Jump to content
Annons

Mera djup?


rymdis

Recommended Posts

Annons

När man jobbar med en mix så jobbar man alltså med många instrument och stämmor samtidigt. En viktig regel för att inte mixen ska låta grötigt är att varje instrument/stämma ska ha sitt egna frekvensutrymme i mixen. Du får alltså jobba med en EQ och filtrera bort frekvensområden så dom inte inkräktar på varandra. sen finns det en massa andra knep också förstås.. Att använda kompressor är ett sätt att virtuellt höja volymen på ett intrument utan att egentligen höja totalvolymen det samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skär man i de höga registren så uppfattas ett ljud som längre bort, så det är ett sätt. Sen som hegobald säger så är det bra att "ge plats" åt de enskilda ljuden i mixen med EQ och panorering. Reverb/delay är förstås också bra att leka med - ju mer reverb, desto längre bak. Vissa reverbpluggar (bl a Cambridge om jag minns rätt) har till och med en funktion där man kan "flytta bak" ett ljud.

Sitter man sen och mixar i datorn så får man automatiskt sämre djup och bredd än proffsen (beroende på musikstil). Det finns en anledning till att man ofta ser maffiga mixerbord i reportagen Studio gör hos folk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter man sen och mixar i datorn så får man automatiskt sämre djup och bredd än proffsen (beroende på musikstil). Det finns en anledning till att man ofta ser maffiga mixerbord i reportagen Studio gör hos folk...

Det var en grov generalisering. Om du tittar riktigt noga på bilderna så sitter där också en maffig ljudtekniker/mixare. Det är hon eller han som gör den största skillnaden. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda kompressor är ett sätt att virtuellt höja volymen på ett intrument

Vad är det för en j-v förklaring?? Vet du vad virtuellt betyder överhuvudtaget?

Det var då f**n va du är på mig nu då 😉

Virtuell betyder enligt Nationalencyklopedin skenbar.. Och det är ju precis det en kompressor i stora dela gör.. Genom att komprimera dynamiken så kan man få ett ljud att upplevas skenbart högre i styrka än det egentligen är. Comprende?

Gå och reparera nån knäckebrödsmaskin nu och sluta bråka på mig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda kompressor är ett sätt att virtuellt höja volymen på ett intrument

Vad är det för en j-v förklaring?? Vet du vad virtuellt betyder överhuvudtaget?

Det var då f**n va du är på mig nu då 😉

Virtuell betyder enligt Nationalencyklopedin skenbar.. Och det är ju precis det en kompressor i stora dela gör.. Genom att komprimera dynamiken så kan man få ett ljud att upplevas skenbart högre i styrka än det egentligen är. Comprende?

Gå och reparera nån knäckebrödsmaskin nu och sluta bråka på mig 😄

Men du är ju en liten ful gris så jag måste hacka på dig, jag äter såna som du till frukost (bacon med andra ord!) 😉 Skämt åsido jag tyckte den virtuella förklaring inte stämde väl in med vad en kompressor gör.

En kompressor används inte för att ett ljud ska upplevas starkare än vad dom är utan för att som du skriver minska skillnaden mellan det svagaste och det starkaste ljudet. Det många glömmer är också att en kompressor används när man vill ändra karaktären på tex ett instrument.

Men att virtuellt skulle ha något med saken att göra hävdar jag bestämt motsatsen på!!!!

*meckar vidare med min knäckebrödsmaskin som gått sönder för 3:de gången den här veckan*

/MÄSTAREN

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tittar riktigt noga på bilderna så sitter där också en maffig ljudtekniker/mixare. Det är hon eller han som gör den största skillnaden.  😉

Självklart är det så, men det finns en anledning till att de maffiga ljudteknikerna har maffiga bord. Även om en duktig producent kan klämma fram en hel del ur dåliga grejer så räcker det inte hela vägen för deras smak. Man ska inte blunda för att det det är en faktor som kan göra en mix plattare, beroende på vilka krav och förväntningar man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tittar riktigt noga på bilderna så sitter där också en maffig ljudtekniker/mixare. Det är hon eller han som gör den största skillnaden.  😎

Självklart är det så, men det finns en anledning till att de maffiga ljudteknikerna har maffiga bord. Även om en duktig producent kan klämma fram en hel del ur dåliga grejer så räcker det inte hela vägen för deras smak. Man ska inte blunda för att det det är en faktor som kan göra en mix plattare, beroende på vilka krav och förväntningar man har.

Tittar man ännu noggrannare på bilderna ser man det lilla tangentbordet och den lilla bildkärmen där dom maffiga ljudteknikerna gör det egentliga jobbet 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tittar riktigt noga på bilderna så sitter där också en maffig ljudtekniker/mixare. Det är hon eller han som gör den största skillnaden.  😆

Självklart är det så, men det finns en anledning till att de maffiga ljudteknikerna har maffiga bord. Även om en duktig producent kan klämma fram en hel del ur dåliga grejer så räcker det inte hela vägen för deras smak. Man ska inte blunda för att det det är en faktor som kan göra en mix plattare, beroende på vilka krav och förväntningar man har.

Tittar man ännu noggrannare på bilderna ser man det lilla tangentbordet och den lilla bildkärmen där dom maffiga ljudteknikerna gör det egentliga jobbet 😆

...och sedan om man vrider huvudet till höger eller vänster så kan man se mumsiga rackeffekter/hårdvaru burkar......

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl säga att det handlar om att kunna sin utrustning för att skapa ljud vid inspelning så att de håller vid mix. Nåt som de flesta verkar glömma är hur viktigt arrangemanget är. Har stött på detta exempel åtskilliga gånger då jag spelat in band. Vi har haft samma ljud på alla instrument och de upplever att en låt har mera tryck i sig etc. När jag sedan bryter ner det för dom och förklarar skillnaderna i arrangemanget av låten så brukar polletten falla ner ganska omgående.

Allt kan inte vara fett och allt kan inte ligga längst fram. Tycker man gitarrerna är för klena beror det sannolikt på att grunden, dvs bas och trummor är för klena osv.

Allt har ett sammanhang och alla sådana trix lär man sig med åren. Det är viktigare än att sitta vid ett SSL bord och mixa.

Det finns massor av människor, även prisbelönta tekniker/producenter som mixar i boxen med samma pluggar som en annan, men som tar det mil längre, eftersom de är bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det så, men det finns en anledning till att de maffiga ljudteknikerna har maffiga bord. Även om en duktig producent kan klämma fram en hel del ur dåliga grejer så räcker det inte hela vägen för deras smak. Man ska inte blunda för att det det är en faktor som kan göra en mix plattare, beroende på vilka krav och förväntningar man har.

Nu innebär ju inte mjukvarumix automatiskt att man sitter med "dåliga grejer".

ProTools, anyone? 🙁

Själva mixerbordet har väldigt lite att göra med hur djup, bred och fet mixen låter.

Tips: Läs intervjun med CM Herlöfsson i senaste Studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu innebär ju inte mjukvarumix automatiskt att man sitter med "dåliga grejer".

ProTools, anyone? 😎

Själva mixerbordet har väldigt lite att göra med hur djup, bred och fet mixen låter.

Tips: Läs intervjun med CM Herlöfsson i senaste Studio.

Har läst CM Herlöfsson-intervjun och man kan fastslå att folk tycker olika - Anders Herrlin hade en annan åsikt för några nummer sedan. 😆

Sedan beror det nog på vilken musikstil man jobbar med - "att låta som proffsen" inom elektronisk musik är en annan sak än inom t ex jazz. Det är svårt att svara generellt på en en sådan fråga.

Kan hur som helst absolut hålla med om man först och främst måste lära sig producera, det finns inga grejer whatsoever som fixar allt åt en automatiskt!

PS. Vissa tycker t o m ProTools låter illa. Intressant artikel: DAWs and Hybrid Mixing.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst CM Herlöfsson-intervjun och man kan fastslå att folk tycker olika - Anders Herrlin hade en annan åsikt för några nummer sedan. 😉

Point taken, så även angånde skillnaden mellan musikstilar.

Ville mest ha sagt att det görs massor av mjukvarumixar som "håller måttet". 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter man sen och mixar i datorn så får man automatiskt sämre djup och bredd än proffsen (beroende på musikstil). Det finns en anledning till att man ofta ser maffiga mixerbord i reportagen Studio gör hos folk...

Är väl snarare så att dom maffiga mixerborden ger många kanaler och suverän EQ och ljudkvalitet. Djupet på en mix hänger väl mest på hur man processar ljudet skulle jag tro.. Men å andra sidan kanske dom där fina EQ:arna ger ett speciellt djup 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

De viktigaste parametrarna för att få djup i en mix, om vi pratar akustiska instrument (och då menar jag även trummor, och förstärkare) IMHO:

  • Låtens arrangemang
  • Val av lämpliga instrument
  • Lämplig akustik för dessa instrument
  • Val av mikrofon och mikplacering
  • Kvaliteten hos mickförstärkare och AD/DA-omvandlare
  • Kompetent mixare

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tittar på bilderna... och Om man vänder sig om och tittar snett bakåt så ser man att det står en fet gubbe i kostym och röker cigarrer. Går man fram till honom och trycker på en knapp så lämnar han ifrån sig pengar. Hans tjej sitter i en ferrari cab och ser bra ut.

Bakom den feta gubben med cigarr står det en låda som ingen vet innehållet i. Uppe på den ligger en gammal gitarr.

Under det feta mixerbordet ligger en halvpackad rockare och sover. 🙁😄

Bredvid honom står det en halvdrucken heiniken som är avslagen. Under ölflaskan har det blivit ett litet märke av utspilld öl. Den tjocka mannen med cigarr trampar då i den utspillda ölen och drar av en salva med svordommar.

Den tjocka mannen i cigarr har en röd/vit randig slips på sig. Den är köpt i italien och kostade över 3000kr.

I den tjocka mannens kavajficka ligger det en mobiltelefon. Vad Den tjocka mannen med cigarr inte vet är att hans mobiltelefonbatteri snart kommer att explodera eftersom han endast har ett pirat tillverkat, icke orginal batteri med dålig kvalitet.

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Framför den tjocka mannen...?

Vad står det där? är det kanske en skattkista från sydamerika som ingen har lyckats bryta upp låset på än?

Eller är det en odresserad dobberman som står och skäller?

Och varför står det en man bakom gardinerna?

Vem har egentligen dragit på alldeles för hög volym på mixerbordet så att den tjocka mannen drabbas av tinnitus?

Fortsättning nån? 😆😄😱🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

De viktigaste parametrarna för att få djup i en mix, om vi pratar akustiska instrument (och då menar jag även trummor, och förstärkare) IMHO:
  • Låtens arrangemang
  • Val av lämpliga instrument
  • Lämplig akustik för dessa instrument
  • Val av mikrofon och mikplacering
  • Kvaliteten hos mickförstärkare och AD/DA-omvandlare
  • Kompetent mixare

[*]proportion

(tyckte att den hörde hemma på den listan) + (specifikt riktad till hårdrockartrummisar som mixar egna låtar och ger kaggeklick för stort utryumme) + (värst ere när de e dubbeltramp i låten)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...