Jump to content
Annons

Bärbara från Frost får 6-pinnars firewire


Björn Olsberg

Recommended Posts

Frost ACM kommer med nya modeller av sina musikdatorer, och de har lyssnat på våra önskemål om 6-pinnars firewire för bärbara datorer! Det betyder konkret att man kan strömförsörja externa ljudkort via firewire-porten och därmed bli helt mobil. Så långt vi känner till, är Frost som pc-tillverkare unika med denna möjlighet. Räkna med tester framöver. Ur pressmeddelande från Frost:

Hösten är här!

... i alla fall våra nya höstmodeller. Vi har lyssnat på er användare och jobbat hårt för att förbättra våra produkter. Vad sägs om:

  • Våra laptops har nu 6-pins strömförsörjning på firewireporten!
     
  • Nya heldämpade aluminiumtorn till våra större ACM!
     
  • En ny kubmodell med dubbla diskar och dvd brännare!
     
  • Aktiv firewire i fronten på alla stationära ACM!
     
  • Nya 945 Kretsuppsättningar med proffsprestanda
     
  • DualCore stöd samt 64-bitars processorer på alla stationära modeller
     
  • Många uppgraderingsmöjligheter för den som vill anpassa sin ACM

Väl mött inför en kreativ höst!

/Peter Benisch, VD

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jodå det verkar finnas, dessutom tycks några Acer modeller ha 6-pinnars. Men Frost är sannolikt första bärbara "musikdatorn" med 6-pinnars och strömmatning. Vilket förresten borde innebära att det är TI-kretsar och inte VIA.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå det verkar finnas, dessutom tycks några Acer modeller ha 6-pinnars. Men Frost är sannolikt första bärbara "musikdatorn" med 6-pinnars och strömmatning. Vilket förresten borde innebära att det är TI-kretsar och inte VIA.

/Majken

Hmm... undrar om jag skall ringa till Acers support och fråga om de har TI eller VIA kretsar i sin firewirekontroller. 😉

Tänkte skaffa mig en bärbar inom en överskådlig framtid.... men med Frosts priser så blir det minsann inget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är svårt att hitta PCMCIA med matning. Orsaken är att PCMCIA bussen är rejält begränsad i hur mycket ström som kortet får dra från den. Det finns en hel energi inuti burken, både skärmen och CPU drar ju en massa, men det är begränsat hur mycket kortet får dra från bussen. Det finns inte vad jag vet ett enda kort som kan spänningsmata firewire från inuti laptopen, alla bygger på en extern matning. Det här är första PC-laptopen som jag hört talas om överhuvudtaget som påstår sig kunna spänningsmata firewire. På Mac så tror jag de flesta bärbara kan det. Synd bara att det är så mycket pengar de vill ha, men sånt är väl livet.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är hur länge batterierna räcker till en 7,200 rpm HD + det man nu vill strömförsörja via 6-pinn FW?

Sen 30,000:- för en laptop - Njiiiii! Detta riktar sig nog mest till proffs... och Joakim von Anka 😆!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå det verkar finnas, dessutom tycks några Acer modeller ha 6-pinnars. Men Frost är sannolikt första bärbara "musikdatorn" med 6-pinnars och strömmatning. Vilket förresten borde innebära att det är TI-kretsar och inte VIA.

/Majken

Det är TI på Frost...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycks vara väldigt svårt att hitta tillförlitlig information kring firewire portarna på bärbara datorer. Men här är en recension av en Acer modell som nämner att den har 6-pinnars FireWire och att den faktiskt även kan strömförsörja hårdvara genom porten.

http://laptopmag.com/Review/Acer-TravelMate-3002WTCi.htm

"On the right side of the system there are three USB ports, a six-pin FireWire port that powers the external DVD/CD-RW drive, and an SD/MMC/Memory Stick Reader."

"Complementing the hard disk is an external DVD-ROM/CD-RW drive. If nothing else, it matches the sleek design of the 3002WTCi. This drive connects to the system and draws all of the power it needs through a six-pin powered FireWire port."

Modellen heter alltså Acer Travelmate 3002WTCi, billigaste svenska priset jag hittar är 14000 kronor. Sedan finns även en WTMi modell där skillnaden tycks vara en Pentium Mobile processor istället för en Celeron. Med andra ord en lite dyrare och kraftfullare burk.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns även ett PCMCIA-kort som hävdar att det klarar att strömmata sexpinnars FireWire utan nätadapter.

http://www.vigorelectronics.com/fb5503.html

Till vänster på kortet ser det dock i mina ögon ut som att det finns ett hål lagom för en 9V adapter eller dylikt. Men jag kanske har fel, i paketeringen nämns åtminstone ingen adapter.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det framgår inte om det är en sådan 6-pns som Dell har! Som endast är avsedd för DVD/CDRW från samma tillverkare.

Hmm.. lurigt..

Jag hittade även ett PCMCIA-kort med 6-pinnars FireWire som påstod att det eventuellt kunde strömmata hårdvara men att det kunde krävas en adapter. Det skulle kunna vara något liknande med Dell och Acer maskinen.

Alltså att FireWire porten har strömmatning men inte tillräckligt kraftfull för mer krävande hårdvara. Då borde teoretiskt sett ett enkelt kort som Audiophile FireWire kunna strömmatas medan mer avancerade ljudkort med fler in/utgångar och mikrofonförstärkare inte kan det.

Nån som är sugen på att köpa en Travelmate och testa? 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad vi ska komma ihåg är att Acers burk och de alternativa lösningar som diskuteras i sammanhanget är otestade för musikerbruk och för externa ljudkort. Den som är villig att prova, spendera tid, experimentera och lägga ut pengar kommer kanske att hitta en lösning som fungerar, men Frost ACM har gjort det jobbet åt oss. Precis som alla tillverkare av stationära musikdatorer.

Strömförsörjning via Cardbus är ett problembarn precis som trombonisten säger. Alla lösningar som jag har sett/hittat fungera kräver antingen extern strömförsörjning av ljudkortet, alternativt att man har en strömadapter kopplad direkt till Cardbus-kortet.

EDIT: För tydlighetens skull, budgetalternativen i tråden är just budgetalternativ som kan fungera men som också kan innebära oväntade problem och i förlängningen merkostnader.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt sant!

Hittade förresten manualen till Acer datorn och i vanlig ordning är den tragiskt ospecifik.

http://csd.acer.com.tw/acer/URMUL1.NSF/1af...0%20OLM_Eng.pdf

Den nämner att man kan koppla "supported devices" på FireWire porten men det är all information man får. Huruvida det är TI eller Via-kretsar nämns inte och det finns heller inte ett ord om strömmatningen.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag inte starta nåt mac/pc krig... men det var väl mac som lanserade firewire först och av förklarliga skäl hade det som standard långt innan pc tillverkarna.

Men det är väl ändå inte såå ofta man har nytta av strömförsörjning via FW porten. Jag har Aldrig haft det iaf. Men jag kör iof usb ljudkort som får ström från datorn och hade det varit ett FW kort hade det ju varit smidigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag inte starta nåt mac/pc krig... men det var väl mac som lanserade firewire först och av förklarliga skäl hade det som standard långt innan pc tillverkarna.

Det är sant, men de första pc-tillverkarna var inte så långt efter 🙂 Skillnaden är att Apple är en datortillverkare, på pc-sidan finns massor och det är lättare att dra alla över en kam - när det i själva verket finns de tillverkare som ligger betydligt längre fram än den upplevda standarden.

Men det är väl ändå inte såå ofta man har nytta av strömförsörjning via FW porten. Jag har Aldrig haft det iaf. Men jag kör iof usb ljudkort som får ström från datorn och hade det varit ett FW kort hade det ju varit smidigt..

Har man firewire och behöver ett externt ljudkort, finns det många fördelar att välja fw framför usb. Lägre processorbelastning, till exempel.

// Utanför ämnet //

Och när det gäller införandet av usb så var Macen betydligt senare än de flesta pc-tillverkare :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför har det dröjt så länge undrar man ju av nyfikenhet, min Powerbook G3 som är fyra år gammal har ju två firewireportar med 6 pinnar... 🙂

Kan ju dock tillägga att batteriet på Powerbooken förmodligen inte klarat tiden det tar att rigga upp ett par mickar om den skulle varit tvungen att driva både dator och ljudkort 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...