Jump to content
Annons

Samplers?


Nisse

Recommended Posts

Jag tror jag vet ungefär vad en sampler är, men jag undrar lite...

Kan man med bara en sampler bygga upp en hel låt? Jo jag förstår att man får sampla ljuden nånstans ifrån men kan man sedan bygga upp en hel låt med en sampler med t.ex 8 rösters polyfoni?

Finns det olika sorters samplers, och vad är då en phrasesampler för något?

Tacksam om någon vill svara på mina (säkert ganska korkade) frågor..

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eller om du vill köra en mjukvarusampler, testa ladda ner Kontakt-demot på Native Instruments hemsida.

Du behöver förstås en sequencer också, men det behöver man väl med en hårdvarusampler också?? :rolleyes:

EDIT: Eh, jag läste visst inte föregående inlägg så ordentligt... Men det finns ju sequencers som är gratis.

Redigerat av robotapan
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Denna tycker jag ligger i rätt prisklass: Sampler Boss SP-303, nu 3.312 Kr på Musikbörsen (klicka fram på 'Keyboard/Synth' och sedan på 'Samplers', kan inte direktlänka till den tyvärr). Är den nåt att ha eller? (Skall använda den till elektronisk musik som techno/trance/house-liknande musik)

Och tack för hjälpen!

//Nisse

Redigerat av Nisse
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Boss-lådan är en DJ-grej i första hand.

Om du tänkt dig att peta ihop låtar med den tror jag du blir besviken eftersom den verkar vara ganska begränsad.

Fast å andra sidan kan ju begränsningarna inspirera; minns hur jag satt med en Mirage-sampler och svettades på 80-talet... Jobbigt var det, men kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men man kan väl alltid bygga upp lite dunka-dunka med kickar, snares, hi-hats och lite synthiga basljud så är man ju på god väg. Melodi och sånt förstår jag att jag får lägga på efteråt.. Det är ingen skit-burk då i alla fall.

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Fast om du nu absolut måste ha hårdvara så skulle jag satsa på nån gammal workstation.

Folk slänger ju sånt på tippen nuförtiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

AKAI har ju alltid haft bra samplers, så någon sådan begagnad är kanske inte fel.

E-MU har också några modeller som är bra.

Själv har jag en Kurzweil K2000, som jag är väldigt nöjd med - men i dag hade jag inte skaffat en hårdvarusampler på grund av de begränsningar som finns där jämfört med mjukvarusamplers...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Nej men begagnat kanske inte är så dum idé. Något särskilt märke?

//Nisse

Roland W-30 och Ensonic EPS borde du kunna få tag i för en tusing eller två.

Båda är workstations med keyboard och duger gott att skissa med.

Värt att nämnas är att Prodigys första platta gjordes helt och hållet med endast en W-30 som sampler.

Men som sagt, varför måste det vara hårdvara?

En begangad dator som kan köra Reason (800 mhz-are borde räcka) kostar ju inte mer än Boss-samplern du var intresserad av och programvara behöver som bekant inte kosta skjortan.

Eller ska det vara portabelt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktiga är att fråga sej, vad ska jag göra och hur ska det låta, vad vill jag för medla.

Ska du använda det live eller bara i studio?

om du har en lapintosh el laptop kan man använda sej av ableton live.

Jag själv har alltid använt en sampler och trummaskin, DEt är flera andra band som också gjort det, tex Atari teenage riot och hela digital hardcore scenen i början av 90-talet.

Men nu har jag gått över till använd mej av Ableton live och lite cubase fast min sampler återskar ett speciellt sound jag gillar så mycket går igenom den.

Peace Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...