Jump to content
Annons

Problem att synka rytmerna i Cubase SX


FreddeP

Recommended Posts

Hej!

Jag är relativt ny med det här med musik på datorn...Jag har stora problem med att synka trumlooparna till samplade melodier så att de går i takt. Jag har testat med både time stretch och hitpoint-verktygen men antingen får jag det inte att bli riktigt tight eller så blir det alldeles för låg pitch på trummorna... Någon som har några bra knep eller tips?

GRAZIE!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går förhållandevis bra att strestcha trummor några bpm, börjar det skilja för mycket låter det dock metalliskt och konstigt. Tipset är att försöka hitta trumloopar som håller nästan samma tempo som ditt projekt. Sedan klipper du till dem så att de loopar exakt. Därefter kan du precis som du säger ändera stretcha filen till rätt längd. I Cubase SX finns några olika algorithmer för detta som kan ge lite olika bra resultat. Alternativt kan du klippa upp dem med hitpoints redigeringen. Detta fanns en en bra guide på i förra? numret av Studio.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen Majken, ska testa dem! Har du några tips på bra ställen där man kan hämta trumloopar? De flesta jag har ligger kring 100 bpm, min gitarr klarar inte riktigt så lågt tempo! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen Majken, ska testa dem! Har du några tips på bra ställen där man kan hämta trumloopar? De flesta jag har ligger kring 100 bpm, min gitarr klarar inte riktigt så lågt tempo! :-)

Mjae sök på nätet, finns mycket sidor med gratisloopar. Köp tidningar som Computer Music så får du ofta med loopar. Eller kanske leta up någon bra sample cd och köp. De som görs till ACID brukar vara relativt billiga för en samling bra loopar.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...