Jump to content
Annons

Genreinriktade program


blouis

Recommended Posts

Någon som har en uppfattning om Pro Tools, Cubase och Logic är byggda för folk som producerar en speciell musikstil? Skiljer sig programmen isåfall åt?

Jag har fått en uppfattning om att det är populärt med loopbaserat musikskapande nuförtiden, även bland de stora. Typ funktioner som timestreching och beatslicing (och allt vad det heter... :rolleyes:) är ju alltid på tal i nyversionerna.

Vilket program passar bäst om man framförallt vill spela in musik med riktiga instrument, och inte klippa så mycket i materialet (alltså använda datorn mer som en avancerad flerkanalsbandare med effektmöjligheter)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vilket program passar bäst om man framförallt vill spela in musik med riktiga instrument, och inte klippa så mycket i materialet (alltså använda datorn mer som en avancerad flerkanalsbandare med effektmöjligheter)?

Kolla in SAW Studio på http://www.sawstudio.com. Snabbt och stabilt! 😉 Ta ner demon och prova, kolla även in demonstrationsvideorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har en uppfattning om Pro Tools, Cubase och Logic är byggda för folk som producerar en speciell musikstil? Skiljer sig programmen isåfall åt?

Jag har fått en uppfattning om att det är populärt med loopbaserat musikskapande nuförtiden, även bland de stora. Typ funktioner som timestreching och beatslicing (och allt vad det heter... 🙂) är ju alltid på tal i nyversionerna.

Vilket program passar bäst om man framförallt vill spela in musik med riktiga instrument, och inte klippa så mycket i materialet (alltså använda datorn mer som en avancerad flerkanalsbandare med effektmöjligheter)?

Tror att alla dom programmen klarar det där fint. Jag har dock aldrig ens orkat försöka lära mig cubase eller logic för allt ser så plottrigt och invecklat ut...så jag ska väl egentligen inte uttala mig...

Jag använder datorn ungefär som du säger, en avancerad flerkanalsbandare, och spelar bara in riktiga instrument.

Använder Protools och det fungerar utmärkt. Lätt att komma in i programmet med enkelt användargränssnitt och samtidigt ett väldigt stort och flexibelt program som växer medans man lär sig...

Men som sagt jag är allergisk mot manualer och blir mörkrädd när jag inte förstår hur man kommer igång på fem minuter... Alla dom stora programmen är nog lika "bra" det handlar mest om att kunna sitt program.

En annan aspekt är att det finns gigantiskt mycket mer plugins och mjukvaruinstrument till VST (Cubase) än ex Protools. Finns massa gratispluggar osv. Lite som att välja mellan Mac och PC.

Men jag tror du kommer att märka att vare sig man vill eller inte så vill man klippa och mixtra en del ändå... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Pro Tools brukar sägas är det bästa programmet om du vill spela in ett rockband, medan Logic är bättre på midibaserade produktioner. Men sånt ska man ta med en nypa salt; det går ju självklart alldeles utmärkt att spela in rockband även i Logic. Cubase är väl från början en MIDI-sequencer och även VST-hostarnas moder, så man kan ju gissa att Cubase skulle vara bra på MIDI också, men det vågar jag inte uttala mig om.

Om du vill använda programmet som en flerkanalsbandare tror jag inte att du kommer vara missnöjd med något av dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med Reason kan man Bara göra Techno och Trance.

Med Logic kan man Bara göra Pop och Dansband.

Med Pro tools kan man Bara göra Rockmusik.

Med Cubase Kan man Bara göra Hip - Hop.

Med Sonar kan man Bara göra Klassisk musik.

M.A.O du kan göra vad du vill i vilket program du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med Reason kan man Bara göra Techno och Trance.

Med Logic kan man Bara göra Pop och Dansband.

Med Pro tools kan man Bara göra Rockmusik.

Med Cubase Kan man Bara göra Hip - Hop.

Med Sonar kan man Bara göra Klassisk musik.

M.A.O du kan göra vad du vill i vilket program du vill.

Fast det där är ju inte riktigt sant. (Utgår från att du var tvärironisk.)

Det blir nog till exempel rätt svårt att producera rock i reason..

Det finns ändå en viss skillnad i programmen, användargränssnitt, funktioner etc, som gör att dom lämpar sig mer eller mindre bra till olika arbetssätt och musikstilar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir nog till exempel rätt svårt att producera rock i reason..

Det finns ändå en viss skillnad i programmen, användargränssnitt, funktioner etc, som gör att dom lämpar sig mer eller mindre bra till olika arbetssätt och musikstilar.

Det är ju just det att man i stort sett kan göra Precis samma sak i alla av programmen fast tillvägagångssättet skiljer sig från program till program.

Sedan tror jag att det går att göra bra Rock i Reason men det blir svårarer än att göra det i Logic.

Det är just nackdelen OCH fördelen med Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju just det att man i stort sett kan göra Precis samma sak i alla av programmen fast tillvägagångssättet skiljer sig från program till program.

...och tillvägagångssättet lämpar sig olika bra för olika arbetsmetoder och muiskstilar.

Man kan åka cykel eller bil mellan Lund och Örnsköldsvik man uppnår samma resultat. Det är bara tillvägagångssättet som skiljer. 😎

Allvarligt, jag menar inte att det är såå stor skillnad på programmen men man ska nog inte skaffa reason för att spela in rockbandet eller protools om man gör rena midi mjukvaru produktioner osv. En viss skillnad är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt, jag menar inte att det är såå stor skillnad på programmen men man ska nog inte skaffa reason för att spela in rockbandet eller protools om man gör rena midi mjukvaru produktioner osv. En viss skillnad är det.

Helt rätt.

Alla går ju att använda till alla genrer men som du säger man får ju köpa

det program som är bäst anpassat för ens ändamål.

Då är väl Logic , Cubase och Sonar dom mest mångsidiga.

Pro tools oxå visserligen men investeringen är ju betydligt högre om man

dra nytta av PT Fulla potential.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...