Jump to content
Annons

Klipp och klistra


astronaut

Recommended Posts

Hej. Har inte hängt här på ett tag men tänkte ställa några frågor om Cubase.

Jag har spelat in diverse ljud och tänkte klippa till dom nu för att kunna göra loopar.

Men ska man använda saxen i Cubase för att klippa? Jag har testat lite grann och får inte något snyggt resultat då jag inte kan klippa filerna exakt där melodin slutar så att säga. Jag provade ladda in filen i Soundforge och klippte den där. Det blev rätt men när jag sen ser filen i Cubase så är den fortfarande för lång, och det "tysta" partiet efter melodislingan syns och är då tillbaka på ruta ett.

Några tips?

Tack på förhand...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
...och får inte något snyggt resultat då jag inte kan klippa filerna exakt där melodin slutar så att säga.

Förmodligen är din Grid för grov. Sänk ner den så kan du klippa exaktare. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grid är när du klipper efter takter eller taktslag (Bars+Beats) eller efter kvantisering... så att du kan göra snabba klipp på t.ex. fjärdedelsnoterna osv.

Vill du inte klippa efter Grid alls väljer du Events eller Magnetic Cursor eller nåt annat som passar dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Om din ljudsnutt är för lång men loopen funkar i soundforge.. då kan du ju bara timestrecha det till närmsta taktslag.. då kommer nog loopen att sitta fett sen om du duplicerar upp den..

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...