Jump to content
Annons

bygge av monitorer

Guest Fred_

Recommended Posts

Hallå!

Tänkte att jag skulle försöka ge mig på att bygga ett bar monitorer. Är det någon som har tips på bra, men ändå relativt billiga element? Hade tänkt mig en bas/mid samt en diskant.

Har ni andra tips, skriv gärna dom också 😉

//Fred

Annons

Hej!

Seas och Vifa: http://www.hifikit.se

Mitt andra bra tips är att ifall du har en bra förstärkare så kan det "löna" sig, eller i vart fall bli bra och vara kul att bygga själv!

Har du tänkt bygga aktiva monitorer i lägre prisklass, tänk om! Det blir dyrare att bygga själv, mätt i enbart material-kostnader!

Edited by Hans

Mitt råd: Bygg inte högtalare, om du inte tycker att högtalarbyggandet i sig

är roligt.

De högtalare du kan göra med hemutrustning, köpta typelement (ifrån HiFiKit, typ) och

standardkomponenter till delningsfilter etc. kommer inte att bli billigare än vad du kan

köpa studiomonitorer eller vanliga hemhögtalare för.

Jag talar av egen erfarenhet, det tog mig många försök (4, närmare bestämt) innan

jag lyckades bygga ett par hemstereohögtalare som lät nästan lika bra som ett par

köpehögtalare för samma pengar.

De som designar högtalare kan specialbeställa element och delningsfilterkomponenter

samt att de har all tänkbar mätutrustning. Dessutom: de har stor erfarenhet av högtalardesign.

Hoppas du inte tycker att jag är alldeles för negativ; jag bygger fortfarande ett par högtalare ibland, men

bara för att det är kul att säga "De där? Ah, de har jag byggt själv....." :rolleyes:

Mitt råd: Bygg inte högtalare, om du inte tycker att högtalarbyggandet i sig

är roligt.

De högtalare du kan göra med hemutrustning, köpta typelement (ifrån HiFiKit, typ) och

standardkomponenter till delningsfilter etc. kommer inte att bli billigare än vad du kan

köpa studiomonitorer eller vanliga hemhögtalare för.

Jag talar av egen erfarenhet, det tog mig många försök (4, närmare bestämt) innan

jag lyckades bygga ett par hemstereohögtalare som lät nästan lika bra som ett par

köpehögtalare för samma pengar.

De som designar högtalare kan specialbeställa element och delningsfilterkomponenter

samt att de har all tänkbar mätutrustning. Dessutom: de har stor erfarenhet av högtalardesign.

Hoppas du inte tycker att jag är alldeles för negativ; jag bygger fortfarande ett par högtalare ibland, men

bara för att det är kul att säga "De där? Ah, de har jag byggt själv....." :rolleyes:

Om man vet vad man gör så finns det en hel massa pengar att tjäna på att bygga själv, men som du säger så kan det ju ta ett par försök att bli haj på det. Min bror bygger har byggt högtalare flera gånger som blir en tredjedel så billiga som motsvarande färdigbyggda. Delningsfiltrena gjorde han själv och lådvolymen och formen programerade han ett program till att räkna ut.

Hej!

Det lillbabs säger är alldeles korrekt! Även jag kan av egen erfarenhet säga att några pengar tjänar du inte!

Skulle möjligen vara ifall du bygger egna klonade-varianter på 1,000,000 kr´s högtalare 😱!, men annars inte!

Min bror har byggt högtalare flera gånger som blir en tredjedel så billiga som motsvarande färdigbyggda.

Låt mig gissa, Proac-kloner? Det man där jämför med är väldigt överprissatt! Plus att det blir ju ännu billigare

att köpa lätt begagnade Proac-kloner för halva bygg-priset :rolleyes:!

Edited by Hans

Jag har byggt ett par SQ-50 från Valutronic Hemsidan är hemskt ful men deras byggsats SQ-50 är riktigt bra. Elementsatsen kostar 1500:- + frakt och sen tillkommer en MDF-skiva för ca 300:-. Jag använder dem inte som huvudmonitorer utan mer som en referens. De är väldigt ärliga och avsöljar direkt dåliga mixar. Den stora modellen går fetdjupt ner i basen (-3dB-gräns på 32 Hz) Alla som har lyssnat på mina lådor är ruskigt impade och jämfört dem med betydligt dyrare lådor. Nu finns även nån mindre låda att bygga men den har jag ingen erfarenhet av. Själv fick jag tipset av en ljudtekniker som bruka hyra in sig i min studio och han använder dem som monitorer i sin studio.

Jag skulle inte rekomendera att försöka sig på att designa några egna modeller om man inte vet exakt vad man sysslar med eller alt. tycker om att bränna pengar och misslyckas gång på gång.

Mattias

sk. ljudingenjör

Hej!

Imponerande billigt men frågan är om det verkligen är bättre än vad som idag går att få färdigbyggt för runt 2000 spänn paret!

Svenskt (Kina) lågpris: Proson Demo ex för 2395, Dynavoice à 1995, brittisk (Kina?) highend: Monitor Audio Bronce för 2495 o.s.v, e.t.c!

För 3000 får man ju hyffsade studiomonitorer med inbyggd förstärkare och att hitta bra förstärkare till passiva för en tusenlapp, det går inte!

Allt är Kinas fel 😠!

Hej!

Imponerande billigt men frågan är om det  verkligen är bättre än vad som idag går att få färdigbyggt för runt 2000 spänn paret!

om du frågar mig så låter det lätt bättre än allt jag hört i bugetklassen. Nu är ju inte SQ-50 ritad som en studiomonitor i första hand men den funkar tveklöst som en. I Hifi-träsket så har den blivit jämförd med högtalare i spektrat 10-20 papp. Vad som är viktigt för en monitor är ju att den är ärlig och att det som låter bra i lådan skall låta bra överallt annars. JAg har haft grym nytta av dem då mina Tannoy inte går så lågt ner i basen. När jag sen referenslyssnat i SQ-50 har de avslöjat mkt basbummel o andra problem som jag hade kanske missat annars. Ni är välkommna och provlyssna dem om ni är förbi västra blekinge. på deras hemsida (www.valutronic.se) finns andra referenser för provlyssning i Göteborg, STHLM o MAlmö. Jag kan bara rekomendera alla att bygga ett par både som monitor och som fet högtalare till stereon/surroundanläggningen.

Mattias

• 4 years later...
Jag har byggt ett par SQ-50 från Valutronic Hemsidan är hemskt ful men deras byggsats SQ-50 är riktigt bra. Elementsatsen kostar 1500:- + frakt och sen tillkommer en MDF-skiva för ca 300:-. Jag använder dem inte som huvudmonitorer utan mer som en referens. De är väldigt ärliga och avsöljar direkt dåliga mixar. Den stora modellen går fetdjupt ner i basen (-3dB-gräns på 32 Hz) Alla som har lyssnat på mina lådor är ruskigt impade och jämfört dem med betydligt dyrare lådor. Nu finns även nån mindre låda att bygga men den har jag ingen erfarenhet av. Själv fick jag tipset av en ljudtekniker som bruka hyra in sig i min studio och han använder dem som monitorer i sin studio.

Jag skulle inte rekomendera att försöka sig på att designa några egna modeller om man inte vet exakt vad man sysslar med eller alt. tycker om att bränna pengar och misslyckas gång på gång.

Mattias

sk. ljudingenjör

Vilken typ av SQ-50 ?

• 10 months later...

Vilken typ av SQ-50 ?

Lite sent att svara kanske men jag har byggt den ursprungliga modellen av SQ-50. Kan inte hitta den modellen på Valutronics sida nu. Det jag har tänkt nu är att bygga ett par "SQ-100" dvs med två basar i stället. Fick svar från någon i tråden nedan som hade bytt ut diskanten mot en bättre (enligt honom). Tyckte hans lösning lät intressant. Skall använda dessa lådor som en slags Midfieldlåda. Dvs kolla lågbas samt imponera på studiokunder.

SQ-100

Mattias