Jump to content
Annons

Studio bygge


Cyber_Ghost

Recommended Posts

Annons

Beror på vad du ska göra för musik och hur mycket cash du har.

men,

1. en bra dator (10 000 kr?)

2. ett bra ljudkort (m-audio delta audiophile 2496 = 1700 kr)

2. ett par schyssta studiomonitorer (alesis m1 active = 4000 kr)

3. en mixer (mackie 5000 - 9000 kr)

4. en midiklav. (1500 kr)

5. en mick (om du ska sjunga, spela in, adk från 1000 kr)

6. sequenser prog. (cubase sl = 2000 kr)

7 . ljudredigerings prog. (soundforge eller wavelab = 2000 - 4000 kr)

Shit, klockan är 12.00.. Måste slagga. Men nått sånt iaf 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och några kompisar håller precis på att bygga en egen studio, den ser/kommer att se ut såhär:

Mixerbord - Fostex 820 - Begagnat - 3000kr

Monitorer - Aktiva JBL 6208 - Begagnat - 4100kr

Hörlursförstärkare - Kommer inte ihåg märke - Nytt - 700kr

Fantominmatningsbox - Kommer inte ihåg märke - Begagnat - 550kr

Multikabel & annat kablage - Både nytt och begangnat - Ca 2500kr

Sångmikrofon - ADK A51s - Nytt - 1300kr

Trumsetmikrofoner - Shure PGDMK6 - Nytt - 3000kr

Diverse mikrofon - Shure Beta 57 - Nytt - 1000kr

Diverse mikrofoner - Ett par ADK SC-1´or - Begagnat - 1000kr

Mickstativ - Sex trycken standar - Nytt - 1200kr

Ljudkort - M-Audio Delta 1010LT - Begagnat - 2000kr

Vi ska köpa dator snart, som vi ska bygga själv, och det kommer att gå på mellan 4000-5000kr.

Så man kan fixa en hyfsad studio för mindre än 25000kr, om man vill spela in hela band som vi kommer att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Du har tips ovan. Men i huvudsak är det lite avhängigt på vad för musik du vill syssla med och hur stor budget du har, samt om du redan har någon utrustning. En dator tillexempel. Och i så fall, vad har den för prestanda?

Om du talar om så mycket som möjligt av dina mål och tankar och vad du redan har så kan vi nog hjälpa igång dig.

EDIT: Tillägg.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm...bygga en studio och det enda tipset är utrustningen hela tiden. E inte det lite konstigt???

För mig betyder "bygga en studio" the whole shebang. Dvs beräkning av rum,ljudisolering,fällor, glasrutor, eldragning, SPL-mätning, montering, mattläggning, (matlagning), installationer, och till sist inköp av studioutrustning. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm...bygga en studio och det enda tipset är utrustningen hela tiden. E inte det lite konstigt???

För mig betyder "bygga en studio" the whole shebang. Dvs beräkning av rum,ljudisolering,fällor, glasrutor, eldragning, SPL-mätning, montering, mattläggning, (matlagning), installationer, och till sist inköp av studioutrustning. 😉

håller nästan helt och hållet med. Ska man sitta med mjukvara till 100% så kanske man inte behöver bygga massa bås och grejja. Därav min fråga om vad för musik och mm som man är intresserad av att spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm...bygga en studio och det enda tipset är utrustningen hela tiden. E inte det lite konstigt???

För mig betyder "bygga en studio" the whole shebang. Dvs beräkning av rum,ljudisolering,fällor, glasrutor, eldragning, SPL-mätning, montering, mattläggning, (matlagning), installationer, och till sist inköp av studioutrustning. 🙂

Köpa dyra prylar och sitta i ett dumt rum är att hiva grejerna i sjön... Dimensionering är A och O det är jätte roligt att räkna på tar ingen tid alls...Och sen bygga puh....och dyrt också...Men då kan man iofs sälja sin utrustning för att sponsra bygget....Då sitter man på ett grymt rum å inga prylar moment 22.... Jag tipsar 50-50 principen 50% av degen på rummet och absorbenter och diffussorer 50 % på prylar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tipsar 50-50 principen 50% av degen på rummet och absorbenter och diffussorer 50 % på prylar....

Jaha, men hur kul blir det då?

Sitta i jättebra akustik utan nåt å spela på, liksom? 🙂

Mina favoritplattor har gjorts av finniga kids i sovrummet, av hackers i garderoben och av punkband i lagerlokalen. Tjusig akustik är säkert jättebra om man har Polar-ambitioner, men med goda öron, tålamod och en schysst spektrumanalysator kommer man långt, faktiskt.

Köp prylar för pengarna säger jag! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar att sitter man i ett normalmöblerat rum, typ säng eller en soffa, eller några andra "mjuka" möbler i, och kanske en matta samt gardiner, så behöver man inte tänka så mkt på akustiken, har du dessutom ett skåp med massa böcker i är det superbra, då detta absorberar bra i lägre frekvenser.

Kort sagt, akustiken går att fixa bra utan att behöva lägga en massa pengar på det....

Har man en budget på upp till 15000:- hade i alla fall jag inte lagt 7500:- på akustik och 7500:- på grejor....snarare 12-13000 på grejor och kanske ett par tusenlappar på ett par bättre basfällor och något att dämpa sånghörnan lite med....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar att sitter man i ett normalmöblerat rum, typ säng eller en soffa, eller några andra "mjuka" möbler i, och kanske en matta samt gardiner, så behöver man inte tänka så mkt på akustiken, har du dessutom ett skåp med massa böcker i är det superbra, då detta absorberar bra i lägre frekvenser.

Kort sagt, akustiken går att fixa bra utan att behöva lägga en massa pengar på det....

Har man en budget på upp till 15000:- hade i alla fall jag inte lagt 7500:- på akustik och 7500:- på grejor....snarare 12-13000 på grejor och kanske ett par tusenlappar på ett par bättre basfällor och något att dämpa sånghörnan lite med....

Jag pratade inte om 15000 utan snarare mot 50 eller 100...Men har man 15 så är det inget snack om saken.. För 15 får man mjukvara och ett klav någon effekt och en mixer...

Det största problemet vill jag nog inte påstå e basen utan mer tidiga diskant reflexer. Men det är ren kuriosa... Basfrekvenser i all ära det enda som blir ett problem är att det krävs mer placeringsteknik för att det skall låta bra osv... Skit samma egentligen...Men jag är av tron att vill man så kan man..Men det skadar inte att ha en så bra miljö som möjligt. Om man skall arbeta något sånär proffesionellt....men men

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...