Jump to content
Annons

Keyboard, som Casio´s minsta?


Hans

Recommended Posts

Annons

Faktiskt.. Casios gamla SA-serie är riktigt horribla små saker. De låter så illa att man undrar om det är något fel på dom. Underbart lofi. Kanske det finns vissa med hörlursutgång? Man brukar kunna hitta dom på loppisar om man har tur. I vilket fall som helst är det inte något stort problem att göra linjeutgång om man är lite händig med en lödkolv och borrmaskin.

En bra site är TableHooters som tar upp en massa modeller av hemska leksakskeyboard från Casio och andra mer och mindre kända fabrikat. Har köpt rätt många keyboards efter att först konsultera den websajten. Det är alltid lite detektivarbete, eftersom billiga keyboards finns i hur många olika sorter och smaker som helst. Speciellt de sämre kinesiska keyboardena är väldigt knepiga att få ett grepp om. Personligen är jag såld på Casios MT- och CT-keyboards, som faktiskt ofta lyckas låta rätt bra.. på sitt eget unika sätt. Håll dig borta från alla Casio-keyboards som heter CTK-nånting. De låter bara tråkigt och är inget kul alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt samt man Tackar 🤪! (Finns det nån fråga som inte nån genast besvarar på detta forum?)

Tänkte börja nån/några låtar med casio och sen ska mega-stråkar, GB-Pianon, körer o riktiga trummor komma in och få spela samma melodier!

LoFi VS HiFi 😎! Hmmen sån här kanske?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt ett antal samplingar i wav-format från Casio VL-Tone om du inte vill lägga ut pengar på att köpa gammalt skit

Meh.. VL-Tone låter ju bra ju. 🤪

Allt är relativt 😎

Hans: Plita ner din mail så skickar jag över skiten så att du kan bilda dig en egen uppfattning om det är "för bra"...

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

CA-keyboardena består ju i princip bara av ett enda chip och ett gäng sladdriga plasttangenter med gummikontakter under, så förmodligen är det inte så mycket som kan gå sönder. I och för sig har min MA-120 (SA-keyboard i större plastskal, typ) ett gäng av tangenterna avbrutna. Tangentkänslan var typ icke-existerande från början i alla fall, så det gjorde ju egentligen inte så himla mycket. Det roligaste man kan ha är att slå på några instrumentvalsknappar på måfå, och försöka gissa vad ljudet ska föreställa. Oftast gissar man fel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...