Jump to content
Annons

Tips på förbättringar i ljudet


Zamn

Recommended Posts

Ska börja spela in lite låtar jag haft i huvudet ett tag. Är dock nybörjare på att spela in och har endast enkel utrustning för tillfället. Har cubase, dynamisk mick, sb live, en epiphone aj-18s och min veka röst... Ska köpa en m-box+kondensator-mick så fort jag får mer pengar, men har iaf grunden och vill börja prova mig fram.

Ett prov på hur ljudet är nu finns på www.zapper.se/lullaby003.mp3 (nån som vet vem som skrivit den :?

Förslag på förbättringar mottages gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ditt SBlive brusar en hel del men kortet har sina fördelar...

Om du inte redan vet så har ditt kort en inbyggd sampler som du kan köra formatet soundfonts med. De medföljande ljuden från Creative är enligt min mening inget vidare men du kan tanka hem soundfonts från nätet gratis på många ställen samt sampla själv med hjälp av Vienna. Kolla Sf2midi.com, där finns alla programmen samt en hel del användbara sf2-filer att ladda hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det går att undvika så spela inte in i samma rum som t ex datorn. Undvik öht alla apparater och manicker i huset som surrar och brummar (kylskåp, fläktar etc). En mikrofonförstärkare eller extern A/D-omvandlare på det och du har ett bra ljud. Sedan är det bara att trimma upp den där veka rösten 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ska kolla upp soundfonts.

Det blir svårt att inte spela in i samma rum som datorn.

Önskar att vi hade ett rum till som man kunde ha bara till inspelning.

Hörs datorn tydligt i inspelningen tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörs datorn tydligt i inspelningen tycker ni?

Svårt att säga vad det är som brusar men brusar gör det.

Skärma gärna av datorn vid inspelning eller bygg dig ett litet inspelningsbås om du får plats. In och utgångar och intern hantering på ditt SBlive har som jag sagt tidigare en relativt hög brusnivå. Satsa pengar på ett nytt ljudkort. Jag körde med SBlive innan men efter att ha bytt upp mig till M-audio 1010LT så skulle det aldrig falla mig in att spela in med SBlive igen. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörs datorn tydligt i inspelningen tycker ni?

När man spelar in hemma eller på något kontor eller whatever, får man ofta med en hel del bakgrundsbrus. Tänk då att du får med lite brus för varje grej du spelar in, och när du sedan spelar upp allting tillsammans adderas allt brus till ett stort. Kan bli en del. Kan låta oproffsigt.

Svårt att undvika helt dock. Men om du måste vara i samma rum som datorn, se åtminstone till att rikta mikrofonen från denne, och stäng iaf av eventuella andra prylar som orsakar ljud. En annan bra grej är att spela in den tid på dygnet då det är mest störningsljud utifrån. Oftast på natten då.

Sedan går det ju att skära bort en del i EQn och så. Men har man väl fått med bruset är det svårt att helt bli kvitt det sedan. Så nogrannhet lönar sig 😳

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppgradera till M-box och du kommer lyfta musiken många snäpp... har man väl spelat IN bruset vid inspelningen kan bara kvalitén på ljudet bli sämre...

Ta för vana att använda 24 eller fler bitar så blir du inte missnöjd i slutänden vad du än gör med filen i efterhand ( typ redigering o.s.v )

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...