Jump to content
Annons

Att höja volymen!


Reason_user

Recommended Posts

Hej! igen

vill först be om ursäkt för den förra tråden där de spåra ut lite, nu är det problemet löst då! men har en annan fråga hoppas ni orkar besvara den

Dom som använder sig av reason vet säkert att den ligger -3db när man exporterar o håller på med den, de ju bara för att man ska kunna lägga på andra saker sen i ett annat program som cubase tex...

Nu till problemet efter att jag lagt på rappen vill jag kunna höja stereo ut ljudet innan jag exporterar hur gör jag? när jag höjer vanligt så lysser C alltså att det disstar o de ska de inte vara...ska jag använda mig av en limiter? eller nåt liknande? för o höja dynamiken i låten? eller hur går de till egentligen? jag vill alltså kunna höja volymen på hela låten till 0db utan att de disstar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är inte helt säker på att jag fattat riktigt hur du menar, men jag tror du exporterat bakgrunden från Reason och lagt in i Cubase för pålägg av rap. Bakgrunden skulle då ligga runt ca -3 dB i audiofilen efter exporten antar jag. Nu behöver den inte normaliseras pga av det, eftersom rappen adderas till totala ljudvolymen. Du kan alltså inte räkna med att ha mätarna på 0 dB på både rap och bakgrund och förvänta dig att den summerade signalen skall ligga på 0 dB också, utan då får du räkna med att det klipper och distar ordentligt. Ställ nivåerna på de individuella kanalerna så att du har en bra mix, men så att masternivån håller sig runt 0 dB. Sedan kan du finjustera utnivån med masterregeln. Om det behövs kan du ju ha en limiter (som minskar dynamiken) på mastern för lite nätt nivåreglering. Det mesta av det jobbet sköter du bättre genom att lägga kompressorer på de spår som du behöver trycka ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...