Jump to content
Annons

Varför skall jag lämna Cubase 5.1?


Eternal

Recommended Posts

Jag är nog den mest konservativa på forumet...

Jag sitter nämligen fortfarande på Cubase 5.1 därför att jag trivs med det.

Men vad kan jag vinna på att uppdatera till Sx1, Sx2 eller Sx3?

Efter att testat en del av de nyare kan jag bara säga att jag inte trivs. Vilka är de tekniska fördelarna snarare än användarvänlighet? Borde jag pressa mig till uppdatering?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du en setup som du kan som ett rinnande vatten, som fungerar och inte irriterar dig på något sätt eller får dig att ligga och drömma våta drömmar om det grönare gräset hos grannen, så finner jag ingen anledning till att du skulle uppgradera.

EDIT: Sen är väl alla förändingar av ett invant arbetssätt obekväma i början.

Redigerat av Overdub
Link to comment
Dela på andra sajter

Borde jag pressa mig till uppdatering?

Om man säger så här; Jag kör med Cubase SX2 men har testade 5.1 en gång hos en kompis och det kändes som man gick tillbaka till stenåldern. 🙂

Tycker absolut att du ska uppdatera...bara det grafiska i SX-versioner jämfört med 5.1-version gör det ju värt att uppdatera. 😠

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Den absolut bästa SX-versionerna enligt mitt tycke måste vara SX 2.2

Det är nog den version som ger mest prestanda för pengarna om man ser till hur "snål" den är på CPU-belastning och rent arbetsmässigt känns som den mest flexibla.

Steget mellan VST 32 5xx och SX-familjen är relativt stort och kan kännas lite jobbigt under en kort instegsperiod, men när du väl kommit igång med de mest grundläggande skillnaderna kommer du aldrig mer vilja gå tillbaka... ( utan att bli katastrofalt frustrerad 😄 )

Steget mellan SX 2 och SX 3 är inte så fantastiskt stor, mer än att programmet kräver 50% mer CPU... Sen att programmet (SX 3 ) mer och mer anpassas för att köra extern hårdvara rätt in i Cubasemixern genom multiports audiointerface passar åtminstone mig som handen i trosan.. 🙂

😄

Så ta steget nu o släpp relingen 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jobbiga är att mina plugins och annat gött inte alltid funkar fint i de nyare versionerna. Att Sx är mer ögongodis skiter jag i...

Eftersom jag inte använder trosor så drar jag väl ingen nytta av det heller?

Jag menar är det värt att lägga ner tid på de nyare.... Alltså vinner jag mer än vad det kostar i frustration?

Link to comment
Dela på andra sajter

trivs du med 5.1 så stanna kvar för fan, 7000kr är inte värt bara för att vara med i det senaste. 5.1 är dessutom MYCKET mer stabilt än sx3 men dock är sx2 värt att tänka på eftersom har en del nyttiga funktioner som inte 5.1 saknar och dessutom inte drar cpu-

kraft så att man blir rädd. sx3 är ett monster med tusentals funktioner, dock använder man ju aldrig mer än 2-300 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag använde VST 5 jobbade jag på en PIII 1 GHz. Det funkade bra. Sedan uppgraderade jag till SX 1 och körde ett kort tag på samma maskin. Inga större prestandaförluster (förutom att jag uppgraderade OS till XP som i sin tur krävde mer ram-minne).

Idag kör jag SX 2.2 på en nyare maskin och trivs med det.

Om du har en äldre dator gissar jag att det kan bli en märkbar prestandasänkning att uppgradera till SX2. Speciellt om du idag kör W 98/Me. (Fast det kanske ingen gör längre 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

...speciellt om du idag kör W 98/Me. (Fast det kanske ingen gör längre 😕 )...

Jodå...på en flång ny maskin åxå (nästan).

Håller med "suedehead", trivs du med den version av programmet du använder och tycker att det uppfyller de krav du har...varför byta??? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför byta?

Vilken fråga!!! 🙂

Det är ju hippare att köra det absolut senaste... 😕😄

Jag håller mig alltid uppdaterad på alla fronter - men med tanke på vad jag egentligen använder i Cubase, så hade jag lika gärna kunnat fortsätta med VST 5... Jag använder dock fortfarande 5:an till vissa gamla projekt som inte har blivit färdiga - eftersom det är mycket automatisering i låtarna - och därför för stor risk att saker försvinner om man tar in projekten i SX... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jobbiga är att mina plugins och annat gött inte alltid funkar fint i de nyare versionerna. Att Sx är mer ögongodis skiter jag i...

Eftersom jag inte använder trosor så drar jag väl ingen nytta av det heller?

Jag menar är det värt att lägga ner tid på de nyare.... Alltså vinner jag mer än vad det kostar i frustration?

Och ursäkta om jag försöker med taskiga liknelser förklara hur mycket smidigare din musikproduktion kommer gå... vill du öht kunna göra musik snabbare, flexiblare, bli mer kreativ?

svarar du nej på två av ovanstående frågor: behåll VST 5.1 för all framtid

Att alla plug-ins inte funkar? Nej men skaffa en licens och kör parallellt då.. jag har både SX 2.2 och 3 parallellt, samt en del andra programvaror parallellt..bara för just kompatibilitetsproblem.

SX är mer än ögongodis..men tröskeln kan kännas jobbig under ett par timmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte Cubase första gången det kom. Hade tidigare kört med 16-kanalsbandare efter 8-kanalaren men började med en enkel stereorullbandare. Då är vi tillbaka i 60-talet. Jag och min spelkompis kopplade ihop två st 2kanalare och fick stereoinspelning med ett stereopålägg då första inspelningen kopierades över till andra maskinen. Vi var två personer men lät som FYRA! Vad kunde man mer begära? Då kunde man ju aldrig drömma om vad komma skulle för musikutövaren med datorns intåg. Efter mitt första Cubase har jag uppgraderat varje gång och hittat nya hjälpmedel som jag aldrig hade en tanke på tidigare. Nu har dom ju uppdaterat så ofta att jag köpt en uppdatering utan att hinna använda den innan det kommit en ny. Jag har då inte hunnit färdigställa alla projekt under arbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ursäkta om jag försöker med taskiga liknelser förklara hur mycket smidigare din musikproduktion kommer gå... vill du öht kunna göra musik snabbare, flexiblare, bli mer kreativ?

På vilket sätt skulle dessa fördelar yttra sig? Snabbare kan jag tänka mig att de nyare är eftersom fler funktioner ligger närmare till hands.

Men att jag skulle bli mer kreativ förstår jag inte!?

Skulle du kunna precisera?

Svar till joachime:

Nej jag använder en ganska kraftig dator så den skall nog orka med de nyare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ursäkta om jag försöker med taskiga liknelser förklara hur mycket smidigare din musikproduktion kommer gå... vill du öht kunna göra musik snabbare, flexiblare, bli mer kreativ?

På vilket sätt skulle dessa fördelar yttra sig? Snabbare kan jag tänka mig att de nyare är eftersom fler funktioner ligger närmare till hands.

Men att jag skulle bli mer kreativ förstår jag inte!?

Skulle du kunna precisera?

Svar till joachime:

Nej jag använder en ganska kraftig dator så den skall nog orka med de nyare!

Ok. Om vi säger så här ( jag utgår alltså från mig själv, men all information behöver inte gälla alla - läs mellan raderna och bilda en egen uppfattning.)

När jag arbetade med VST 5.1 och tyckte att livet var skönt, arbetet flöt på och det inte fanns några problem... allt var frid och fröjd.. sen kom SX 1 och jag som alltid uppdaterat mina Cubase'ar sedan allra första versionen 1 ( straxt efter att de bytte namn från Steinberg Pro 24 på Atari) hakade på och klev över pölen utan att bry mig om ifall det skulle göra mitt liv enklare eller på annat sätt göra så det blev lättare att vara kreativ, märkte att tröskeln till en början gjorde att man blev förbannad - inget var sig likt - helt nytt gränssnitt och arbetssätt, myycket buggar..

well.. efter ett par timmar började man märka att det faktiskt var ett smidigare gränssnitt och att hanteringen kändes lättare och att detta sammantaget gjorde så att man kände mer kreativitet, man ville försöka ge sig på saker man aldrig annars tänkt på.

Det är detta jag menar med att kreativiteten ökar:

Om du håller på och gör en låt, sen helt plötsligt funderar du på att göra något utöver det vanliga, du luskar ut att för att komma dit behöver du göra det i 8 steg.

Om programmet sedan uppdateras genom ny programversion så denna operation enbart tar 1 steg. Skulle man inte kunna säga att kreativiteten ökas genom att begränsningarna är färre?

Men ok, jag har förstått att vi tänker olika så andra får väl bedömma hur de ska ge dig ett korrekt svar.

SX 1 och SX 3 är väl mer tveksamt om jag skulle rekommendera en uppgradering till, men eftersom det i mitt fall handlar om löpande uppgraderingar har inte kostnaden varit så stor mellan varje steg, som exempelvis att gå från VST 5.1

Lycka till med ditt val hursomhelst, jag kan bara säga att för egen del var uppgraderingen till SX 2.2 värt varenda krona.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter också kvar i 5.1-träsket och det funkar ypperligt för mig. Har testat SX och tyckte att det var för mycket nytt att lära sig så jag stannar nog kvar ett litet tag till. Och jag tror inte att jag blir en så mycket bättre musiker bara för att jag byter upp mig.

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag tror inte att jag blir en så mycket bättre musiker bara för att jag byter upp mig.

Det är inte som att jag är uppnosig, men detta är ett forum om studio. Att uppdatera våra mjukvaror handlar inte om att bli bättre musiker utan att ens STUDIOARBETANDE förhoppningsvis ska kunna utföras lättare och smidigare...

MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, duktigare musiker blir man ju inte, snarare latare. Nya funktioner tillkommer hela tiden så att du låter duktigare än vad du kan prestera live. Kvantisera audio, välja bästa tagningen strof för strof, tänja i för korta toner, osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, duktigare musiker blir man ju inte, snarare latare. Nya funktioner tillkommer hela tiden så att du låter duktigare än vad du kan prestera live. Kvantisera audio, välja bästa tagningen strof för strof, tänja i för korta toner, osv.

Att arbeta i studio tycker inte jag hänger ihop med vad du musikaliskt kan prestera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter själv på Cubasis VST 5.0, vilket har gränssnittet från gammla VST, och trycker att det funkar... nåja, inte utmärkt. Men jkag kan programmet och det är det som gör att jag fortsätter att köra det. Sedan skall det ju också sägas att min dator är en aning slö...

Detta är möjligen lite off topic, men, när man skall spela in på fler än ett spår i VST, måste man även då i "riktiga" verison (alltså inte Cubasis, utan Cubase VST) välja kanalen "any" på samtliga spår som ska spelas in, och sedan när inspelningen är gjord dra över alla spåren från audio poolen till arrangemangsfönstert? Detta är en aning klumpigt om man säger så...

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är möjligen lite off topic, men, när man skall spela in på fler än ett spår i VST, måste man även då i "riktiga" verison (alltså inte Cubasis, utan Cubase VST) välja kanalen "any" på samtliga spår som ska spelas in, och sedan när inspelningen är gjord dra över alla spåren från audio poolen till arrangemangsfönstert? Detta är en aning klumpigt om man säger så...

What? Jag kör också Cubasis VST 5.0, när jag spelar in audiospår är det bara att klicka på ett audiospår, välja någon kanal man inte använt än (1-16) och trycka på rec. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är möjligen lite off topic, men, när man skall spela in på fler än ett spår i VST, måste man även då i "riktiga" verison (alltså inte Cubasis, utan Cubase VST) välja kanalen "any" på samtliga spår som ska spelas in, och sedan när inspelningen är gjord dra över alla spåren från audio poolen till arrangemangsfönstert? Detta är en aning klumpigt om man säger så...

What? Jag kör också Cubasis VST 5.0, när jag spelar in audiospår är det bara att klicka på ett audiospår, välja någon kanal man inte använt än (1-16) och trycka på rec. 😉

Jo, så gör jag med. Men ska man spela in fler än ett språ samtidigt så måste man göra som jag beskrev det om jag inte är helt ute och cyklar...

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...