Jump to content
Annons

när blir det låtstöld egentligen?


lodger

Recommended Posts

Har skrivit en låt där följande textrad ingår"I love you baby,baby please don´t go"

Det sjöng också det eminenta bandet MADHOUSE för sådär en 20-25 år sen(är det någon som minns dom?Madhouse med Christian Falk på bas,jag tror dom blev producerade av självaste Dr John sen försvann dom bara)

Hur som helst är det stöld?När blir det stöld egentligen,går det att säga det?Eller är det stöld bara om man blir stämd,åtalad och fälld?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du medvetet har plockat textraden från Madhouse så är det ju stöld. Om du märkt detta efteråt kan det väl snarare klassas som inspiration. Titta på Håkan Hellström, han har ju medvetet stulit saker och erkänt, men aldrig blivit stämd, mer än möjligen för "Pie Jesu" stölden, men det kan ha varit noggrann marknadsföring.

/Don

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skrivit en låt där följande textrad ingår"I love you baby,baby please don´t go"

Jag är ingen expert inom området, men rent spontant så tycker jag att den textraden är en av de mest oorginella jag hört.

Inte alls menat som en pik mot dig eller Madhouse, men ärligt....hur ofta hör man inte fraserna "I love you baby", eller "baby please don't go" i låttexter?

Om inte jag har helt fel, så måste den som anmäler någon annan för stöld visa på sin ursprungliga versions originalitet och unika prägel så att säga...vilket i detta exempel borde vara omöjligt.

Om däremot även musiken liknar en annan låt med samma text, så blir ju det hela kanske mer uppenbart.

Hursomhelst, jag är inte så insatt i dessa frågor...men ett tips är att kolla in STIM's hemsida. STIM är en "upphovsrättslig intresseorganisation för de svenska musikupphovsmännen och musikförlagen". Där borde du kunna få svar på din fråga.

Bye 🙂

Redigerat av MooseArt
Link to comment
Dela på andra sajter

Lodger...jag håller helt med dig. 😛

Min kommentar om att textraden var ooriginell var inte alls menad som kritik, utan bara ett konstaterande att den är väldigt vanligt förekommande.

Ber om ursäkt om du tog illa upp, mitt ordval kanske kunde varit bättre. 😆

Att en text är enkel behöver inte betyda att den är dålig...jag tycker snarare att det oftast är tvärt om. "Less is more" typ.

Hursomhelst, hoppas att du hittar relevant info genom STIM, jag tror att dom är rätt instans att kolla upp detta med.

Lycka till med låten. 🙂

Bye

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som MooseArt påstår. För att det ska kunna bevisas att det är stöld måste det, i enlighet med Upphovsrättslagen, kunna visas på originalitet. Ett verk måste ha en viss "höjd" dvs det vår inte vara så pass intetsägande eller allmän (som din text är). Det hade varit värre om du hade snott en reklamtext. Så hade du kunnat få problem. 🙂

Vill du veta mer kan du ju alltid kila inom biblioteket och titta i SFS (Svensk Författnings Samling) där Upphovsrätten finns med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så annars hade ju t ex både Springsteen och Lundell suttit inlåsta på livstid som thirty-three-time-loosers för upprepade låtstölder (när det gäller musiken iallafall), så visst krävs det orginalitet. "Baby please don't go" torde vara helt ofarligt att kopiera, liksom "Dance, dance, dance", "Don't leave me know" eller varför inte "vindarna vänder" som väl dök upp i tre olika låtar i melodifestivalfinalen..... :rolleyes:

("Baby please don't go" är för övrigt Aerosmiths senaste (helt onödiga) coversingel av Big Joe Williams gamla låt.)

(Och..det finns många fler kända låtar som har samma namn men andra kompositörer, t ex JL Hooker, Lightnin Hopkins, Muddy Waters, Thin Lizzy... (source: Allmusic Guide)

Så ta't lugnt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh... schlagerlåtar har ju alltid nånting snott... så du borde inte behöva oroa dej...

tror förresten att alla anmäla till schlagern får en mall eller riktlinjer:

minst 1 tonhöjning

minst 1 mening tagen från annan känd låt alt. melodislinga

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Äh... schlagerlåtar har ju alltid nånting snott...

...

Till skillnad från trance. :rolleyes:

1. kick (909) 1-5-9-13

2. hh (909) 3-7-11-15

3. clap 5-13

4. bas 3-7-11-15

treklang - arpeggio - sågtand

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh... schlagerlåtar har ju alltid nånting snott...

...

Till skillnad från trance. :rolleyes:

1. kick (909) 1-5-9-13

2. hh (909) 3-7-11-15

3. clap 5-13

4. bas 3-7-11-15

treklang - arpeggio - sågtand

Uhm...

Jag använder inte 909 trummor... de låter så gammla o tråkiga... jag kombinerar ofta samples för att skapa nya ljud...

förstår inte riktigt varför du försvarar schlager... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

förstår inte riktigt varför du försvarar schlager...

Äh, det gör jag inte.

Ville bara peka på att alla stilar har sina gemensamma nämnare, inget fel i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

förstår inte riktigt varför du försvarar schlager...

Äh, det gör jag inte.

Ville bara peka på att alla stilar har sina gemensamma nämnare, inget fel i det.

nej självklart inte! jag menade bara att det borde vara ok att ta den meningen om schlagerlåtar kommer undan med det...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Hehe, humor och självdistans kanske inte är egenskaper som värderas högt i vita dreads- och sågtandslägret?

Link to comment
Dela på andra sajter

Carl B: Jag förstår inte riktigt varför du blir så defensiv när han sa nåt om trance. Det stämmer väl på många genres och trance _är_ väl lite känt för att vara repetitivt..? :rolleyes:

samma anledning som att någon kommer med påhopp mot mej som person... trance e mitt liv, min religion och min livsstil... däremot har jag full förståelse att folk tycker olika och det respekterar jag... men att klanka ner på en hel genre tycker jag är väldigt dumt och när det gäller trance så tar jag det personligt.. säger någon att trance e skit... så tar jag det som att jag är skit också... kalla mej blåögd eller vad ni vill.. men sån är jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker personligen att jag alltid kan hitta något jag tycker om inom i stort sett alla genrer. Vad som är "bra" eller "dåligt" är naturligtvis en smaksak, men tycker jag att det är bra musik (musik som ger mig något) så är det bra musik...oavsett genre.

Klassiskt, orkestralt, rock, hårdrock, blues, soul, funk, folkmusik (från diverse länder), death metal, techno, trance, synth mm...allttid kan man hitta nåt man gillar.

Sen finns det kanske genrer där det är svårare att hitta något man gillar.

För mig är dansbandsmusik, schlagermusik och den senaste R&B stilen genrer som jag har lite svårt för...but that's just me.

Hursomhelst, som musikmakare (visserligen bara på hobby-nivå...men ändå) har jag lärt mig att inte underskatta någon musikstil, speciellt inte som inspirationskälla. Man kan få inspiration från en techno-låt som kan användas i ett klassikt stycke...t ex en intressant melodi eller en harmoniskt intressant ackordföljd.

För att komma tillbaka till ämnet lite, så är det ju även så att ju mer annorlonda genren man "lånar" ifrån (får inspiration ifrån) är från den man skapar musiken inom, desto mindre uppenbart blir även "lånandet".

T ex, gör man en Trance-låt och man inspirerats av en annan befintlig Trance-låt, så blir det förmodligen ganska märkbart och kanske inte lika intressant heller.

Om man däremot gör en Trance-låt med inspriation från ett klassiskt stycke eller nån gammal Blues låt t ex...så blir det inte lika uppenbart och resultatet blir förmodligen mer intressant och unikt också.

Detsamma gäller för texter tror jag...t ex en punklåt med Shakespeare text kan bli mer intressant än en rättfram "fight the power" text...men den kan ändå vara precis lika kritisk mot överheten om det görs på rätt sätt.

Ok...kanske lite väl lama exempel...men ni kanske förstår själva principen av mitt resonemang? :rolleyes:

Nyskapande är nuförtiden sällan att göra något helt nytt, då det mesta redan har gjorts i någon form. Nyskapande är kanske oftare en förmåga att hitta nya och intressanta kombinationer av det redan befintliga. Dvs, ingredienserna var för sig är redan existerande, men kombinationen är ny.

Precis som att laga mat. Man kan ha tillgång till samma råvaror och kryddor, men det är hur man använder dessa som avgör hur slutresultatet blir...och kombinationsmöjligheterna är i stort sett obegränsade.

Sorry om jag flummade iväg lite väl mycket här, men det är sent, jag är trött, och ämnet var intressant... 😆

Bye 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

T ex, gör man en Trance-låt och man inspirerats av en annan befintlig Trance-låt, så blir det förmodligen ganska märkbart och kanske inte lika intressant heller.

...

Mitt i prick.

Alla nyskapande musiker har lyft idén från en helt annat musikstil och omformat innehållet till något som passar deras eget sätt att uttrycka sig.

Kraftwerks stora idoler var Beach Boys och Stooges, Derrick May är soul-fan, Beatles var bluesfanatiker, och så vidare.

Slår vad om att Tiesto bara lyssnar på modaljazz. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...