Jump to content
Annons

Mac


Ernst

Recommended Posts

Jag funderar allvarligt på att köpa mig min första mac och en begagnad powermac G5 handlar det om. Men jag har lite frågor som jag hoppas kunna få svar på.

1. Finns det nån av G5 modellerna som är bättre/sämre?

2. Nåt operativsystem som är bättre/sämre?

3. Har hört att en del grafikkort tar massa kraft, finns det nåt man bör undvika att köpa där?

4. Hur är det med andrahandsvärde på en mac?

5. Hur vet man vad man bör betala för de olika modellerna?

6. Hur är det med minnen och hårddiskar till mac, är det samma som till pc?

7. Något annat man bör tänka på?

Kan väl nämna också att jag kommer använda pro tools, pro tools M-powered och reason framförallt om det har nåt med saken att göra. Tacksam för svar.

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. På denna sida finns lite uppgifter om alla utkomna modeller, ingen tycks ha dragits med stora problem.

2. Tiger, den senaste versionen (även kallad 10.4), är supertrevlig att jobba med. Men du klarar dig säkerligen lika bra med föregångaren 10.3. Själv uppgraderade jag för någon månad sedan. Allt rullar på som vanligt. När Logic 7 kom ut, drogs det med barnsjukdomar med det då aktuella systemet, det ska va fixat nu och inget du behöver bry dig om när du kör ProTools ändå...

3. Har jag inte hört nåt om..(grafikkort finns väl för att avlasta?!) Någon annan får svara.

4. Andrahandsvärdet är som med alla datorer blekt, dock bättre än på PC-sidan. Ta en koll på blocket.se...

5. Svår fråga. MacWorld hade en prisbarometer förut (hette macbarometern). Vet inte om den täcker begagnatmarknaden. Kolla macworld.idg.se.

6. Yes, same stuff, same price.

7. Nixpix!

That's my thoughts!

/ milton

Link to comment
Dela på andra sajter

Går själv i funderingar på en uppgradering till powermac G5. Men nu blev jag ju lite nyfiken på Picazzos inlägg, har du någon info om prestanda och pris och vilka modeller det gäller som kommer i nya versioner? Vet du några bra artiklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev inga nya PowerMaar idag. Däremot går det starka rykten i Macvärlden att de ska uppdateras inom de närmaste veckorna. Vi får se. Och nytt på Powerbookfronten vill vi verkligen också se!

Hm, blev lite sugen på nya iMac G5. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit i kontakt med en del återförsäljare i veckan och ett hett tips om man är ute efter en powermac eller powerbook i dom utgående modellerna är att ringa sin favoritåterförsäljare och sätta upp sig på en väntelista för dom demoex som dom har i butiken. Enligt dom jag har pratat med ska dom flesta butiksexemplar bytas ut mot dom nyare modellerna som lanseras ikväll (NY-tid). Bättre läge att fynda får man nog leta efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...