Jump to content
Annons

Sony BMG börjar med låtlicenser?


Björn Olsberg

Recommended Posts

Sony BMGs Victor Fredell står i IDGs monter på ITC (som Studio inte har något med att göra). Råkade se en nyhet på förlagets förstasida om att han pratar om låtlicenser, som påminner mycket om de vi har pratat om på ledarplats några gånger.

Skulle vara ett mycket stort och kraftfullt steg om skivindustrin underlättar för konsumenter genom att göra nedladdning av låtar framtidssäker, och tillåter nya ledladdningar när gamla format blir inaktuella.

Länk till nyhet (chattutdrag)

Länk till ledare (själva idén presenteras på sista halvan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

.. Det är det enda vettiga sättet att förhålla sig till köpt musik i framtiden IMHO .. Helt värdelöst när man inte får backupa sina köpta låtar; och inför framtiden är det också en riktigt god idé att man borde få ladda ner en ny kopia på sin låt om man har köpt licensen en gång i tiden.

Detsamma borde gälla programvaror..

/Daneiel

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga: Vad händer med DRM skyddadat material vid t.ex en ominstallation av OS , en hd-krasch eller om man uppgraderar sig och köper en ny dator. Kan man flytta med materialet till den nya datorn eller göra någon sorts backup vid datorkrach?

Tommy S

 

Svar: Du får ta det med återförsäljarna men jag vet att våra återförsäljare har sparat dina inköp och kan på så sätt ge dig licenserna på nytt Victor Fredell

Undra vad NCB tycker om det? Jag menar, visst får man göra en kopia från CD till CD för privat bruk. Men om nu hårddisken brakar, så kan man kanske få en ny kopia av tex CDON. Det framgår dock inte av svaret. En annan intressant sak är snubben som har haft Metallicas "svarta album" i 15 år, den är nu repig pga av tiden och slitage, vad är skillnaden på hans scenario och den brakade hårddsiken? Båda är fysika lagringsmedium. Eller är det jag som tänker konstigt? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Licenser för privatpersoner borde avskaffas.

Istället ska branschen ta bättre betalt av dom som har råd - radio, tv och alla andra som använder musik i kommersiellt syfte.

Jobbigt för dom mindre bolagen då. Då kommer ju alla lokal tv och radio i stort sett försvinna förmodligen.

Eller så innebär det att avgifterna blir högre och om du ska gå på en musikal får punga ut med en halv månadslön (nåja....). Kostnaderna kommer ju bara flyttas men betalaren blir den samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Licenser för privatpersoner borde avskaffas.

Istället ska branschen ta bättre betalt av dom som har råd - radio, tv och alla andra som använder musik i kommersiellt syfte.

Jag förstår hur du tänker - och jag är med dig. Samtidigt ser jag inte hur hela industrin kan röra sig åt det hållet. Personligen tror jag att vi kommer få se flera modeller för hur musik både köps, konsumeras och distribueras. Men av den kommersiella musiken som fortfarande kommer köpas av konsumenter, behövs fortfarande ett licenssystem.

Observera att jag inte nödvändigtvis pratar om drm-skydd som inskränker på individens eventuella möjligheter att lyssna på musiken - utan som tvärtom ger dig rättigheter att ladda ner låten på nytt även om återförsäljaren försvunnit, formatet är inaktuellt eller om du helt enkelt vill lyssna på den i bättre kvalitet än den 128 kbps aac-fil du har köpt. Tanken med licenserna är alltså att ge tillbaka rättigheter till konsumenten, inte att hindra denne från att lyssna eller tvinga den att köpa låten igen och igen och igen efter varje teknikskifte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som musikkonsument vill när som helst kunna lyssna på vilken låt som helst. Det är det viktiga! Jag vill inte äga ett visst antal "skivor", "filer", "licenser"... Min dröm är en jättestor databas med ALL MUSIK som spelats in någonsin på hela planeten (inte bara det som valts ut av några feta IDOL-jury äckel, fast det skall ju finnas också...). Till detta kopplar jag en bra sökmotor. När jag vill lyssna letar jag upp det jag vill höra och lyssnar. När jag lyssnat färdig har jag inget intresse av att låten ligger och ockuperar min hårddisk eller samlar damm i min skivback. Det viktiga är att jag vet att jag snabbt kan få fram låten igen.

Och, kära bransch: jag skulle gärna betala för en sådan här tjänst!! Pay per listening, eller ännu hellre ett "flat rate" abonnemang som en del av mitt svindyra bredband... Lyssna så mycket du orkar för 100 kr i månaden, typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och, kära bransch: jag skulle gärna betala för en sådan här tjänst!! Pay per listening, eller ännu hellre ett "flat rate" abonnemang som en del av mitt svindyra bredband... Lyssna så mycket du orkar för 100 kr i månaden, typ.

Det där med flatrate lät faktiskt riktigt intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Licenser för privatpersoner borde avskaffas.

Istället ska branschen ta bättre betalt av dom som har råd - radio, tv och alla andra som använder musik i kommersiellt syfte.

Jobbigt för dom mindre bolagen då. Då kommer ju alla lokal tv och radio i stort sett försvinna förmodligen.

Du tror alltså inte att reklamradion skulle överleva om man betalade mer än dagens 70 öre per minut (jämför med Sveriges Radio som ligger på drygt 60 kr i minuttaxa!) ?

Sanningen är ju att kommersiell radio betalar på tok för lite för musiken.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår hur du tänker - och jag är med dig. Samtidigt ser jag inte hur hela industrin kan röra sig åt det hållet. Personligen tror jag att vi kommer få se flera modeller för hur musik både köps, konsumeras och distribueras. Men av den kommersiella musiken som fortfarande kommer köpas av konsumenter, behövs fortfarande ett licenssystem.

Precis som du skriver kommer folk att köpa musik på olika vis.

Det jag tänker mig är närmast ett politiskt beslut som innebär att kopiering och spridning för privat bruk tillåts.

Klart folk kommer köpa både digitalt (om jag vill ha låten snabbt) och analogt (12" till djs, samlare etc) - även med en sådan tillåtande lagstiftning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart folk kommer köpa både digitalt (om jag vill ha låten snabbt) och analogt (12" till djs, samlare etc) - även med en sådan tillåtande lagstiftning.

Ligger mycket i det. Gissar att det innebär en för stor risk?

I övrigt håller jag med Neko, idén med flatrate för musik är ruggigt intressant! Jag tänkte mig innan att den musik man har köpt ska gå att lyssna på var man än är - men varför ens köpa den? Snygg ide!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med flatrate är inget nytt, "musik som vatten" är ett uttryck som myntades i boken "The Future of Music" tidigare i år, en bok som orsakade allmän storm i musikbranschen i USA. "Music like water" är en framtidsvision där all musik som någonsins spelats in finns tillgänglig när du vill, vart du vill och hur du vill, ungefär som vatten. Visionen kallas ibland också för "The Celestial Jukebox".

Nu vet ni. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbigt för dom mindre bolagen då. Då kommer ju alla lokal tv och radio i stort sett försvinna förmodligen.

Du tror alltså inte att reklamradion skulle överleva om man betalade mer än dagens 70 öre per minut (jämför med Sveriges Radio som ligger på drygt 60 kr i minuttaxa!) ?

Sanningen är ju att kommersiell radio betalar på tok för lite för musiken.

Mmm..lokal tv och radio är ju jätte kommersiella!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm..lokal tv och radio är ju jätte kommersiella!

Om du talar om P4 lokalt så ger en spelning där upphovsmän och förlag 8,73 kr i minuten att dela på. Kanske är det en vettig summa?

Men... motsvarande siffra för NRJ är 51 öre! 🙂

Jag tycker det är helt orimligt och att Stim är dåliga på att ta vettigt betalt från reklamradion/tv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med flatrate är inget nytt, "musik som vatten" är ett uttryck som myntades i boken "The Future of Music" tidigare i år, en bok som orsakade allmän storm i musikbranschen i USA. "Music like water" är en framtidsvision där all musik som någonsins spelats in finns tillgänglig när du vill, vart du vill och hur du vill, ungefär som vatten. Visionen kallas ibland också för "The Celestial Jukebox".

Nu vet ni.  🙂

Thimmie; Känner du till något försök att konkretisera den här iden. Det finns ju inga tekniska hinder att tillhandahålla "all musik som någonsins spelats in ... när du vill". Det enda som behövs är väl en driftig Birgersson/Jobs-typ. Eller måste vi vänta på att en generation konservativa bromsklossar i "branschen" kvitterar ut sina fallskärmar... 😳

Redigerat av c2k6
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med flatrate är inget nytt, "musik som vatten" är ett uttryck som myntades i boken "The Future of Music" tidigare i år, en bok som orsakade allmän storm i musikbranschen i USA. "Music like water" är en framtidsvision där all musik som någonsins spelats in finns tillgänglig när du vill, vart du vill och hur du vill, ungefär som vatten. Visionen kallas ibland också för "The Celestial Jukebox".

Nu vet ni.  🙂

Thimmie; Känner du till något försök att konkretisera den här iden. Det finns ju inga tekniska hinder att tillhandahålla "all musik som någonsins spelats in ... när du vill". Det enda som behövs är väl en driftig Birgersson/Jobs-typ. Eller måste vi vänta på att en generation konservativa bromsklossar i "branschen" kvitterar ut sina fallskärmar... 😉

Tyvärr vet jag ingen som försökt sig på det här. Om man ser hur lång tid det tog för skivbolagen att hoppa på musik på Internet (laglig downloads, att tvätta bort den smutsiga stämpeln på mp3 osv) så lär det dröja innan "musik som vatten" blir verklighet. Eller så har de som bestämmer på de olika bolagen fattat att de måste våga satsa. Jag vet tyvärr inte. Men jag återkommer när jag vet! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med flatrate är inget nytt, "musik som vatten" är ett uttryck som myntades i boken "The Future of Music" tidigare i år, en bok som orsakade allmän storm i musikbranschen i USA. "Music like water" är en framtidsvision där all musik som någonsins spelats in finns tillgänglig när du vill, vart du vill och hur du vill, ungefär som vatten. Visionen kallas ibland också för "The Celestial Jukebox".

Nu vet ni.  😕

Thimmie; Känner du till något försök att konkretisera den här iden. Det finns ju inga tekniska hinder att tillhandahålla "all musik som någonsins spelats in ... när du vill". Det enda som behövs är väl en driftig Birgersson/Jobs-typ. Eller måste vi vänta på att en generation konservativa bromsklossar i "branschen" kvitterar ut sina fallskärmar... 😕

Tyvärr vet jag ingen som försökt sig på det här. Om man ser hur lång tid det tog för skivbolagen att hoppa på musik på Internet (laglig downloads, att tvätta bort den smutsiga stämpeln på mp3 osv) så lär det dröja innan "musik som vatten" blir verklighet. Eller så har de som bestämmer på de olika bolagen fattat att de måste våga satsa. Jag vet tyvärr inte. Men jag återkommer när jag vet! 🙁

Googlade på "Celestial Jukebox"

Det finns tydligen tre tjänster som satsar på detta:

- Rhapsody http://www.listen.com/ $8.33/månad

- Napster http://www.napster.com/ $9.95/månad

- Yahoo Music Unlimited http://music.yahoo.com/unlimited/ $6.99 /månad

Alla verkar ha ungefär samma upplägg. Rhapsody funkar bara i USA. Det framgick inte om Napster eller Yahoo funkar i Sverige. Har någon testat?

Alla skryter med +1.000.000 songs, men som vanligt verkar det vara huvudsakligen amerikanskt (Jag gjorde en test att söka lite brasilianska favoriter). En celestial jukebox värd namnet kanske behöver +2.000.000 songs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla skryter med +1.000.000 songs, men som vanligt verkar det vara huvudsakligen amerikanskt (Jag gjorde en test att söka lite brasilianska favoriter). En celestial jukebox värd namnet kanske behöver +2.000.000 songs.
Nej, det var ingen direkt höjdare när det gällde icke-amerikansk musik där inte. Testade att söka på Napster.com efter Ayumi Hamasaki och fick svaret:

Yes, we have multiple results for Hamasaki on Napster.

The Top Five are:

Herbie Hancock, Herbie Hancock - Blow-Up Original Soundtrack, Nicho Hinojosa, Tish Hinojosa, Herbie Hancock , Wayne Shorter

Inte riktigt vad jag letade efter kanske och det blev liknande resultat på andra större världsartister. Samma sak när det gällde hårdrock, osv. Just nu verkar det som att musikindustrin är för girig och splittrad för att kunna erbjuda konsumenterna vad de vill ha... åtminstone om man inte är en musikkonsument av sorten som går in i skivaffären och ber att få köpa "Bryan Adams senaste".

Men oavsett så är musiklicenser en bra idé. Enda jag tycker borde ändras på är att musikkonsumenternas rättigheter borde omfattas av lagen, och inte bara av något stort mainstreambolags ombytliga välvilja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med flatrate är inget nytt, "musik som vatten" är ett uttryck som myntades i boken "The Future of Music" tidigare i år, en bok som orsakade allmän storm i musikbranschen i USA. "Music like water" är en framtidsvision där all musik som någonsins spelats in finns tillgänglig när du vill, vart du vill och hur du vill, ungefär som vatten. Visionen kallas ibland också för "The Celestial Jukebox".

Nu vet ni.  😆

Thimmie; Känner du till något försök att konkretisera den här iden. Det finns ju inga tekniska hinder att tillhandahålla "all musik som någonsins spelats in ... när du vill". Det enda som behövs är väl en driftig Birgersson/Jobs-typ. Eller måste vi vänta på att en generation konservativa bromsklossar i "branschen" kvitterar ut sina fallskärmar... :rolleyes:

Tyvärr vet jag ingen som försökt sig på det här. Om man ser hur lång tid det tog för skivbolagen att hoppa på musik på Internet (laglig downloads, att tvätta bort den smutsiga stämpeln på mp3 osv) så lär det dröja innan "musik som vatten" blir verklighet. Eller så har de som bestämmer på de olika bolagen fattat att de måste våga satsa. Jag vet tyvärr inte. Men jag återkommer när jag vet! 😆

Googlade på "Celestial Jukebox"

Det finns tydligen tre tjänster som satsar på detta:

- Rhapsody http://www.listen.com/ $8.33/månad

- Napster http://www.napster.com/ $9.95/månad

- Yahoo Music Unlimited http://music.yahoo.com/unlimited/ $6.99 /månad

Alla verkar ha ungefär samma upplägg. Rhapsody funkar bara i USA. Det framgick inte om Napster eller Yahoo funkar i Sverige. Har någon testat?

Alla skryter med +1.000.000 songs, men som vanligt verkar det vara huvudsakligen amerikanskt (Jag gjorde en test att söka lite brasilianska favoriter). En celestial jukebox värd namnet kanske behöver +2.000.000 songs.

Just det! Rhapsody har börjat med det! Jag snackade med Morgan Karlsson på musiknytt.com så sent som i onsdags om det senast. Hörde jag syntax error?! Hahaha! 😱

Bra att du googlade! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...