Jump to content
Annons

Multi Channel instruments i Logic i allmänhet


Pluffo

Recommended Posts

Nu sitter jag och sliter mitt hår igen ( det här börjar bli en dålig vana 🙂 )...

När jag satt och tittade igenom min manual till EWQL Symphonic Orchestra Silver ramlade jag över kunskapen att alla instrument tydligen var inspelade med tre olika rumsplaceringar och att man skulle kunna ställa in nivåerna mellan dessa för att t ex få till naturtrogna reverb och så vidare...

"Multi-channel" tänkte jag, som är förhållandevis ny i Logicgemet. Det låter ju lite som samma funktion som t ex "Reason Drum Kit" har via NN-XT och multipla utgångar...

Nu är det bara det att längre än så kommer jag inte. Jag laddar upp multipatchar i EWQLSO men kan inte någonstans hitta samplingarna som det talas om. Allt jag får är 4-8 olika samplingar med olika artikulationer som sätter igång och bröla samtidigt när jag slår ner en tangent på mitt keyboard.

Nu är jag bara totalt förvirrad 😆 Jag har kollat igenom manualen utan framgång och har hittat några skumma sidor på internet som lyckas med allt utom att faktiskt förklara hur det fungerar i grunden. Jag misstänker att jag kanske måste ge mig in i "enviroment" och pilla men det skrämmer mig en smula :rolleyes:

Hur är det egentligen det fungerar allt det här? Finns det månne instrument i den inbyggda ljudbanken i EXSP24 som inte har kommit till sin rätt för att jag inte har hajjat det här?

( En halvrelaterad fråga: Finns det egentligen några "multi channel"-instrument i Reasons ljudbank? Jag har ännu inte hittat några och det verkar lite knäppt av Propellerhead att utveckla funktionen i NN-XT utan att använda den själva )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Finns det månne instrument i den inbyggda ljudbanken i EXSP24

Finns INGA inbyggda ljud i EXS24 , Det är endast en Sampler.

Men du försöker väl inte ladda in ljuden i EXS:en antar jag.

EWQLSL borde väl hitta ljuden automatiskt.

Fast har verkligen Silver edition 3 olika rumsplaceringar ?

Gold och Platinum har säkert det men Silver ? Tveksam ...

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det månne instrument i den inbyggda ljudbanken i EXSP24

Finns INGA inbyggda ljud i EXS24 , Det är endast en Sampler.

Men du försöker väl inte ladda in ljuden i EXS:en antar jag.

EWQLSL borde väl hitta ljuden automatiskt.

Fast har verkligen Silver edition 3 olika rumsplaceringar ?

Gold och Platinum har säkert det men Silver ? Tveksam ...

Hallå!

Nu har jag kollat runt lite och det verkar vara som du misstänker. Jag som silverkund blir snuvad på konfekten och får klara mig utan multi-sampling :rolleyes:

Och, nej...naturligtvis laddar jag in ljuden i kompakt.

Måste vi märka ord? 😛 Men, ok...om du vill ha det så. Den LJUDBANK som följer med Logic som man kan LADDA IN i EXS24.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag satt och tittade igenom min manual till EWQL Symphonic Orchestra Silver ramlade jag över kunskapen att alla instrument tydligen var inspelade med tre olika rumsplaceringar och att man skulle kunna ställa in nivåerna mellan dessa för att t ex få till naturtrogna reverb och så vidare...

Det är bara Ewql Platinum som har 3 olika mik placeringar på sina samplingar.

Men det verkar som det är samma manual till Silver, Gold & Platinum.

Har Gold själv men manualen tar även upp Platinum features. Antar att det är samma med Silver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstått dig rätt ang. multichanneling i EXS24:an, så tror jag inte att du har missat något faktiskt....

Du undrar om det är samma sak där som i EWQL....? Alltså om det är så att ljuden har "dolda" extra-funktioner som man kommer åt genom att använda flera outputs i EXS24? Vad jag vet så är inte fallet så.....dvs, jag tror inte några ljud i det "inbyggda" biblioteket är inspelade med flera olika efterklanger eller andra tänktbara "effekter" som läggs upp på olika outputs.........men i och med att det är en sampler måste dom hålla den så öppen som det bara går.....så möjligheten att göra så på samplingsbibliotek till EXS24 finns säkert....

Har jag missförstått dig så kan man bortse från mitt inlägg... 😛🙁:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är enkelt att styra Samplingarna i en EXS till vilken Aux kanal man vill och då i praktiken är det även enkelt att styra Multisamplade ljud till olika Aux kanaler.

Ta Bosendorfer t.e.x som har som mest 8 samplade ljud på C1 tror jag.

Att då skicka Alla ljud med Vel 127-100 till Aux 1 , Alla med vel 99-80 till Aux 2 osv är ju fullt möjligt.

Fast med dagens prestanda i datorerna kan man ju lika

gärna öppna en ny EXS och kopiera Inspelningen till den och

Flipp Floppa mellan dom.

Men om man nu Återgår till EWQL Platinum så finns det ju ingen logic i

att hoppa emellan olika akustiska rum.

Däremot öppna upp dom i tre kompakt med olika akustik så

kan man ju laborera fram ett mer "Äkta" live sound.

Fast å andra sidan om man har en relativt torr inspelning

(Vilket jag har för mig Silver INTE är ) så skulle man ju kunna

emulera olika placeringar med lite reverb ,EQ och kompressor.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

( En halvrelaterad fråga: Finns det egentligen några "multi channel"-instrument i Reasons ljudbank? Jag har ännu inte hittat några och det verkar lite knäppt av Propellerhead att utveckla funktionen i NN-XT utan att använda den själva )

Det är ju rätt besvärligt eftersom att sladdkopplingar inte sparas i NNXT-patchar. Det är möjligt att det finns combinatorer i ljudbanken som utnyttjar funktionen, men jag är inte helt säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, nej, Piccazzo. Jag bara reagerade mot kommentaren att EXS24 inte hade några INBYGGDA ljud.

Mr. Keys, Exakt så som jag menade ( jag tyckte för övrigt att jag var hur tydlig som helst i min frågeställning men där ser man ). Då vet jag 🙂

Och, jo....Det är samma manual för alla EWQLSO-versioner....Rätt snålt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...