Jump to content
Annons

Brus Blaster Augidy...


Pluffo

Recommended Posts

Haj hej på er alla forumiter!

Nu är det såhär: Efter julen satte jag igång att använda mitt nya ljudkort, sound blaster augidy, till att spela in gitarr och sång med. Vad jag då helt plötsligt upptäckte var hur mycket utsignalen susade och brusade redan på rätt låga volymer i hörlurarna. Jag lyckades däremot att få en ganska bra och hög insignal på gitarren direkt in i "line in" på ljudkortet med hjälp av lite EQ och kompressorer och annat mys. Men nu är min fråga....Håller inte mitt kort måttet vad gäller hårddiskinspelning av ljud rent kvalitetsmässigt. Kommer mina stackars inspelningar bli lika brusiga som jag hör dem i hörlurarna, eller är detta suset bara någonting som mitt kort "lägger till" på utsignalen. Någon med erfarenhet av creatives produkter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du säger att du spelar in gitarr, vilket slags gitarr? Elgitarr på line in? Detta bör väl kunna fungera men helst skall du ju ha någon sorts förstärkning för att få upp nivån på saker och ting. Det sitter en mikrofonförstärkare på ljudkortet, denna styr du från ljudkortets mixerpanel. Soundblaster Audigy har ett ganska högt signal brus förhållande och är ett fulldugligt ljudkort att göra inspelningar på.

Det vore intressant att veta mer om hur du kopplat för att ha en chans att hitta vart det största felet ligger. Du säger att du har hörlurar, men inte hur dessa är kopplade mot audigy kortet, har du ett audigy kort med extern drive? Är det i såna fall denna du kopplar in dig i när du spelar in, eller har du kopplat in dig baktill på kortet? Vad har du för mikrofon för sång inspelningar, hur har du kopplat denna och i vilket rum hade du tänkt spela in sången?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha! Då ska jag vara lite utförligare:

Jag har ett Creative Soundblaster Augidy med extern drive vilken jag använder till alla mina kopplingar. Jag har en billigare fendergitarr tillverkad i mexico

( intresseklubben antecknar ) som jag kopplar in direkt till min ex-låda på line-in. Jag sänker därefter ner signalen som line in ska skicka till ljudkortet till den lägsta som går varpå jag lägger på en kompressor på ljudet som gör att det blir rätt högt och bra. Jag har en Shure SM58-mic som jag kopplar in till mitt PHONIC MM1002 mixerbord och därefter in i EX-lådan via Aux In ingångarna. Jag spelar in hemma i mitt vardagsrum utan varken äggkartonger på väggarna eller skumplast i taket.

Använder även en hel del kompression på sången också för att kunna få igång den lite. Hörlurarna får sin signal från hörlursutgången på EX-lådan men jag upplever även samma sorts ljud om jag t ex lyssnar på ljudet i mina hötalare som är kopplade mot kortet på baksidan av datorn.

Nåväl, till problemet. När jag sätter mig till rätta vid datorn och vrider upp ljudet på högtalarna/hörlurarna en bit upplever jag ett litet brus/sus som ligger i bakrunden och låter redan på vad jag anser är rätt låg volym. Min första fråga är då om detta är någonting som kommer att "smitta av sig" på min inspelning om jag t ex för över den färdiga låten till en CD. Detta bruset kommer inte från gitarren eller mikrofonen eftersom man kan höra det även om man bara är ute i windows och drar upp volymen lite.

En annan fråga som jag ändå kan slänga in när jag ändå håller på är om man verkligen behöver en sån där liten apparat som förstärker gitarrsignalen innan den åker in i datorn. Själv tycker jag att jag fått till en rätt hyfsad och hög signal men vet inte om kompressorn på nått sätt försämrar kvaliten på ljudet. Vet inte riktigt om jag använder min mikrofonförstärkare med gitarren men antar det eftersom det på den "line in"-ingången jag använder även står Mic in. Det finns även ett volymreglage vid sidan om ingången men denna har jag som sagt satt på så lågt det går eftersom jag upplever att jag får den bästa ljudkvaliten då.

Du kan även gärna få förklara exakt vad du menar med "Soundblaster Audigy har ett ganska högt signal brus förhållande".

Uj va text det blev...:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av SoundBlaster Audigy är att Mic in ingången inte alls funkar bra, mycket brus o.s.v. Däremot om man kör på Line In och kör med någon typ av preamp innan (då körde jag med POD 2) istället så fick jag det nästintill brusfritt förutom saker som mina mickar på gitarren tog upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver att du har ett brus redan när du bara höjer nivån på dina högtalare.. på detta vis skall det ju inte vara.. Sätt på en låt på datorn, ställ in en bra nivå, stäng av låten, har du fortfarande ett brus? I såna fall, försäkra dig om att alla nivåinställningar i datorn är på max. Prova sedan igen, bruset som du beskriver lär kunna komma av att du har sänkt utnivån på ljudkortet och sedan höjer på din förstärkare. Gör tvärtom, max ut från datorn och justera med förstärkaren.

Vad gäller gitarren så skall du alltid ha så hög insignal som möjligt. Håll koll på nivåmätaren och se till så att det inte distar. Men se även till så att nivån inte är för låg. Skulle det vara så att du får lite dålig nivå ur gitarren så kan du höja denna i mixern du skrev att du också hade. Annars finns det även ett eget jack för gitarren på ljudkortet om jag minns rätt med en liten nivåratt. Se till att ha hög inspelningsnivå. Jobba alltid så nära 0dB som möjligt, alltså det skall aldrig klippa men det optimala är att topparna skall ligga kring 0.1dB

Signal/Brusförhållande är skillnaden i nivå mellan signalen och bruset. D.v.s. hur långt det är mellan brusmattan som ligger längst ned och de högsta topparna i musiken. Detta skall vara så högt som möjligt och på ett Soundblaster Audigy skall det vara runt 100dB vilket är bra. Alltså skall inte själva ljudkortet i sig ställa till med några problem varken på inspelning eller uppspelning.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Smergo: När du säger mic ingången...menar du den på själva kortet då? För "line in"-porten och "Mic In 2" är samma port på mitt kort. På EX-lådan.

Majken: Det är möjligt att jag överdriver bruset på mitt kort lite väl mycket kanske. Är lite kräsen möjligtvis. Har man på en icke öronbedövande nivå så hör man nästan inte bruset. Det är mer när man krämar på i tinitusklassen som man kan få lite problem.

Problemet jag har på min gitarr är att den distar väldigt tidigt. Det vär därför jag sänkte ner den på lägsta volym där den aldrig distade och sedan höjde ljudet i mixen. Möjligtvis att jag borde ha en förstärkare.

Det känns betryggande att veta att mitt ljudkort inte är något gammalt hemmabygge som folk fnyser åt i alla fall :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

EX lådan har jag ställt i gaderoben för länge sedan 😄.

Det låter precis som du kör på Mic in ja, för då kan du inte köra på någon nivå alls i princip, alternativt kan du dra ner Microphone i mjukvarumixen men det är inte det bästa.

Kör in på Line in bak på kortet, det var det jag gjorde för att fixa det, och kör på så hög nivå in där som du kan innan du får clipping så skall du se att bruset försvinner, i alla fall får du inget brus när du spelar in gitarren.

Att köra en elgitarr direkt till Line in eller Mic In på i alla fall Audigy korten är ingen bra ide, skaffa någon typ av Preamp eller liknande för att få upp nivån.

Kan vara så att bruset finns i dina högtalare/hörlurar och inget i själva kortet. Du skall alltid ha så hög signal så långt som möjligt för att minimera bruset, alltså dra på max ut från datorn, justera sedan med högtalarna eller vad du har efter datorn för att få en behaglig nivå. Att spela på tinnitus nivå med annat än riktigt dyra grejer kommer nog alltid brusa. Att kunna vrida upp så mycket utan att spela något genom grejerna men inte ha något hörbart brus kommer alltid att kosta mer än vad jag kommer ha råd med på mycket länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Mange!

Ska ta mig en titt på länkarna och se om jag får ut någonting av det. Synd bara att när jag tittar bak på mitt kort så har jag ingen aning om vad som är rear och vad som är center och vad som är fan och hans moster. Det är ju bara en massa skumme hieroglyfer föreställande pilar som åker in och ut ur virvlar :-)

Nåja, funderar på att skaffa mig en Preamp till gitarren. Är det någon som har nått tips på vad för någon som man borde skaffa. Har kollat lite på den från Line6 men den är ju svindyr och så ingår en massa tjafs så att man kan jamma med madicken och få de klassiska effekterna som; inside your butthole. Sånna gimmickar vill jag inte ha. Jag vill bara ha ren och skär preamp....mja, kanske nått mer men då ska det inte kosta något :-)

Dem lite större 1000-effekter-i-ett-boxarna; jag antar att man kan använda dem som preamp samtidigt som man drar nytta av effekterna och disten. Am I right?

Link to comment
Dela på andra sajter

På audigy boxen har du en ingång som heter Aux 2 in, detta är ett varmt tips på ingång att välja. Obalancerad stereo ingång på två rca kontakter. Denna funkar väl snäppet bättre än ingångarna på baksidan eftersom det är snabbare att växla kablar där och dessutom är det mindre störkällor på framsidan datorn.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

På audigy boxen har du en ingång som heter Aux 2 in, detta är ett varmt tips på ingång att välja. Obalancerad stereo ingång på två rca kontakter. Denna funkar väl snäppet bättre än ingångarna på baksidan eftersom det är snabbare att växla kablar där och dessutom är det mindre störkällor på framsidan datorn.

/Majken

Jo, kom och tänka på den nu så jag petade in min gitarr i mitt mixerbord och sedan in i Aux-porten men jösses va låg signal jag fick. Då tänkte jag att jag kanske kunde utnyttja mic-preampen som finns i mixerbordet och kopplade in gitarren på mic-kanalen men där fick jag inget ljud i överhuvud taget....konstigt.

Nåja, börjar undra om inte preampen som sitter på augidykortet i Line in porten på EX-lådan är fullduglig iaf. Har svårt att tänka mig att en separat preamp skulle kunna prestera bättre eftersom jag redan nu har problem med att gitatrren distar och att jag får sänka insignalen. Är det så att separata preamper kan åstakomma ett mer cleant-ljud ( nu vet jag knappt vad jag pratar om längre 😄 ) ? Som det är nu så har jag en ganska hög signal på min gitarr men jag får även med en hel del av gitarrens egna el-surr. Är detta något som en gitar-preamp kanske skulle kunna få bukt med eller är det helt enkelt min gitarr som är för crappy? ( Många frågor på en gång. Hit me! )

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fixat runt och tror att jag har kommit fram till den bästa lösningen. Jag tog min förstärkare och kopplade in den i mixerbordet. Därifrån skickade jag signalen in i Aux-ingångarna ( stereo ) på EX-lådan. Detta är nog ett så bra gitarrsound jag kan få utan att köpa en ny gitarr. Om jag inte börjar hålla på med mickar och grejer men det tar vi en annan gång 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. bruset på utsignalen så har jag upplevt, tror jag åtminstone, något liknande med mitt Audigy Platinum. Det jag kom fram till var att om man hade alla ingångar aktiverade (motsatsen till mutade) och på hög volym så ger detta ganska mycket brus. testa med att muta (stänga av) några av ingångarna och nivåerna i mixern som inte behövs. detta borde lösa ditt problem, om det fortfarande är ett problem... typ 😄

peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det fortfarande är ett problem 😄

Nä, jag provade att koppla bort ingångarna men det gav ingen effekt.

Frågan är nu om det egentligen inte bara är jag som är lite för kräsen.

Alla ljudsystem börjar väl brusa förr eller senare om du bara höjer volymen tillräckligt mycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hej!

Jag reagerade lite på din beskrivning av låg insignal och sedan en kompressor som gör att du får högt och bra ljud. Kompressorn kommer förmodligen att förstärka allt brus rätt rejält med den typen av upplägg. Testa i stället med hög insignal och dra ner på kompressorns förstärkning ("make-up gain").

RW

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag provade att koppla bort ingångarna men det gav ingen effekt.

koppla bort eller stänga av? Med mitt Audigy 2 eX hör jag inget brus alls (hörlurar max volym) om alla ingångar är avstängda i creative surround mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...