Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tÀnkte diskutera lite olika monitorer i prisklassen 3000 - 6000:- , vilka Àr prisvÀrdast? vilka har ni, berÀtta!

tack, tack

Annons
Postat

I den prisklassen finns det massor att vÀlja pÄ men det dyker upp en liten vinkel pÄ frÄgestÀllningen.

Ju billigare ett par strutar Àr ju vanligare Àr det med brister eller "egenheter". Vad man Àn vÀljer sÄ Àr det ett faktum. Att de sen gör jobbet bara man lÀr sig monitorerna och vet vart bristerna finns. En annan sak Àr att olika mÀnniskor irriterar sig olika pÄ de "egenheterna". Vissa kan fÄ "trÀöra" av ett par medan andra kÀnns riktigt bra att arbeta lÀnge med medan det för andra förhÄller sig helt tvÀrt om.

I "billighets-trÀsket" finns bla Behringer, M-Audio, EgoSys, Samson, Fostex och Yorkville med flera. Till syven om sist sÄ gÀller det att lyssna. JÀtteviktigt!!!

För att göra ett första urval sÄ kan man ju kika lite pÄ nÄgra firmasidor dÀr man hittar flera av monitorerna. Typ Börsen, Jam eller Estrad. Skaffa dig en prisuppfattning och kolla sen hÀr och pÄ andra forum (VST-forum tex) och se vad folk som Àger (inte de som tror) tycker om sina strutar.

Ringa in nÄgra par och försök att fÄ tillfÀlle att lyssna pÄ monitorerna. Ta med egna skivor (favorit bandet och den egna favoritproduktionen tex). Binkster's testskiva kan ju vara bra ocksÄ. Den hittar du pÄ:

http://www.binkster.net/extras.shtml

FörvÀnta dig bara inga super-strutar för pengarna. Man fÄr vad man betalar för... Fast det kan ju vara gott nog!

🙂

Postat

Jag tycker du ska lyssna pÄ Samson Resolv 80a... Blev imponerad av ljudet i dessa! Annars kan du ju försöka hitta nÄgot begagnat..

Postat

Jakob,

tvÄ kommentarer frÄn en amatör.

Lyssna pÄ mÄnga. Bli en inventarie i varje musikaffÀr du har i nÀrheten.

Fundera ocksÄ igenom vilka krav du har.

Alternativt kan man söka pÄ nÀtet. Det finns massor av reviews att lÀsa i engelsk-sprÄkiga tidningar. Kolla upp Sound on Sounds- hemsida, till vÀnster högt upp nÄnstans finns en lÀnk in till reviews.

Kolla efter begagnat. Det kan bli halva priset. SÄ för samma peng kan du fÄ grejor som Àr dubbelt sÄ dyra.

SjÀlv har jag ett par Yamaha MSP5. Jag hade ganska tydligt kraven klart för mig.

- tillrÀckligt bra ljud

- aktiva

- inte för stora

- skydd framför bÀgge elementen

Jag bÀr med mig högtalarna lite dÄ och dÄ, sÄ de tvÄ sista kraven kommer dÀrifrÄn. I kÀllaren pÄ estrad musik fanns ett helt gÀng monitorer. Efter lite tanke Äterstod bara Yamaha MSP5 och Genelec 1029A. BÀgge lÀt tillrÀckligt bra i mina öron, bÀgge var smÄ och hade skyddade element. I mina öron var MSP5-orna bÀttre, de tog fram fler detaljer i mixen tyckte jag. Det fÀllde till slut avgörandet. Behöver jag sÀga att ja Àr nöjd.

Jag har skruvat dit ett handtag ovanpÄ varje högtalare sÄ att den Àr lÀtt att bÀra med sig. Klas Olsson har sÄna för nÄgra tior.

Sen finns det ett helt annat sÀtt att göra saker pÄ. Ett sÀtt som gör att man mÄr bÀttre. Det var en musiklÀrare som först lÀrde mig det. I korthet, köp antingen:

- det billigaste du kan hitta. Billigt skrÀp blir man sÀllan missnöjd med. Och blir man det Àr det bara att hiva ut det genom fönstret. Inte blir man sÀrskilt ledsen dÄ.

- det som du verkligen vill ha, oavsett vad det kostar.

De dÀr grejorna mitt emellan, inte riktigt jÀttebra men ÀndÄ ganska dyra, Àr dom som man kan bli grymt missnöjd med. Och sÄ sitter man dÀr, med nÄgot som Àr för dyrt att hyva ut genom fönstret men som ÀndÄ inte Àr bra.

NÄ, nÄgra tankar bara.

Trombonisten.

Postat
Billigt skrÀp blir man sÀllan missnöjd med. Och blir man det Àr det bara att hiva ut det genom fönstret. Inte blir man sÀrskilt ledsen dÄ.

...

De dÀr grejorna mitt emellan, inte riktigt jÀttebra men ÀndÄ ganska dyra, Àr dom som man kan bli grymt missnöjd med.

Jag valde den billiga vÀgen och köpte ett par ESI nEar för 2000 spÀnn. Det Àr - som du sÀger - svÄrt att klaga allför mycket. Jag ville dÄ i stort sett bara ha ett enkelt paket för att kunna göra A/B-jÀmförelser med stereon. Tillsammans med lite spektrumanalys och lyssning pÄ favoritplattorna sÄ kan man fÄ en ganska god bild över vad som hÀnder. Vid tillfÀlle (dvs nÀr ekonomin tillÄter) sÄ tÀnker jag kliva upp ett par snÀpp. Dock kommer jag dÄ att undvika mellanklassen av den anledningen du nÀmner.

Lite OT: Det kan ocksÄ betala sig att undersöka vad som sker akustiskt i rummet. Jag hade oerhörda problem med boomig bas och toner som bara dog nÀr jag lyssnade frÄn vissa specifika positioner. Det ledde till att jag drog ned en del frekvenser och boostade andra. Det lÀt ju fint hos mig, men katastrofalt i andra miljöer. Efter lite experimenterande med spektrumanalys och tjocka tÀcken bakom lyssningspositionen löstes de vÀrsta problemen.

Postat
Jag tycker du ska lyssna pÄ Samson Resolv 80a... Blev imponerad av ljudet i dessa! Annars kan du ju försöka hitta nÄgot begagnat..

HÄller med fullstÀndigt.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

TÀnkte bumpa upp den hÀr trÄden med en liten följdfrÄga...

SĂ„g just pĂ„ www.musikborsen.se att de sĂ€ljer ett par Alesis M1 (borde vara Aktiva MK2's men det stĂ„r bara att de Ă€r aktiva) för precis under 2000 spĂ€nn. Är dessa ett sweet alternativ att granska inför monitorköp?

Blev helt tagen av priset i alla fall, Ă€r dess vĂ€rda sina pengar fĂ„r jag ju nĂ„gra extra tusenlappar över till skivor och annat skoj 🙂

SĂ„ va tror ni / tycker ni om M1orna ?

edit: oj, lĂ€ste nog lite fel. StĂ„r ju ingenstans om att de Ă€r 2000 för ett par, jĂ€rnspikar jag som trodde jag hittar vĂ€rsta dealen 🙂

Aja, ÀndÄ Àr det nÄgra monitorer att kolla in?

Redigerat av patrik
Postat
TÀnkte bumpa upp den hÀr trÄden med en liten följdfrÄga...

SĂ„g just pĂ„ www.musikborsen.se att de sĂ€ljer ett par Alesis M1 (borde vara Aktiva MK2's men det stĂ„r bara att de Ă€r aktiva) för precis under 2000 spĂ€nn. Är dessa ett sweet alternativ att granska inför monitorköp?

Blev helt tagen av priset i alla fall, Ă€r dess vĂ€rda sina pengar fĂ„r jag ju nĂ„gra extra tusenlappar över till skivor och annat skoj 🙂

SĂ„ va tror ni / tycker ni om M1orna ?

2000:-/st ... nej tack 🙂

2000:-/paret ... ja tack 🙂

Postat

JÀvligt intressant trÄd och jag hopppas folk som har egna monitorer i denna prisklass kan hjÀlpa till sÄ man fÄr lite mer information om de olika valen man har

Postat
JÀvligt intressant trÄd och jag hopppas folk som har egna monitorer i denna prisklass kan hjÀlpa till sÄ man fÄr lite mer information om de olika valen man har

Finns ett gÀng till trÄdar som Àr mycket mer utförliga Àn denna.

Kolla i Studioutrusnings forumet sÄ kommer du nog hitta i alla fall 2 stora trÄdar med mÄnga svar frÄn folk med mycket erfarenhet av monitorer.

Tror nÀmligen att det Àr tveksamt att de postar lika lÄnga ut utförliga svar en gÄng till i denna trÄd..

Kenny: Var ungefÀr sÄ jag kÀnde ocksÄ nÀr jag sÄg va de egentligen kostade... Blir nog ett par BX8or (eller kanske 5or) eller ett par Behringer Thruts ÀndÄ...

Postat

som sagt.

ska man hÄlla sig inom 4000:- kronors ligan sÄ ligger Behringer lÄdorna nÀra till hands om man gÀmför med dom andra nÀmda, bÄde hÀr och i dom andra maffiga trÄdarna.

nu behöver visserligen inte behringer lĂ„dorna passa alla individer och dess stilar som envar rör sig inom, men i mitt fall sĂ„ Ă€r det iaf det bĂ€sta alternativet för den summan pengar 🙂

Postat

vad ska man köpa för nÄgra lappar om man vill kunna mixa och ibland dra igÄng ordentligt och lyssna pÄ musik?

Postat (redigerat)

Köp en fet stereo 😆 DĂ„ har man "som det lĂ„ter pĂ„ riktigt" direkt...

Slipper man bli besviken 😏

Redigerat av eckan
Postat (redigerat)
Köp en fet stereo 🙂 DĂ„ har man "som det lĂ„ter pĂ„ riktigt" direkt...

Slipper man bli besviken  😏

Haha, det Ă€r nog det sĂ€msta man kan göra. 😆

Redigerat av Tokas
Postat
Köp en fet stereo 🙂 DĂ„ har man "som det lĂ„ter pĂ„ riktigt" direkt...

Slipper man bli besviken  😏

hehe som det lÄter pÄ riktigt? hur vet man det?

NÀr man gör ljud sjÀlv sÄ vill man ju ha ett sÄ rakt ljud som möjligt, men det Àr vÀl omöjligt..

dÀrför Àr det bara att lyssna pÄ sÄ mÄnga olika högtalare man bara kan och i sÄ mÄnga olika rum man bara kan... och sen checka allt i ett par riktigt gryma hörlurar!

lĂ„t oss sĂ€ga att du har 10 högtalare, om du vet hur din mix lĂ„ter pĂ„ alla dess sĂ„ kan du lĂ€gga dig nĂ„nstans imellan 😆

personligen Àr jag oxÄ ute efter ett par studio monitorer.. det Àr knepigt det dÀr, men man fÄr tÀnka som sÄ, bÀttre med ett par högtalare Àn inga alls, man kan ju faktiskt köpa mer av dem nÀr ekonomin tillÄter...

nÀr jag e klar sÄ kommer mitt rum vara fyllt av baslÄdor och högtalare... stackars grannar...

Postat

jag funtar pĂ„ att köpa ett par beggade krs k-rok (passiva) med steg för 5700:- eller ett par Tannoy Reveal (passiva) med steg för fyra lök... vilken deal Ă€r bĂ€st? 😄

Postat
I "billighets-trÀsket" finns bla Behringer, M-Audio, EgoSys, Samson, Fostex och Yorkville med flera. Till syven om sist sÄ gÀller det att lyssna. JÀtteviktigt!!!

Sant! Ett tillÀgg till din lista Àr Tapcos S5:or som finns att lÀsa test av i Studio 5-04.

Postat

Sant! Ett tillÀgg till din lista Àr Tapcos S5:or som finns att lÀsa test av i Studio 5-04.

hmm... tar ni upp nÄgonting om S8orna? jÀmför ni med andra monitorer i samma prisklass? tar ni hÀnsyn till olika behov pÄ frekvensbandet pga olika musikstilar osv?

ser fram emot att lÀsa den!

Postat

Jag har Alesis M1 active mk2.

MÄnga rekommenderade dessa för deras extremt raka frekvensgÄng.

Jag saknar diskanten...

Gör inte som jag. Lyssna sjÀlv noga och vÀlj sedan. LÄna hem om det gÄr och lyssna med din utrustning.

/Swell

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.