Jump to content
Annons

SoundBlaster X-Fi XtremeMusic vs X-Fi Fatal1ty FPS


iHz

Recommended Posts

Okej, så här ligger det till...

Jag och familjen åkte till Sälen i somras en vecka och lämnade min storebror hemma, eftersom att han inte ville följa med.

Innan vi åkte iväg sa mamma och pappa till honom att inte ha några vilda fester. Men vad tror ni hade hänt i slutet av veckan? Såklart att han hade bjudit hem sina kompisar och sina kompisars kompisar på fest!

Men inte nog med det! Under festen hade någon smugit ner på nedervåningen medan alla andra var på övervåningen och festade. Denne någon hade tatt sig till datorn, dratt ur alla sladdar ur datorn, tatt den under armen, krossat ett fönster, rusat ut till en röd volvo som stod utanför och kört iväg. 😱 Så lätt var det!

Nu sitter jag vid morsans gamla Compaq Armada 110. Kan endast köra Audacity på den, men det är knappt! 😆

Idag fick min farsa en broschyr från sitt jobb om att beställa en Hem-PC. Alternativen vi tittar på är Fujitsu-Siemens Scaleo T och Scaleo X. Scaleo X är en dyrare variant.

Vad som är mest intressantast är ju i mitt fall ljudkorten i dessa datorer. Vad vi har att välja mellan är Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic (Scaleo T) och Sound Blaster X-FI Falat1ty FPS (Scaleo X).

Jag har hört att man borde undvika Creative-ljudkort, men jag vet inte om det gäller budgetkort eller överhuvudtaget. Är nämnda ljudkort värda att satsa på, eller tycker ni att jag ska köpa ett externt FireWire-kort (det mest logiska valet. FireWire alltså)? 🙂

Det här gäller, som ni säkert har förstått, mixning och allmänt musikskapande, men ska ändå funka till spel.

Om Sound Blaster inte är något bra val av ljudkort för musikskapande, vad rekommenderar ni för kort?

Kraven i det fallet är:

* Externt

* FireWire

* Pris mellan 900-2500 (3000) kr

*Låg latency (max 20ms men runt 15ms och neråt hade vart bra)

Jag håller mest på med elektronisk musik, men det kan hända att jag spelar in röster och instrument också, så minst en mic ingång skulle vara bra att ha.

Tack för alla tips på förhand! 🙂

//iHz

PS. Finns det några andra faktorer än ljudkort som spelar in när det gäller bra prestanda vid ljudbehandling? DS.

Redigerat av iHz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag köpte just en Juli@ gör 1495:- fungerar skit bra, kör Guitar Combos med 1ms utan problem.

Köpte ett Soundblaster X-Fi innan men lämnade tillbaka den för den krånglade.

Tack för ditt svar!

Har du kört några externa enheter genom den? T.ex. en synt eller nån trummaskin etc?

//iHz

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt Juli@ funkar bra med syntarna. Den har ju bara två ingångar, så det blir ju oundvikligen att köra allting genom mixern innan det går in i ljudkortet för det mesta, även fast man ibland kör direkt-ut från syntarna nån gång om man vill vara säker på att man får riktigt bra ljudkvalitet, eller man vill processa dom syntar som har lite bakgrundsbrus med så bra kvalitet som möjligt. Har i alla fall inte ångrat köpet av ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Billigaste F-S Scaleo X jag kunde finna, som f.ö. ser klart bra ut på pappret med sin P4 3.0 GHz / 1024 MB samt 250GB HD, hade tillhörande

Audigy 2 ZS Platinum-ljudkort med på pappret bra prestanda, separat anslutningsbox med hela kitet utav b.l.a. Midi, hörlursutgång, o.s.v.

ska nog funka väl så bra innan man eventuellt uppgraderar sig!

Hur mycket kostade den då? Vart hittade du den? För i broschyren om Hem-PC står det att den kostar 24.674 kr.

Och du har rätt. Prestandan är inget att klaga på direkt! 🙁

Hare bra!

//iHz

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det fanns 3st olika Scaelo X att välja på, den dyraste kostade 25-nånting medan den billigaste P4 3.0 GHz / 1024 MB... gick på 14-nånting!

På: http://www.inwarehouse.se/productDetail.as...12002&ReferId=3 så finns,

3.6 GHz, 2 GB RAM, 500 GB HD för 25,500:-

3.2 GHZ, 1 GB RAM, 320 GB HD för 20,000:-

3.0 GHZ, 1 GB RAM, 250 GB HD för 14,500:-

Alla 3 med Audigy 2 ZS Platinum. Den i särklass mest prisvärda är ju den för 14,500 så kolla ifall det går att lägga till 1 GB i RAM och 250GB HD!

Borde gå att får för totalt sett innunder 17500:- Pentium 4 blir för varma, så processorerna över 3GHz är för det första inte lika snabba som de

utges för att vara då de ibland kör på "delfart" för att inte överhettas samt gör även datorn högljudd, då fläktarna pressas till max, så 3 GHZ:aren är

nog att föredra ändå, alldeles bortsett ifrån att den även blir +8000 kr billigare 😳!

PS med "ska nog funka väl så bra innan man eventuellt uppgraderar sig!" åsyftades ljudkortet, datorn lär nog hålla ett bra tag framöver!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! 🙂

Men Attila D (eller någon annan), vad är det för problem med X-Fi-korten?

För nu har farsan och jag snackat lite och kommit fram till att antingen blir det Hem-PC eller ingenting alls. Håller alla med om att jag borde köpa till ESI Juli@?

Hare bra!

//iHz

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inga problem med X-fi korten men mitt råkade bara krångla så jag lämnade tillbaka den och gick o köpte en Juli@.

Satte in kortet o installera drivrutinerna sen så var det bara att köra

behövde inte ens göra nån inställning alls, allt fungerar bara som det ska 😕

Jag är hel nöjd med Juli@ 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du på ett Creative-kort. Många kända artister har använt sämre ljudkort än så. Annars är Creative ett skitföretag, men deras kort funkar bra med spel också vilket kan vara kul ibland.

Om jag förstått det hela rätt, så har du att välja mellan en burk med X-Fi Fatal1ty FPS och ett X-Fi XtremeMusic? De är två väldigt lika kort. Bizarrt nog så har Fatal1ty FPS en trevlig användbar breakoutbox med midi-kontakter, som saknas på XtremeMusic... Fatal1ty FPS har mikrofoningång också. Om jag fick välja skulle jag helt klart köra på ett X-Fi Fatal1ty FPS för musikbruk.

Dumt va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo men i.o.m. att Fujitsu-Siemens stog för dehemdatorerna som erbjöds och att både de jag har möjlighet att köpa samt alla dom

jag fann på nätet hade Audigy 2 ZS Platinum borde det inte vara några somhelst problem att ordna när/om du köper hemdatorn?

Fast Creative-korten kanske är lika bra? Har ingen aning om vad det är för kort! Om du vill kan jag ta ett allvarligt snack med din brorsa 😛!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstått det hela rätt, så har du att välja mellan en burk med X-Fi Fatal1ty FPS och ett X-Fi XtremeMusic? De är två väldigt lika kort. Bizarrt nog så har Fatal1ty FPS en trevlig användbar breakoutbox med midi-kontakter, som saknas på XtremeMusic... Fatal1ty FPS har mikrofoningång också. Om jag fick välja skulle jag helt klart köra på ett X-Fi Fatal1ty FPS för musikbruk.

Dumt va?

Fatal1ty FPS låter som ett bättre alternativ, men eftersom att det är Scaleo X-datorn som kör med den och att Scaleo X är mer av en multimediadator, så är det mest troligt att det blir Scaleo T och Xtreme Music.

  Hej!

Jo men i.o.m. att Fujitsu-Siemens stog för de hemdatorerna som erbjöds och att både de jag har möjlighet att köpa samt alla dom

jag fann på nätet hade Audigy 2 ZS Platinum borde det inte vara några somhelst problem att ordna när/om du köper hemdatorn?

Fast Creative-korten kanske är lika bra? Har ingen aning om vad det är för kort! Om du vill kan jag ta ett allvarligt snack med din brorsa 🙂!

Så du menar alltså att jag skulle kunna byta ut ljudkortet till ett ZS Platinum? Tveksamt...

Hare så bra, alla!

//iHz

Redigerat av iHz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här gäller, som ni säkert har förstått, mixning och allmänt musikskapande, men ska ändå funka till spel.

Jag tänkte börja med att stampa alla SBLive-användare på tårna. 🙂

Båda Soundblaster-korten funkar bra till dina spel. Till din musik använder du med fördel ett annat kort.

Ett avancerat dyrt Soundblaster kan kosta lika mycket som ett kompetent professionellt musikstudio-interface. Creatives musikerprylar tillverkas under E-MUs namn och flagga, och konsumentkorten som Soundblaster-serien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här gäller, som ni säkert har förstått, mixning och allmänt musikskapande, men ska ändå funka till spel.

Jag tänkte börja med att stampa alla SBLive-användare på tårna. 🙂

Båda Soundblaster-korten funkar bra till dina spel. Till din musik använder du med fördel ett annat kort.

Ett avancerat dyrt Soundblaster kan kosta lika mycket som ett kompetent professionellt musikstudio-interface. Creatives musikerprylar tillverkas under E-MUs namn och flagga, och konsumentkorten som Soundblaster-serien.

Ok. Tack så mycket!

Eftersom att jag nu överväger att köpa ESI Juli@, vill jag veta om det funkar lika bra till spel, eller ska jag koppla ur Juli@:n när jag t.ex. startar upp Doom 3?

Hare bra!

//iHz

Link to comment
Dela på andra sajter

Juli@ funkar med spel, helt klart. Du har inte effekter som EAX och surroundljud då, men det är inte hela världen.

Skulle däremot inte säga att ett modernt soundblaster nödvändigtvis är ett dåligt kort och det är fullt möjligt att du känner att det räcker för dig. Moderna ljudkort från Creative och andra tillverkare är himla mycket bättre än ljudkort var för bara ett par år sen. Beror helt på vad du har för krav. Om det är hyfsat billigt är det ju ännu bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle däremot inte säga att ett modernt soundblaster nödvändigtvis är ett dåligt kort och det är fullt möjligt att du känner att det räcker för dig. Moderna ljudkort från Creative och andra tillverkare är himla mycket bättre än ljudkort var för bara ett par år sen. Beror helt på vad du har för krav. Om det är hyfsat billigt är det ju ännu bättre.

Vad jag hade tänkt använda kortet till är att ta ut ljudet genom hårdvarueffekter och sedan in i datorn igen. Alternativt genom en framtida mixer också. Kan hända att jag spelar in min brorsas gitarrlåtar.

Förresten, är ESI Juli@ externt eller inte? För jag såg på en bild på en annons någonstans att det var internt (PCI Express). Är det så att det finns som internt och externt?

Hare bra!

//iHz

Link to comment
Dela på andra sajter

ESI Juli@ är ett internt, helt vanligt PCI-kort. Du har väl kollat på ljudkortets hemsida, så du vet exakt vad kortet är för nåt? Oo;

Om man har mixer så är ett ljudkort som Juli@ med balanserade in- och utgångar alltid bra, annars låter det som att ett soundblasterkort lika gärna skulle funka för dig. Juli@ har ju midikontakter också, om man nu skulle vilja ansluta nån extern synt.

Aja.. när det gäller hårdvara är det lätt att bli prylgalen. Kolla efter vad allt kostar och om det verkligen är värt det för just dig. Lyssna inte på folk som säger att det och det är skit, och att du måste köpa nåt bättre. Nog för att jag personligen aldrig skulle köpa ett soundblaster igen, men jag känner folk som använder sina billiga bulk-soundblasterkort och tycker det duger alldeles utmärkt för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undvik externa ljudkort om du inte har någon bra anledning till att skaffa ett. Som att du har en bärbar och vill spela in musik på resande fot exempelvis. Externa ljudkort kostar i regel mer och kräver ofta även lite mer processorkraft. Men andra ord får du ett bättre ljudkort för samma pengar som belastar datorn mindre om du köper ett PCI-baserat ljudkort.

Vad gäller Creative korten så är det de kort som är absolut bäst för att köra spel. Att göra musik fungerar hyfsat men ofta tillräckligt bra för att den som inte är väldigt kräsen skall kunna stå ut med det ett år eller två.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Juli@ är ett internt ljudkort.

Om externt var ett krav, är kanske Mbox 2 nåt i din stil? Stabilt, Firewire, lågt pris.

Eller kanske något FW-interface från M-Audio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej, nej inte Mbox! Vad du än gör köp inte MBox 😱! Den kommer du även garanterat aldrig få att funka till spel!

Smidigaste kortet jag haft erfarenhet av är PreSonus FireBox som f.ö. sett till priset (3495:-) är ett kanon-kort!

Man öppnade lådan och kortet hoppade gladlynt ut och installerade sig därefter alldeles av sig själv! 😮! Nej men nästan!

In med installations.cd´n och 30 sekender senare var allt klart Lade faktiskt till sig själv i både Windows samt i Cubase, rekord?

Inga oljud vid inspelning, riktigt bra ljud överlag och kraftfullaste hörlursförstärkaren jag nånsin stött på som är bra att ha om

man råkar ha trögdrivna lurar, låg latency, innunder 3ms utan problem, stark rekommendation på denna produkt m.a.o!

Stora fördelen med externa-ljudkort är man kan placera dom lämpligt men ett bra PCI med breakout-box har ju alla fördelarna!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Stora fördelen med externa-ljudkort är man kan placera dom lämpligt men ett bra PCI med breakout-box har ju alla fördelarna!

Hmm.

Kan man på något sätt köpa till en breakout-box? För det kan vara aningen pilligt att ha alla kontakter där bak.

Tack för alla svar!

Hare bra!

//iHz

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kommer du även garanterat aldrig få att funka till spel!

Men iHz får ju skaffa ett billigt ljudkort att använda till spel och Windows osv.

Mboxen är för musikprogrammen enbart 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, i och för sig men varför köpa två ljudkort vara det ena är heldyrt krångligt och halvbra när man istället kan köpa ett enda halvdyrt

strulfritt samt helbra ljudkort? FireBox är bättre än MBox på allt, allt, allt! Om man inte kör PT LE, då man ju tvunget måste ha MBox!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man på något sätt köpa till en breakout-box? För det kan vara aningen pilligt att ha alla kontakter där bak.

Jag hade en fråga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...