Jump to content
Annons

Cubase och m-audio delta 1010lt - trubbel!


VortexSurfer

Recommended Posts

Hej.

Undrar bara om nÄgon som Àr haj pÄ cubase vet varför jag fÄr detta problem.

Köpte hÀromdagen ett m-audio delta 1010lt efter mycket funderande.

Jag har lÀnge anvÀnt en Àldre version av cubase sx med mitt audigy2-kort och tÀnkte att nu Àr det dags att uppgradera.

M-audio kortet fungerar vid uppspelning av filer i winamp, wavelab och andra program, men det vill inte synka med cubase. NÀr jag kör synctest rÀknar cubase upp en massa 'sync lost' och jag fÄr felmeddelandet FE6-2-0700. Jag kan inte ens lyssna pÄ gamla projekt i cubase, dÀremot sÄ kan jag mixa ned dem 'audio mixdown' och spela upp i wavelab eller tex winamp. Felet mÄste ju alltsÄ ligga i cubase..?

Är det nĂ„gon hĂ€r som har nĂ„gon idĂ© om vad jag kan/ska göra?

Har dessutom deadline pÄ en lÄt i morgon och skulle gÀrna bli klar... JÀkla teknik.

Jaja. Hoppas nÄgon förstÄr vart jag vill komma och att det gÄr att fixa.

P.s. Jag funderar pÄ att köpa Cubase SE för att komma ifatt med versionerna lite (har inte rÄd att punga ut en massa lakan pÄ SX). Kan man köra projekt inspelade i ett Àldre SX i ett nytt SE?

Tack pÄ förhand / Anders

Dell dimension pentium4 2.8ghz

768 mb ddr2 ram

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

nÀmen det mÄste fungera med maudio asio, ingen tjafs om detta...

prova att Àndra buffert size pÄ ljudkortet kontrolpanelen ocksÄ.

det borde gÄ, det lÄter som att datorn jobbar för mycket....

en sx projekt kan öppnas i cubase se3... anvÀnde du mera Àn 5 insert Àr det kört, mera en 4 sends Àr det kört osv osv

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jo, jag tycker ocksÄ att det borde funka med m-audios drivisar...

och cubase se kanske Àr vÀrt att köpa eftersom jag sÀllan anvÀnder mer Àn 3 inserts.

jag förstÄr fortfarande inte varför cubase listar att jag bara har 2 kanaler in och 2 kanaler ut... och midi out Àr inte aktivt.

jag fÄr vÀl fortsÀtta pilla hÀr.

tack för svaren! Jag Ă„terkommer sĂ€kert 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hmm. det vill sig inte med m-audios drivisar. jag öppnade ett projekt med 11 audiospĂ„r, tog bort alla inserts, det var bara reverb och kompressor pĂ„ nĂ„gra av spĂ„ren. sen tittar jag pĂ„ vst performance nĂ€r jag spelar upp projektet och cpu'n hoppar frĂ„n o till 100% hela tiden. gah! jag vet inte vad mer jag kan göra 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

lyckades Àntligen uppdatera kortets drivrutiner, sÄ nu har jag de nyaste. Datorn kraschade iofs, men efter omstart har jag drivrutiner frÄn 2005-04-08. NÀr jag körde asio synctest i sÀger cubase iaf nu att allt Àr ok. det lustiga Àr att nÀr jag vÀljer m-audios asio-drivisar i device setup hÄller cpu'n pÄ och hoppar mellan 5 och 100% tills datorn till slut kraschar...

asio som hÀnger med cubase 'asio multimedia driver' funkar betydligt bÀttre och cpu'n ligger stadigt pÄ 35%.

jÀkla skit...

finns det nÄgon som har nÄt tips pÄ vad jag ska göra?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hehe 😉 ja det Ă€r en kanonlĂ„t av en kanongrupp. har lĂ„nat en kopia av sx2 nu (körde sx1 innan) och det funkar som sagt lite bĂ€ttre, men inte bra. skulle gĂ€rna skaffa sx3 men har inte rĂ„d.

ska uppdatera bios och se om det hjÀlper

Yes!

off-topic har du hört historien om nÀr lÄten blev vald till milleniets lÄt i Norsk radio?

Om inte, kolla in mitt inlÀgg pÄ den hÀr trÄden sÄ har du inte bara en bra lÄt som anvÀndarnamn, du fÄr en fantastisk historia till ocksÄ!

lÀnk: https://www.studio.se/index.php?showtopic...=0entry134955

😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vi hade samma fel, plus att den inte lÀste vÄra projekt, varken i Cubase eller Reason. VÄrat fel lÄg i vÄr hÄrddisk som börjat bli gammal och slö. Böt ut den, installerade om och allt funkar klockrent igen.

Kanske inte fallet hos dig, men mitt tips helt enkelt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

intressant,

Sitter oxo med problem, med mitt Cubase SX2. CPU mÀtaren hoppar upp och ner, varför?

Har installerat om hela pc'n, WinXP, P4 3.2ghz, 2gb ram, 160gb SATA med 8mb cache, ESI1010 ljudkort. En hyffsad dator mao. Men samma problem!

Vad skall jag kika pÄ? Finns det nÄgon instÀllning som jag missat?

Jag har inte mÀngder med plugins, inga andra program pÄ PC'n

😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det blev bÀttre nÀr jag Àndrade buffern och dÀrmed ökade latencyn sÄ mycket det bara gÄr... men det kÀnns ju inte som en vettig lösning.

det dÀr med att m-audio bygger bra kort med stabila drivrutiner börjar kÀnnas lite tveksamt. Àr 14.5467 ms i latency ok?

har tunat pc efter musicxp och Àndrat i systemkonfigurationen... men inga större förÀndringar. det enda som har hjÀlpt lite var nÀr jag uppdaterade bios.

det kan vÀl inte ha att göra med att jag har en 'mÀrkesdator'? en delll...

jaja. ska fortsÀtta och trixa lite och se hur det funkar... har som sagt deadline pÄ en lÄt vid midnatt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

KjĂžpa nyare version:

Priset pÄ uppgradering frÄn SX1 til SX3 kostar 149 euro enligt Steinberg.net

Priset pÄ SE3 er 149 euro enligt Steinberg.net. men SE stÞder bara 8 fysiska ins/outs samtidigt.

( SL3 stĂžder max 128 ins/outs o SX3 stĂžder max 256 fysiska ins/outs )

Jag har ocksÄ kjÞpt Delta 1010LT, men inte installerat ennu, men jag kjÞr med gamla Cubasis Vst4, o det stÞder bara 4 fysiska ins/outs, sÄ det mÄste bli uppgradering nu. ( uppgr. frÄn vst4 til SE3 kostar 79 euro )

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag tÀnker inte slÀnga ut ytterligare tusenlappar pÄ nÄgot jag inte Àr sÀker pÄ fungerar... och vad Àr det som sÀger att det skulle fungera bÀttre bara man uppgraderar? 1010lt har ju funnits ett tag och mÄste ju ha fungerat med cubase sx 2.2 som jag anvÀnder just nu.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har mailat m-audios support, och fÀljt deras anvisningar. Har avinstallerat och bytt pci-platser, och kortet ligger pÄ en egen irq... Men det funkar ÀndÄ inte bÀttre. Det enda som nÀstan Àr acceptabelt Àr att köra med cubases egna asio. DÄ ligger cpu'n pÄ rÀtt normal nivÄ och det klickar och hoppar bara ibland... och latencyn Àr skyhög sÄ det gÄr ÀndÄ inte att spela in.

M-audio - Bra kort med stabile drivrutiner... Det har inte jag mÀrkt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

dell datorer SUGER! Men det Àr inte det som Àr problemet , utan problemet Àr dell datorns moderkort som fortfarande vill jobba med datorns gammla interna skitljudkort. En polare till mig hade samma problem, till sisst köpte han en ny dator

fÄrlÄt att jag Àr sÄ hÄrd

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...