Jump to content
Annons

Inspelning, sång, tips


robotapan

Recommended Posts

Jo, jag har kommit igång med lite låtar nu, men ett problem är sången. På grund av kombinationen "dynamisk" röst/dålig mikteknik/röde nt3 + behringer preamp så har jag valt att köra med en dynamisk mick tills vidare (sennheiser e855, en ganska bra dynamisk). Fortfarande låter det dock inte helt jättebra. Har inget riktigt sångbås, ställer bara upp micken i lägenheten. Nån som har lite tips för hur man kan få lite bättre ljud utan att behöva sätta upp en massa skärmar/bygga ett bås mitt i min 24-kvadratare (som delas med flickvännen)? Har hittills testat lägga på ett reverb med kort svans (typ nåt booth-preset i min plugg) innan jag kör andra effekter men det finns säkert bättre idéer än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Datorer, kylskåp och annat som kan orsaka bakgrundsbrus är dåligt. Om du inte kan skärma av inspelningen frånd atorn, rikta iaf mikrofonen bort från den. Stäng av alla elektriska apparater du itne använder. Och spela in när det inte är så mycket ljud utifrån (typ bilar och sånt).

Det var allt jag hade. Inga egentligt vettiga tips kanske ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tomkartong på huvudet.  😄

🙂

I ren desperation hade jag faktiskt nån ide om att lägga upp en filt över lite möbler och sitta på knä under den och sjunga... 🙂

EDIT: Tack för tipset förresten Sepejens, försöker dämpa datorn så gott det går.

Redigerat av robotapan
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Dämpa akustiska gitarrer, virveltrummor och andra akustiska instrument (som annars kan börja att svänga)

Det där med filtar och kuddar är faktiskt ingen dum idé.

Heltäckningsmatta, täcken - allt som kan fånga ljudet.

Om du inte har en vacker akustik i din lägenhet (som väldigt få har) så är det bättre att få med ett så "dött" ljud som möjligt, dvs ingen akustik alls.

Sedan tycker jag inte alls att du skall dissa Röde-micken. Den låter troligen mycket bättre än din dynamiska. Tyvärr - för en själv också - mer avslöjande... 🙂

Testa att täcka in en hörna med två duntäcken. Liten matta under och gärna täcke bakom.

Reverb får man lägga på efteråt.

Dimmers kan störa, men främst då i form av störningar i ledningar.

Ibland kan lågfrekventa ljud, som man inte tänker på, höras otroligt bra i en bra mikrofon, typ lastbil på gatan-vibrationer, kylskåp etc.

Lycka till

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag får väl experimentera med alla tyger jag har då låter det som. Tack för tipsen allihopa.

captain nemo: Appropå det här med röde-micken - jo, jag tror nog också att den låter bättre egentligen, men eftersom jag varierar rösten rätt så mycket är det svårt att få ett konstant snyggt ljud. Om jag tar ett halvt steg bakåt när jag sjunger högt/skrikigt så blir det inte överslag eller så, men den trista akustiken i mitt rum gör att det låter som att dessa fraser sjungs på ett helt annat ställe. Har sjungit i dyrare kondensatormickar i en semiprofessionell studio och då lät det fan så mycket bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...