Jump to content
Annons

FLYTANDE RUM

Herbivormusic

Recommended Posts

Annons

Som jag förstått det så brukar ett flytande rum vara ett rum i rummet. D.v.s. att tak, väggar och golv är helt skilda åt, vilket vanligtvis betyder att rummet i rummet står på marken med sand eller något annat fyllningsmaterial under för att dämpa bort vibrationer. Att bygga ett sånt rum på sjunde våningen känns dock problematiskt om du inte har väldigt snälla grannar som kan leva med att du kör sju våningar höga pålar genom deras lägenheter för att ställa ditt rum på 🙂

Men borde det inte gå göra en enklare lösning med vanlig skumplast runtom det lilla rummet och gummi + skumplast under rummets golv för att dämpa vibrationer ner till grannarna?

/Majken

Som jag förstått det så brukar ett flytande rum vara ett rum i rummet. D.v.s. att tak, väggar och golv är helt skilda åt, vilket vanligtvis betyder att rummet i rummet står på marken med sand eller något annat fyllningsmaterial under för att dämpa bort vibrationer. Att bygga ett sånt rum på sjunde våningen känns dock problematiskt om du inte har väldigt snälla grannar som kan leva med att du kör sju våningar höga pålar genom deras lägenheter för att ställa ditt rum på 🙂

Men borde det inte gå göra en enklare lösning med vanlig skumplast runtom det lilla rummet och gummi + skumplast under rummets golv för att dämpa vibrationer ner till grannarna?

/Majken

Jo något sådant hade jag tänk...

Att man bygger en tillräckligt stor låda o dämpar upp den på så få punkter som möjligt mot golvet..

Frågan är hur man gör det på bästa sätt o om det räcker?

Men nån slags uppdämpad låda kommer det bli, det är ju det eller flytta...

/Majken

Att man bygger en tillräckligt stor låda o dämpar upp den på så få punkter som möjligt mot golvet..

Det är inte bara att dämpa med flytande rum. Fjädrarna måste anpassas för vikt och frekvenser i material och dylikt annars kan de göra mer skada än nytta. Det är en vetenskap och inget man skall ta så lätt på. Om man vill slippa problem anlitar man en akustiker som kan trixa och räkna lite. Har man hyffsat mattekunnande kan man räkna själv. Man måste nog dock slå i ett antal uppslagsverk för att få vikter på materialens egentyndger och dylikt... Men iden är god...Men inget är för gott för att göras surt 🥰

Som jag förstått det så brukar ett flytande rum vara ett rum i rummet. D.v.s. att tak, väggar och golv är helt skilda åt, vilket vanligtvis betyder att rummet i rummet står på marken med sand eller något annat fyllningsmaterial under för att dämpa bort vibrationer. Att bygga ett sånt rum på sjunde våningen känns dock problematiskt om du inte har väldigt snälla grannar som kan leva med att du kör sju våningar höga pålar genom deras lägenheter för att ställa ditt rum på 😛

/Majken

Det är inte bara att dämpa med flytande rum. Fjädrarna måste anpassas för vikt och frekvenser i material och dylikt annars kan de göra mer skada än nytta. Det är en vetenskap och inget man skall ta så lätt på. Om man vill slippa problem anlitar man en akustiker som kan trixa och räkna lite. Har man hyffsat mattekunnande kan man räkna själv. Man måste nog dock slå i ett antal uppslagsverk för att få vikter på materialens egentyndger och dylikt... Men iden är god...Men inget är för gott för att göras surt 😆

Så vart vänder man sig för att anlita ett akustikproffs som kan ta ett sånt uppdrag?

Musikstudion och radiostudion på den skola jag arbetar på har flytande golv. Den delen av skolan byggdes upp i en redan befintlig lokal. Alla väggar utom de bärande revs och sen byggde man om innanmätet från början. För att rita ljud- och tv-lokalerna anlitades en Göteborgsfirma som hade gjort många jobb åt studios. Huset stod färdigt för tio år sedan och jag var inte anställd då så jag har glömt vad det heter, skall kolla upp det.

Nåväl, för att åstadkomma de flytande golven, i sammanlagt fyra rum, användes ett slags stora gummiklossar som placerades på det befintliga betonggolvet. Sen byggdes regelverk och golv ovanpå det. Jag minns inte heller vad gummiklossarna hette och vad de hade för dimensioner men de var tillverkade efter hur tungt rummet skulle komma att bli och hur många som krävdes för att ge stabilitet. Det var också nåt med tillverkningsprocessen och valet av gummi som tydligen skulle göra att vibrationer från ljud och golv skulle dö ut innan de hunnit halvvägs ner genom dessa gummiklossar.

Jag återkommer när jag tagit reda på vad firman hette.

Väggarna är ett mindre problem att uppfylla. Taket kan bli mer kostsamt dock... Golvet är ju byggt för att ta vibrationerna och då får man luftljudsisoleringen gratis... Väggarna skka endast ta luftljudet vilket förbilligar konstruktionen. Men vill man kan man göra dem dyra också:-)