Jump to content
Annons

Stereo expander


FredrikMikaelsson

Recommended Posts

Hallå,

Provade att lägga på en Stereo expander på en av mina låtar. Steriobilden blev ju bredare, men vad är det pluggen gör rent konkret med låten? Är det någon som kan förklar på ett vettigt sätt utan att man måste känna att man måste jobba på NASA för att förstå. 😉

När bör man använda sig av en expander? Är det vanligt att använda den vid mastring?

Ja,ja det var några frågor det, hej, hej,

//FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hallå,

Provade att lägga på en Stereo expander på en av mina låtar. Steriobilden blev ju bredare, men vad är det pluggen gör rent konkret med låten? Är det någon som kan förklar på ett vettigt sätt utan att man måste känna att man måste jobba på NASA för att förstå. 😉

När bör man använda sig av en expander? Är det vanligt att använda den vid mastring?

Ja,ja det var några frågor det, hej, hej,

//FredAsp

Som ingenjör på Nasa kan jag berätta vad en sådan plugg normalt gör. Oftast delar den upp frekvensspektrat i kanske fyra delar (bas, 2 st mellan, diskant). Sedan fördröjer den ena signalen (vänster eller höger) lite i förhållande till den andra.

Det är i enkelhet vad den gör. Sedan kan man ju göra enkla saker väldigt svåra så att det låter bättre ...

Jag brukar använda en expander när jag mastrar. Men om man har gjort en snygg mix innan brukar man inte behöva använda den så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack,

Vilken tur att jag går en kvällskurs, Astronaut på distans. 😉 så jag förstår vad du menar!

Jag försöker, tycker att jag mixar brett, men tycker aldrig att det blir lika bra som på proffsens plattor. Men det kanske blir bättre i framtiden om jag börjar använda mig av expandern!

Finns det mer knep för att få bredd på materialet? (Nu när man börjar få lite djup i låtarna 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå,

Provade att lägga på en Stereo expander på en av mina låtar. Steriobilden blev ju bredare, men vad är det pluggen gör rent konkret med låten? Är det någon som kan förklar på ett vettigt sätt utan att man måste känna att man måste jobba på NASA för att förstå. 😉

När bör man använda sig av en expander? Är det vanligt att använda den vid mastring?

Ja,ja det var några frågor det, hej, hej,

//FredAsp

Var noga med att kolla så de inte lackar ur i mono när du mixtrat med stereopluggar. Alla breddar inte exakt likadant. Skulle nog inte använda stereobreddare på slutmixen om du redan breddat före rätt mycket och hållt på. De kan fasa bort saker. (fast beror fortfarande på hur pluggen behandlar signalen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag prövade att använda stereobreddare en gång... men det lät äckelfasfel i mono så sen dess har jag hållit mej borta från sånt... Känns bättre att lösa sånt på ett sätt som fortfarande håller musiken köksradiovänlig, dvs i själva mixen. 😆 Men vad vet jag, det kanske finns avancerade stereobreddare som löser det där på nåt magiskt sätt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nog olika modeller för det här. I Samplitude som jag använder verkar det fungera som följer, en logisk modell verkar det på mig.

1) Gör om signalen till en MS - signal, dvs en signal med mono information och en med stereoinformation.

2) Öka eller minska S-kanalen, en vanlig enkel regel alltså.

3) Lägg ihop signalerna igen till en vanlig stereo.

Dvs pluggen lägger inte till något delay eller så, bara ökar eller minskar den stereoinformation som redan finns där.

En effekt av detta är att om man spelar i mono så låter det precis samma oavsett hur mycket eller lite stereobreddning man lagt på pluggen.

I Sam kan man använda flera band, det kan till exempel ibland vara en bra ide att minska stereobredden på den djupa basen. Öronen sägs ju inte kunna höra riktning där ändå, så då kan man lika väl köra mono längst ner i frekvenserna.

Men som sagt, detta är bara en av olika sätt att göra stereobreddning.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...