Jump to content
Annons

Hörlurarna skadar öronen


MarAfrem

Recommended Posts

Annons

Tack för reaktionen Hans!

Jag ligger lågt med lurarna nu. Det är nog läge att höra av sig till tillverkaren. Men jag undrar om det är lurarna, ljudkortet eller något annat det är fel på. Tänkte om någon har någon erfarenhet här på forumet.

Tack igen,

och jag har alltid haft låg volym i lurarna så det är inte där skon klämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stampe76 (oregistrerad)

Japp jag kan bara säga det samma "sänk volymen" Jag lider själv av tinitus och det är inget kul. Tyvärr har jag ju lärt mig den hårda vägen till en sänkt volym och den vill jag inte att någon annan ska gå. Jag fick mit av att man var "cool" som spelade trummor utan skydd. :-(

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ingen öroninflammation på gång...?

Det verkar inte vara att lurarna är obekväma, eller tinitus eftersom du har låg volym...

Vad menar du? Telepluggen??? menar du att det blir något elakt missljud från den som skadar öronen? Vad har du för lurar? Det kanske är oväsentligt, men kul att veta... 😮😆

Link to comment
Dela på andra sajter

antingen beror det på att hörlurarna höjer frekvensbandet runt 3-5 Khx eftersom det är örats känsligaste frekvenser eftersom innerörats gång förstärker dessa frekvenser.

Eller som sagt så sänk volymen väldigt mycket. Kanske har du slutna lurar? Bättre för öronen att använda öppna lurar eftersom man blir midnre "trött" i öronen av dessa...

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer HPS5000 heter lurarna.

Det känns ungefär som att det har med någon frekvens att göra, eller kanske ett ohörbart missljud som irriterar hörseln.

Lurarna har teleplugg och ljudkortet har ett sånt där litet vad det nu heter. Det var bara en tanke att det var något glapp eller nåt...

Jag ska ta kontakt med försäljarna/tillverkarna, så får vi se vad som händer.

Lurarna är slutna, delvis för husfridens skull - det vore tråkigt om jag inte kunde använda dom.

Är det nån av er som kör med öronproppslurar?

Tack för omsorgen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer HPS5000 heter lurarna.

Om de lurarna har ärvt konstruktionen och ljudkaraktären "hängmatta" från Behringer HP5000 så är jag inte förvånad. Det testexemplar vi hade inne klämde åt vid örats överkant till den grad att det smärtade både i ytterörat och vid tinningen efter bara en liten stunds användning. Lurar som likt dessa sitter som ett skruvstäd (men ändå glipar vid ytterörats nederkant) och är starkt överdrivna i bas och diskant kan inte ge en behaglig lyssning.

Prova ett par andra hörlurar. Och problemet ligger inte i vilken kontakttyp du använder (om det inte är tal om glapp och sprak som skadar ditt öra).

Testet finns publicerat i Studio 6-05.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
feffe (oregistrerad)
Behringer HPS5000 heter lurarna.

Om de lurarna har ärvt konstruktionen och ljudkaraktären "hängmatta" från Behringer HP5000 så är jag inte förvånad. Det testexemplar vi hade inne klämde åt vid örats överkant till den grad att det smärtade både i ytterörat och vid tinningen efter bara en liten stunds användning. Lurar som likt dessa sitter som ett skruvstäd (men ändå glipar vid ytterörats nederkant) och är starkt överdrivna i bas och diskant kan inte ge en behaglig lyssning.

Prova ett par andra hörlurar. Och problemet ligger inte i vilken kontakttyp du använder (om det inte är tal om glapp och sprak som skadar ditt öra).

Testet finns publicerat i Studio 6-05.

Måsste citera Olsberg. Behringer lurarna som var i studio tester är värkligen värdelösa att ha om man lyssnar mycket.

korta stunder kanske de skulle funka, själv vägrar jag ha hörlurar när jag sitter os kapar musik framför datorn, det enda jag tar hrölurarnas hjälp till (har dock inga behringer lurar utan nått annat "billigt") är när man ska sjunga (för rundgångens skull) och för att kolla slutmixen eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om du har låg volym låter (haha) det mer som att det är lurarnas utformning som gör att det gör ont. Även om det inte irriterar särskilt mycket kanske du spänner dig omedvetet vilket efterhand gör att du upplever smärta i och kring öronen. Ska dock inte säga helt säkert - prova med ett par andra lurar och om problemen kvarstår ska du självklart uppsöka läkare.

Kan säga själv att om jag använder hörlurar av typ snäckor under lång tid (timmar) får jag också ont i öronen och käkarna - trots låg volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

När man lyssnar i lurar så påverkas inte kroppen av ljudtrycket vilket medför att stapedius som sitter inne i örat inte fungerar. I vanliga fall fungerar den ungefär som en kompressor inuti örat som hela tiden reagerar på ljudtrycket kroppen tar emot. Men med lurar påverkas inte kroppen av något ljudtryck, allt konsentreras rakt in i öronen.

Så man måste sänka väldigt mycket för att det inte ska vara skadligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips som dessutom är lätt att prova är ju att jämföra med andra lurar som sitter skönt och som gärna är av god kvalité (på låg volym då också). Om problemet uppstår då också så kan du ju börja dra lite slutsatser.

Om du ger dig i kast med att köpa nya lurar, kontrollera ordentligt att de sitter väl på samt är tämligen välljudande. Jämför med andra lurar, och ta med en cd eller två som referens.

Var mycket försiktig, hörseln är ditt viktigaste redskap, och inget är värt den uppoffringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...