Jump to content
Annons

Eq före distpedal


fruitcake

Recommended Posts

Mina försök att få till ett någolunda vettigt ljud med direktinspelning av elgitarr har lett till detta än så länge:

Gitarr -> SD-1 distpedal -> Art tube MP preamp -> dator med förstärkarsimulator och effekter.

Jag har ju möjlighet att lägga på en EQ i datorn, alltså efter distpedalen. Men kan det vara vettigt/värt att skaffa en EQ pedal och använda före distpedalen?

Det blir antingen en EQ eller att byta mickar på min Squier strata. Eller har ni något annat tips för att få en bra ljud på detta sätt? Eller är helt enkelt inte möjligt att får ett bra ljud utan att micka en bra förstärkade?

Jag är rätt n00b på det här än så länge. Har spelat elgitarr 1 år ungefär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Från en n00b till en annan 🙂

Tror inte det är någon ide´att eq:a före distpedalen

Om du känner nån som har en gitarr med andra mickar ,testa och se om det låter bättre,

den micken du har kanske inte passar det soundet du vill ha.

finns ju så många varianter

Sitter själv och försöker få till ett "gött" gitarrsound 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare n00ben! 🙂

Ok så det tror du inte. Jag hade en ide om att med en EQ före disten som skär bort oönskade frekvenser och kanske höjer dom önskade en aning blir distljudet mer definerat och mindre skitigt. Men man kanske lika gärna kan åstakomma detta efter disten i datorn.

Att prova nån annans gitarr bli svårt då jag inte bor i mina hemstad nu och känner inte nån som spelar. Men jag misstänker att mickarna spelar in här. Squier mickar brukar väl inte vara så bra.

Men det ordnar sig nog tillslut. Iaf. efter jag lyckats spara ihop till en amerikan standard strata och en fender blues junior. 🙂

Hur går det med ditt sound då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej 😱

Fick mickat upp min lilla 12Watts Marshal idag med en Shure sm57 + att jag drog en kabel rätt i mixerbordet,så jag spelar in på 2 kanaler,blev lite bättre.Som dist kör jag med en Rocktron Chameleon.Blev väll någorlunda.

Men jag kör med Passiva mickar och det blir lite för Smutsigt ljud för att passa min spelstil 🥰 . Har en Dimarzio på ena guran och Seymor Dunkan FS1 på den andra,sistnämda e ju tajtare i ljudet tycker jag,men Dimarzion e lite Fetare

Sen så kan man ju koppla Mickarna på lite olika sätt också för att få olika sound

En länk som kanske kan va till användning 🥰

http://www.1728.com/guitar.htm

iofs.. skadar ju inte att testa en EQ,men kanske onödigt om du måste gå och köpa en om det inte blir bra. Sänka lågbasen lite kanske hade gjort gott och höjja lite på mellanregistret?!

Lycka Till :rolleyes:

Redigerat av Blodis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är viktigare att lära sig spela ordentligt

innan du börjar fundera på varför du inte får till det FETA soundet som alla andra har.

Spelstil och teknik är viktigare än alla möjliga EQ , Kompressorer , osv.

Jag skulle skippa Distpedalen helt och hållet eller koppla in en splitter i mellan så att du får en ren signal och en distad signal inspelad direkt.

Då har du större möjligheter att modifiera ljudet i efterhand.

Att spela in från dispedalen direkt utan att micka upp den via en stärkare brukar resultera i ett väldigt tunt ljud och oftast fungerar Förstärkaremulatorer bättre

där.

Om du däremot hade kopplat in din pedal i en stärkare och mickat upp den och spelat in då hade det varit en annan femma.

Och ja det går att få så pass bra ljud utan stärkare att du inte skulle höra skillnad vilket var vilket.

Men som du säger så är ju dina mickar inte direkt gjorda för att få ett Stort ljud.

Däremot ett nasalt Bluesljud eller Rent ljud skall nog inte vara några problem.

N

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Blodis: Låter najs! Kan tänka mig att du får till bättre ljud än mig iaf. 😎

Tackar för länktipset. Kan komma till användning när jag köper nya mickar som det lutar mer åt nu.

Piccazzo: Jo att lära mig spela tillfredställande borde väl vara min prioritet just nu. Men jag jobbar på det. 😎

Ska prova att skippa distpedalen och försöka skruva till något med bara guitarsuite. Då har jag ju också möjlighet att använda eq för disten.

Det är en fet-strata jag har så jag har en humbucker i stallet. Jag kanske borde posta ett ljudklipp hur mickarna låter så får ni bedömma om dom funkar eller om jag borde slänga dom direkt.

Tackar för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick inte att lyssna på klippet?

Men annars är jag klart inne på Picazzos linje, skippa allting innan datorn förutom preampen, och ratta till ljudet där sen. Art-preampen är en alldeles utmärkt preamp, och GuitarSuite kan låta riktigt bra. Själv tycker jag att den låter bäst om man lägger TubeScreamer och JCM900 i serie, håller tillbaka disten (gain) en del på båda två och maxar "level" på TubeScreamerna. Men det är ju en smaksak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, bra då vet jag det. Men låter inte humbuckern lite lamt? Tycker den har en ton över sig som inte låter särskilt kul. Men men, jag får väl sluta jiddra och börja trolla ist. 😎

JJRockford: hmm det tycks funka här iaf. Kan inte komma på vad som skulle kunna vara fel.

Jo guitarsuite låter bra tycker jag. Får exprementera lite mer och se om jag kan bli riktigt nöjd. Tackar för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Signalen låter ju klart svinbra; även humbuckern. Inga problem att få det där att låta bra inte. 😎

Guitar Suite-tips för schyssta hårdrocksgitarrer:

Innan du börjar lägga på pluggarna; ställ in inspelningsnivåerna så att du i genomsnitt ligger kanske -10 dB eller nåt, och det får gärna vara upp emot nollan när du saftar i ordentligt.

Lägg en Tube Screamer först i kedjan. Dra på level och backa lite på gain. Öka ev tone något.

Lägg på JCM900 sen. Kör B-kanalen, typ full gain, och ställ in eq:n så att det låter bra. Förmodligen får du backa lite på basen och mellanregistret, och sen får du försöka hitta en vettig balans på treble och prescence. Det ska låta nära och tydligt; inte för luddigt och inte för vasst.

Sen ska du SPELA HÅRDROCK!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bättra på Groth's tips ytterligare (som ju var något mer detaljerat än mitt...) och tillägga att man kan välja att lägga t ex en kompressor före allt annat. Brukar i princip gå bra med vilken som helst kompressor. Grejen är i a f att ställa in den så att man få längre substain på gitarren (ganska hög ratio, men behöver ej vara så snabb attack), avsaknaden av verkligt samspel mellan gitarr och högtalare gör ju att ljudet kan då lite onaturligt ibland (tack Freddie för det tipset!). Visserligen så får man ju fortfarande inte den här snygga rundgången som brukar smyga sig in efterhand med en riktig förstärkare, men bra substain i a f, nog för lååånga ackord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bättra på Groth's tips ytterligare (som ju var något mer detaljerat än mitt...) och tillägga att man kan välja att lägga t ex en kompressor före allt annat. Brukar i princip gå bra med vilken som helst kompressor. Grejen är i a f att ställa in den så att man få längre substain på gitarren (ganska hög ratio, men behöver ej vara så snabb attack), avsaknaden av verkligt samspel mellan gitarr och högtalare gör ju att ljudet kan då lite onaturligt ibland (tack Freddie för det tipset!). Visserligen så får man ju fortfarande inte den här snygga rundgången som brukar smyga sig in efterhand med en riktig förstärkare, men bra substain i a f, nog för lååånga ackord.

Haha, gick tillbaka å kollade ditt inlägg nu, och du hade ju skrivit nästan samma saker... SORRY det var inte meningen att stjäla dina tips; jag hade helt missat att du skrev det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina försök att få till ett någolunda vettigt ljud med direktinspelning av elgitarr har lett till detta än så länge:

Gitarr -> SD-1 distpedal -> Art tube MP preamp -> dator med förstärkarsimulator och effekter.

Jag har ju möjlighet att lägga på en EQ i datorn, alltså efter distpedalen. Men kan det vara vettigt/värt att skaffa en EQ pedal och använda före distpedalen?

Det blir antingen en EQ eller att byta mickar på min Squier strata. Eller har ni något annat tips för att få en bra ljud på detta sätt? Eller är helt enkelt inte möjligt att får ett bra ljud utan att micka en bra förstärkade?

Jag är rätt n00b på det här än så länge. Har spelat elgitarr 1 år ungefär.

De flesta rekommenderar att processa signalen i efterhand vilket jag också brukar göra, MEN faktum är att om du EQ:ar signalen innan pedalen så kommer det att påverka distpedal samt preamp mm och i vissa fall så kan det låta väldigt bra. Mitt tips är att testa.....det kan ju inte skada i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det ja, det leder mig in på ännu en sak jag tänkte nämna.

För ett par år sedan var jag i samspråk med en dansk producent; har glömt hans namn men han proddade bland annat gitarrerna på Falconers första skiva tillsammans med Andy LaRoque. Hur som helst; ett av hans generalknep var att köra en boss eq-pedal först i kedjan. Om jag inte minns helt fel brukade han sänka lite vid 500Hz och höja lite vid 2,2KHz för att få mer punch. Detta var iofs tillsammans med riktig stärkare, men jag antar att metoden fungerar bra tillsammans med mjukvara också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina försök att få till ett någolunda vettigt ljud med direktinspelning av elgitarr har lett till detta än så länge:

Gitarr -> SD-1 distpedal -> Art tube MP preamp -> dator med förstärkarsimulator och effekter.

Jag har ju möjlighet att lägga på en EQ i datorn, alltså efter distpedalen. Men kan det vara vettigt/värt att skaffa en EQ pedal och använda före distpedalen?

Det blir antingen en EQ eller att byta mickar på min Squier strata. Eller har ni något annat tips för att få en bra ljud på detta sätt? Eller är helt enkelt inte möjligt att får ett bra ljud utan att micka en bra förstärkade?

Jag är rätt n00b på det här än så länge. Har spelat elgitarr 1 år ungefär.

skulle tipa på att ett eq mellan disten och preampen skulle vara efektivare...

Behringer har en pedal för 220:- som kan vara värd att testa... inte markandens besta men förmodligne den billigaste....

beringer har haft ett 5-bands Eq (ultra-q pro tror jag det hette) som musikbörsen sålde t för 596:- eller något likande....

annas så brukar Strator (läs dom under 5000:- (finns undantag)) ha problem med att skärmen stör mikarna...

låses billigast med en bra kabel (läs:tjok) och att an sitter lite länger från daton när man spelar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla tips!

allo99: Men lägger jag EQ:n efter disten kan jag lika gärna använda en EQ plugg i datorn ist. för att köpa en pedal. Det borde väl bli samma sak kan jag tänka mig.

Jo skärmen gör att singelcoilarna brummar rätt bra. Men det är inget större problem än så länge. Låter genuint hemmasnickeri om det då. 😉

Men nu har jag iaf. skippat distpedalen och lekt lite med eq. Av nån anledning provade jag några EQ presets som hänger med Ableton Live och helt plötsligt vart det perfekt!

Var preseten curves jag provade och den gav mig precis det ljudet jag var ute efter, iaf. på singelcoil mickarna. Går nog att få till det riktigt bra nu om jag exprementerar vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en del skruvande har jag kommit fram till detta:

improv 1

"arrangemanget" är ett 2 ackords spektakel ni inte behöver bry er om.. 😄

Har jag skuvat bort mig totalt med EQ:n? Har 2 stycken nu, innan jcm900 och en efter.

Vad jag vill ha fram vet jag iofs. inte. Men antagligen ett bra lead sound. Några frekvenser som tycks fattas? Mitt musiköra är väl inte vad det borde vara än.

Provade också att blanda med den rena signalen. Låter så här:

improv fetare

Kan inte riktigt bestämma mig vilken som låter bäst.

Några synpunkter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...