Hype Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 Funderar starkt på att införskaffa ett Behringer DDX3216 mixerbord... Någon som rekommenderar det? lr kanske vill såga det? Ska i stort sätt bara användas till att mixa en massa synthar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
polardark Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 Effektprocessorn på min Behringer EuroRack MX 1804X dog idag. Tänkte bara nämna det, om du oroar dig över kvalitén på Behringer-grejer 😄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 (edited) Det är absolut inget fel på det bordet. Jag har ett sådant själv, som är kopplat till mitt RME Hammerfall, så att jag har 16 kanaler digitalt till och från mixern med hjälp av 4 fiberkablar. Preampar och omvandlare är kanske inget att hetsa upp sig för, men de fungerar bra. Visst blev det ett tydligt lyft när jag började köra utljudet till monitorerna genom min Benchmark DAC1 i stället för genom de analoga utgångarna från DDX3216, men då är man ju uppe på en lite annan nivå, så det hade varit hemskt om det inte hade blivit rejäl skillnad... 😄 DDX3216 är löjligt billig också - så om du behöver en digitalmixer och inte vill slänga ut för mycket pengar, är det inte mycket att tveka över. 😄 Jag hade lite strul i början med kallödningar på motorreglar, så kvalitetskontrollen har de sparat in på - men i det stora hela är jag klart nöjd med det. Edited September 16, 2005 by Claes Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 Har i princip samma sättning som Claes. En DDX3216 med adat mot ett RME kort i datorn. På köpet får jag en fjärrstyrning av funktioner i Cubase också via MIDI. Har haft mixern i snart 3 år. Använde bordet mycket live från början vilket det är suveränt på om det är många olika band man ska mixa åt. Vid soundcheck så spar man varje bands inställning och gör recall vid själva spelningen. Det inbbygda effekterna duger bra vid livespelningar också men kan vara lite mer tveksamma vid inspelning i studio. Fick mitt mixbord utbytt från början då det hängde sig ett par gånger, supporten har jag inget att klaga på heller.. Snabb leverans av ett nytt bord. Sen har det inte varit nåt problem alls.. Numera lever det ett fridfullt liv i en projektstudio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hype Posted September 16, 2005 Author Share Posted September 16, 2005 okaj...tack! =) har ägt ett Yamaha Promix01 innan..har också planer på ADAT kort och grejer isf...behöver fler line-ingångar direkt... finns det några vettiga AD -ADAT som har lägre prislapp än Apogee och RME? ...dock inte budget, något i mellanklassen om det finns.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SyntaxError Posted December 20, 2006 Share Posted December 20, 2006 Har i princip samma sättning som Claes. En DDX3216 med adat mot ett RME kort i datorn. På köpet får jag en fjärrstyrning av funktioner i Cubase också via MIDI. Har haft mixern i snart 3 år. Använde bordet mycket live från början vilket det är suveränt på om det är många olika band man ska mixa åt. Vid soundcheck så spar man varje bands inställning och gör recall vid själva spelningen. Det inbbygda effekterna duger bra vid livespelningar också men kan vara lite mer tveksamma vid inspelning i studio. Fick mitt mixbord utbytt från början då det hängde sig ett par gånger, supporten har jag inget att klaga på heller.. Snabb leverans av ett nytt bord. Sen har det inte varit nåt problem alls.. Numera lever det ett fridfullt liv i en projektstudio. Har precis införskaffat ett DDX3216 och tycker att det verkar helt ok. En fråga: Jag hittar/förstår inte hur jag routar effekterna så att man får med dom i monitorer vid livebruk? Kör med default setup 4 auxar men jag får inte med effekterna där oavsett om jag väljer prefader... Något förslag? Lusläser manualen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Exil Posted December 24, 2006 Share Posted December 24, 2006 Hur bra är eq:n? För jag har suttit och livemixat på flera behringer bord och har varit riktigt frustrerad varje gång. Händer nästan ingenting när man använder eq:n På baskaggen var jag tvungen att maxa basen för att över huvudtaget få någon botten alls, och på sången höjde jag diskantet max utan att det äns skar i öronen. Vet ej vad de borden heter som jag har kört med, men eq:n och för den delen inbyggda effekterna var så dåliga att man knappt vågade använda dem. Men men billigt är det ju iaf, och som inspelning funkar det säkert bra. Om man inte är rädd för brus. Nej förlåt nu är jag lite bitter, men jag har bara aldrig varit med om bra behringer grejer. God Jul på er alla 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hype Posted December 24, 2006 Author Share Posted December 24, 2006 (edited) Ja EQ:n låter ju inte som någon dröm kanske, men jag tycker den är väldigt flexibel. 4 band +-18dB, varvav 2 st kan ställas som lågpass/högpass eller shelving också... Edited December 24, 2006 by Hype Link to comment Share on other sites More sharing options...
SyntaxError Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 Hur bra är eq:n? För jag har suttit och livemixat på flera behringer bord och har varit riktigt frustrerad varje gång. Händer nästan ingenting när man använder eq:n På baskaggen var jag tvungen att maxa basen för att över huvudtaget få någon botten alls, och på sången höjde jag diskantet max utan att det äns skar i öronen. Vet ej vad de borden heter som jag har kört med, men eq:n och för den delen inbyggda effekterna var så dåliga att man knappt vågade använda dem. Men men billigt är det ju iaf, och som inspelning funkar det säkert bra. Om man inte är rädd för brus. Nej förlåt nu är jag lite bitter, men jag har bara aldrig varit med om bra behringer grejer. God Jul på er alla Jag skulle heller inte påstå att jag är jätteförtjust i behringers prylar men detta bord verkar funka hyggligt. Jag har inte gjort några vetenskapliga mätningar men brusnivån verkar vara förhållandevis låg och eq:n funkar. Men man får ju vad man betalar för...🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts