Jump to content
Annons

Vad är en komposition?


P3t3r

Recommended Posts

Om jag gör ett färdigt arr. med ackord, bas, trummor osv. och sedan gör någon annan själva melodin, vem är då kompositören? Skulle jag göra ett arr. till en färdig melodi så är ju inte jag kompositör, men hur blir det tvärtom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den som skriver melodin är kompositören, du är arrangören. Men samtidigt kan man ju hävda att dina harmisar lett in personen som skriver melodin att skriva på ett visst sätt. Är det en rättslig tvist så får man nog döma från fall till fall skulle jag tro.

Ger någon däremot dig bara en melodi utan harmonier eller nåt alls, och du ordnar ett arr, så är det han/hon som är kompositör utan tvekan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som skriver melodin är kompositören, du är arrangören. Men samtidigt kan man ju hävda att dina harmisar lett in personen som skriver melodin att skriva på ett visst sätt. Är det en rättslig tvist så får man nog döma från fall till fall skulle jag tro.

Det var det jag misstänkte, men då är ju inte det en intressant form av samarbete. Då ger man bort saker "gratis". Som du säger, personen får vägledning av mitt arr. och skulle kanske inte skrivit den melodin utan min "hjälp".

Ger någon däremot dig bara en melodi utan harmonier eller nåt alls, och du ordnar ett arr, så är det han/hon som är kompositör utan tvekan.

Ja, det är solklart. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

om du har gjort musiken först så har du alltid rätt till upphovsrätt... Om du gör musiken först så räknas det som cowrite och även bland etablerade låtskrivare är nästan alltid 50/50 (om ni är två alltså) även fast du har gjort "bara" har gjort musiken. Tänk på att en cowrite ALLTID är 50/50 om man är två. Speciellt om ingen är etablerad låtskrivare, oavsett hur mycket man gör. Tro mig att alla tjänar i längden på att ha det så, så blir det aldrig något tjafs...

Det är skillnad på om du gör musiken före och efter.

Möjligtvis om du skriver med blood shy så kanske du får nöja dig med mindre 😉 .

Jag har förlagskontrakt som låtskrivare/musikproducent och det är inget jag ens snackar om innan jag börjar skriva med nån hur man ska dela upp procenten, det är så självklart... och jag har ganska ofta gjort hela produktionen klar först så att den andra skriver text och melodi.

Men det är ju nästan så i 100% av fallen att båda kommer med lite input till den andras "jobb". Speciellt när man lägger sång med stämmor, melodier etc...

Sen är det bara att skicka in papperna till stim...

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

om du har gjort musiken först så har du alltid rätt till upphovsrätt... Om du gör musiken först så räknas det som cowrite och även bland etablerade låtskrivare är nästan alltid 50/50 (om ni är två alltså) även fast du har gjort "bara" har gjort musiken.

Även om det bara är ett arr. utan någon som helst melodi?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja absolut!!!

om den du skriver med säger nåt annat så stunta i att skriva med den. Om det nu inte (mot förmodan) är med någon extremt etablerad låtskrivare som du verkligen tjänar nåt på att skriva med och du känner att du har väldigt stor möjlighet att placera en låt om du skriver med denna...

Det finns dock inga "vattentäta" regler. Men en grundregel man kan gå på att båda ska ha 50/50 är att utan den ene eller andres jobb skulle det inte bli nån färdig låt alls.

Om man ser krasst på det hela så tar det ju oftast enormt mycket längre tid också att producera än att skriva låten.

Om nån påstår nåt annat så är det förmodligen inte nån som vet hur det funkar.

Även om man produktionen i efterhand så är det inte helt ovanligt att man får procent på låten (om den inte hostar upp pengar). Det beror ju på vad man kommer fram till. Ingen ska jobba utan att tjäna nåt lite på det!!!

Jag kan inte låta bli att nästan bil lite förbannad om andra har andra inställningar 😉 , för det innebär att den personen anser att deras jobb har haft större betydlese för verkets tillkomst och det är bara egoistiskt att tänka så...

Jag har gått en musikproducent/låtskrivar utbildning och där var det en del som ansåg att "deras" arbete hade störe inverkan på låten. Men efter att jag har gått där och kommit ut och skrivit med etablerad låtskrivare så har det aldrig varit nåt sånt trams. Och det är så det ska vara... det måste vara så för att man inte ska tappa sugen på att hålla på med musik 😄

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...