PC pÄ MacŽen

sÄ kan du testa en demo http://www.synapse-audio.com/demo.php

Postat (redigerat)

(dÄ har du fel)

Annars mĂ„ste jag faktiskt protestera  😆  Subtractorn kan man visst fĂ„ att lĂ„ta fett, inget problem dĂ€r inte.

Jag tror han menade att ljud ut frÄn Subtractor Àr i mono, dvs inte i stereo. Inte om den var mono_fonisk_ eller polyfonisk..

Jag har hört mĂ„nga Reason-lĂ„tar i mina dar och har aldrig blivit imponerad av Subtractorns ljud. Vi har nog helt enkelt olika uppfattning om vad ett "fett" ljud Ă€r (tĂ€nker frĂ€mst pĂ„ Virus-syntharna)... Jag vet redan hur man programmerar Subtractorn, jag tycker bara helt enkelt inte att den lĂ„ter nĂ„ vidare 😆

Redigerat av cm0s
  • 2 mĂ„nader senare...
Postat

Om ni vill ha Subtractorn i stereo sÄ Àr det bara att skapa en till sub, panorera V/H pÄ mixern och kopiera patchen till den nya subben och Àven kopiera sequencer spÄret.

Jag gör 90% av all min musik pÄ enbart Reason, och det Àr vÀl en frÄga om tycke o smak, men för mig passar programmet perfekt. Jag har slutat att leta runt bland alla mjukvaruprogram, och istÀllet koncentrerat mig pÄ att fÄ ut det bÀsta, ur det jag har (Reason 2.5).

Alla syntar har ju sin egen "ljudkaraktĂ€r". Till en början tyckte jag ocksĂ„ att Subtractorn lĂ€t lite "tunn", men nu har jag lĂ€rt mig hur jag ska fĂ„ den att lĂ„ta fetare och vassare. Det dĂ€r fetaste Virus ljudet kanske iallafall inte fĂ„r plats i slutmixen. Jag ser det mer som en utmaning, att krana fram ett nytt ljud ur bĂ„de Subtractorn och Malström synten. 🙂

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Jag har hört flera lÄtar och gissat pÄ dyra VSTs nÀr det visat sig att det var Subtractorn som stod för blippen. Klart underskattad!

Postat

Subtractorn . . .

Yeah!! 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.